Stavite prave ljude u svoj autobus

Autor: Alan Žepec , 05. kolovoz 2021. u 22:00
Foto: H. Jelavić/PIXSELL

Pogrešno zapošljavanje je iznimno skupo, izgubi se šest mjeseci do odlaska pa treba izbjeći ovih pet tipičnih pogrešaka.

Danas tema zapošljavanja kvalitetnih ljudi postaje sve važnija. Pogrešno zapošljavanje je iznimno skupo. Dok ste vi osobu ubacili u autobus, pa ste shvatili da na jednom mjestu ne funkcionira, onda ste joj dali mogućnost na novome mjestu i na kraju ste se odlučili za rastanak.

Potrošili ste šest mjeseci vremena, dali novac za plaću, bilježili neproduktivnost, pretrpjeli pogreške, odredili mentora da se bavi osobom i na kraju je sve završilo odlaskom.

Kako vam se to ne bi dogodilo, morate izbjeći sljedeće tipične pogreške.

  1. ‘Moja intuicija je kao radar za prave ljude’

To je najveća laž koju možda prodajete sami sebi i drugima. Ako spadate u onu skupinu koja zapošljava isključivo na temelju osjećaja, napravili ste vjerojatno dosta pogrešaka. Vaša ‘intuicija’ ne može biti odvojena od vaše osobnosti. Kad sami procjenjujete ljude koje zapošljavate s obzirom na to kako su vam ‘legli’ to je uvijek prema vašem profilu osobnosti.

Kao i u zaljubljivanju, neki vam se ljudi sviđaju, a neki ne. Međutim, to nema nikakve veze s time jesu li ti ljudi dobri za posao. Nema nikakve veze ni s time je li njihova osobnost dobra za određeni položaj. Recimo da se vama sviđaju ljudi koji su dragi, dobronamjerni, simpatični i takvu kulturu želite vratiti u svoje poduzeće Ako se, primjerice, bavite građevinom kao što sam se ja bavio, dragog i simpatičnog voditelja gradilišta ‘pojest’ će radnici na gradilištu. Za vodstvo gradilišta potrebna je snažna osobnost..

U suprotnom, gradilište će postati ratna zona gdje svi sa svima ratuju, kradu se materijali, pije se alkohol i zabavlja. Drag, simpatičan i dobronamjeran voditelj gradilišta to neće moći spriječiti. Za ovu poziciju potrebna je hladnija, hrabra, direktna i sistematična osoba koja će znati uvesti red, poslušnost i disciplinu.

  1. ‘Psiholog će mi reći tko je za ovaj posao’

Psiholog može dati dobar uvid u osobnost druge osobe, može dati drugu perspektivu, ali nije nepogrešiv. To se odnosi i na psihološke alate i testove.

Mi smo kao poduzeće obavili tisuće testiranja ljudi koristeći se najmodernijim i najskupljim alatima na tržištu i znamo da psihološki test nije 100% jamstvo kako će se osoba na kraju ponašati na svojemu radnom mjestu. Međutim, puno je bolja garancija od isključivo percepcije i osjećaja vlasnika ili menadžera.

  1. ‘Zapošljavam samo na osnovi preporuke’

Nekad je možda to moglo i funkcionirati jer je ljudi na tržištu rada bilo puno. Danas ne. Uz to, preporuka krije mnogo zamki. Vi ne znate zašto je netko tu osobu preporučio. Uz to, ostajete dužni uslugu. Na kraju, ako osoba ne zadovolji na svojemu radnome mjestu, tek onda imate problem jer ju morate otpustiti, a došla je na preporuku nekoga s kime imate odnos koji želite zadržati.

  1. ‘Zapošljavam članove obitelji’

Najlošija varijanta je zapošljavanje bliskog člana obitelji samo zato što je bliski član obitelji. Time možete ugroziti tu osobu, svoje poduzeće, druge ljude u poduzeću i samoga sebe. Zaposlite tu osobu samo ako je ona najbolja za to mjesto. Tada to može biti i prednost. Imat ćete uza sebe osobu u koju imate puno povjerenje i koja vam može biti ozbiljna potpora.

Samo ne zaboravite da je to za timsku dinamiku uvijek osjetljivo pitanje. Imao sam prigodu raditi s poduzećima u kojima je direktor na čelu poduzeća, a supruga negdje hijerarhijski u srednjem menadžmentu. To može biti zahtjevno. Nikad supruga neće imati normalan status srednjeg menadžera, a njezinu šefu koji nije član obitelji to može biti noćna mora.

  1. ‘Zapošljavam samo na osnovi životopisa’

Danas se životopis može napisati tako da vas obori s nogu. Životopis je nemoguće provjeriti u detalje. Popis završenih tečajeva i škola može biti laž. Popis vještina može biti čista iluzija osobe koja je to pisala.

  1. a) iznimno sam dobar komunikator
  2. b) odličan timski igrač
  3. c) sistematičan i organiziran
  4. d) odlično se služim računalom

Nije mi jasno kako je moguće da kandidati za posao to još pišu u svojim životopisima. To će svatko napisati. Kad čitate životopise, ne postoji osoba koja je prosječan komunikator, loš timski igrač, nije sistematična i ne pozna najbolje računalo. Dakle, vrijednost te informacije je nula. Ako mi poslodavci na to obraćamo pozornost, onda smo se opasno izgubili u magli.

Kako biste zaposlili ljude na ključne položaje, tj. prave ljude na prava mjesta, potrebno je da učinite sljedeće:

  1. Uvijek raspišite natječaj za mjesto koje tražite. Nikad ne zapošljavajte samo na preporuku ili prvu osobu koju ste slučajno upoznali na nekom domjenku.
  2. Prvi odabir napravite na osnovi životopisa. Ako se netko nije potrudio napisati životopis, neće se poslije potruditi ni za posao. To vrijedi ako tražite osobu s barem srednjom školom. Ako tražite radnika na traci, morat ćete obavljati razgovore jer vam kvaliteta životopisa ne može biti mjerilo u prvom krugu.
  3. U sljedećem krugu pozovite kandidate koje ste odabrali na prvi razgovor. Obavite s njima razgovor tako da na njemu sudjeluje nekoliko vaših kolega. Ako ste vi vlasnik, ispod sebe imate menadžera, a novi zaposlenik bit će u timu tog menadžera, razgovor će voditi taj menadžer. Ne vi kao vlasnik. Ako nije nužno, ne morate niti biti prisutni.
  4. Kad napravite sljedeću razinu selekcije, recimo da vam je ostalo desetero ljudi u konkurenciji. Tada im recite da će morati ispuniti neke psihološke testove. Mi u selekciji upotrebljavamo alat Hogan assessment. Nama se pokazao kao odličan izbor i koristi se online. Kad dobijete testove ljudi, imat ćete još jedan dodatan pogled. Svakako uključite psihologa/stručnjaka da vam napravi takvo testiranje.
  5. Ako je potrebno, tu već možete smanjiti krug na otprilike šest kandidata. Te kandidate pozovite u sljedeći krug.
  6. Neka kandidati dođu svi zajedno. Uzmite poduzeće ili spomenutog psihologa da vam osmisli zajedničku interakciju gdje ćete vidjeti kako se kandidati ponašaju u skupini između sebe. To neka budu skupni zadatci koji će pokazati koje vrijednosti kandidati imaju u sebi.
  7. U posljednjem krugu obavite zadnji razgovor s dvoje ili troje kandidata. Možete kandidatima dati da obave konkretan posao, a možete ih i tražiti da vam daju kontakte ljudi kod kojih možete provjeriti njihovu referenciju.
  8. Donesite odluku i napravite odlično uvođenje u novo radno mjesto.

Ne morate uvijek slijediti sve korake. Ako zapošljavate ključne ljude, onda ih svakako slijedite. Ako zapošljavate radnika, izbacite skupnu interakciju ili psihološke testove. Budite fleksibilni imajući na umu važnost radnoga mjesta i potencijalne troškove ako odaberete pogrešnu osobu.

Komentirajte prvi

New Report

Close