BiH aerodromi tonu u gubitke, slijedi rezanje plaća

Autor: Poslovni dnevnik , 19. svibanj 2020. u 22:00
Nakon izbijanja pandemije zaustavljeni su putnički letovi, a ponovna uspostava linija očekuje se tek početkom lipnja/SHUTTERSTOCK

Nakon nekoliko godina pada broja putnika, mostarska zračna luka ove je godine zbog otvaranja novih tržišta planirala povećanje od čak 40 posto.

Nakon zaustavljanja letova zbog epidemije koronavirusa BiH aerodromi potonuli su u gubitke i njihova je budućnost, bez pomoći države, neizvjesna.

Tako je Aerodrom Sarajevo u prva četiri mjeseca 2020. zabilježio gubitak od četiri milijuna maraka (oko 2 mil. eura), rekao je za Radio Slobodna Europa Armin Kajmaković, direktor aerodroma.

“Prihodi u ožujku, i posebno u travnju, bili su doista simbolični. Prošle smo godine u istom razdoblju prihodovali 16 milijuna KM“, dodaje Kajmaković.

Vijeće ministara Bosne i Hercegovine krajem ožujka donijelo je odluku da svi aerodromi u zemlji (Sarajevo, Banja Luka, Mostar i Tuzla) ostanu zatvoreni do 1. lipnja, zbog pandemije Covida-19. Za to vrijeme održavani su samo humanitarni letovi i cargo promet.

Gubitke bilježi i zračna luka u Tuzli koja je 2019. imala oko 600.000 putnika. Esed Mujačić, direktor te zračne luke, kaže da je na aerodromu do 17. ožujka bilo nešto više od 90.000 putnika. Gubici za prvih šest mjeseci ove godine bit će oko 1,36 milijuna maraka.

Posljedice osjeća i Wizz Air

“Nakon prestanka letova veći dio naših radnika morali smo poslati na godišnji odmor. Skratili smo i radno vrijeme. Kada je riječ o prihodima, u prva četiri mjeseca ostvareno je 13 posto od planiranog za 2020. godinu, i to u prva dva i pol mjeseca. Od zatvaranja aerodroma nemamo nikakvih prihoda, jer je naša osnovna djelatnost prijevoz putnika“, kaže Mujačić.

On je za agenciju Fena potvrdio da su Aerodrom Tuzla, kao i njihov glavni partner, mađarska zrakoplovna kompanija Wizz Air, spremni za nove letove čim se to dopusti. “Stvaramo uvjete za zaštitu putnika i osoblja.

Prije nekoliko dana dobili smo ponude za termalnu kameru i to ćemo svakako osigurati. Prikupljamo dezinfekcijska sredstva”, objasnio je Mujačić, dodajući kako posljedice pandemije osjeća i kompanija Wizz Air.

“Oni se ipak nadaju da će uspjeti ovo prebroditi, ali ističu da nakon koronavirusa ništa više neće biti isto. Vjerovatno više neće biti istih letova. Ovo će za sve biti mukotrpan oporavak i trebat će nam sigurno nekoliko mjeseci da uspostavimo normalan promet. Sve će ovisiti o tome hoće li u zrakoplovu putnici morati držati socijalnu distancu, jer će u tom slučaju morati biti prepolovljen broj putnika”, kaže Mujačić.

2

milijuna eura gubitak je Aerodroma Sarajevo u prva četiri mjeseca 2020.

Zatvaranje je pogodilo i Aerodrom Banja Luka, koji je 2019., nakon uvođenja novih linija i unaprjeđenja suradnje s niskotarifnom kompanijom Ryanair, povećao broj putnika više od četiri puta. Prošle godine kroz tu zračnu luku prošlo je oko 150.000 putnika, a godinu ranije bilo ih je nešto više od 35.000.

Milan Račić, v. d. direktora aerodroma, izjavio je da je zahvaljujući lanjskim rezultatima zračna luka poslovala s neto dobiti nešto manjom od 30.000 maraka. “Do sredine ožujka svi međunarodni aerodromi u BiH imali su rast prometa.

Tada je smanjen broja putovanja u Europskoj uniji, a i u BiH bilježimo pad broja putnika. U dolasku na banjalučki aerodrom u drugom dijelu ožujka bilo ih je manje 50 posto, dok je u odlascima popunjenost bila od 70 do 90 posto. Neke procjene govore da će za povratak na stanje iz 2019. trebati dvije godine“, kaže Račić.

Mostarska zračna luka bilježi pad prometa još od 2015. godine. Lani je imala samo oko 35.000 putnika. Od uvođenja mjera na aerodromima mostarska zračna luka je zatvorena. Marko Đuzel, voditelj sektora prometa Zračne luke Mostar, kaže da je nakon nekoliko godina pada broja putnika, ove godine zbog otvaranja novih tržišta, Italije, Irske i nekih arapskih zemalja, bilo planirano povećanje od 40 posto.

Eurowings otkazao sve letove

“Od uvođenja mjere Zračna luka Mostar imala je nula putnika, nula prometa i nula zarade. Očito je da se do 1. lipnja neće moći raditi, tako da je učinak katastrofalan. Eurowings je otkazao letove za cijelu sezonu, tako da bi gubici na godišnjoj razini mogli biti oko 1,3 milijuna maraka, što je oko 650.000 eura. Bez pomoći države svi aerodromi u BiH jako teško će se oporaviti“, istaknuo je Đuzel.

Direktori BiH aerodroma ne usuđuju prognozirati kako će ova poslovna godina završiti. “Pokušat ćemo prebroditi ovu krizu, a da ne otpuštamo radnike. Bitno nam je da ih zadržimo, budući da svi oni imaju licencije i na tržištu ih je teško naći“, kaže Esed Mujačić. Očekuje se da će u sljedećem razdoblju, zbog velikih gubitaka, biti smanjene plaće radnicima na aerodromima u BiH. “Vrlo izgledna opcija je smanjenje plaća“, potvrdio je i Armin Kajmaković.

Komentirajte prvi

New Report

Close