Procijenite svoj izvozni potencijal, i pogledajte što možete poboljšati

Autor: PD VL native tim , 25. ožujak 2021. u 22:00
Martina Mršić u podcastu poduzetnicima savjetuje kako se pozicionirati na stranim tržištima/PD

Više od 80 posto hrvatskih tvrtki s izvoznim poslovima dolazi iz segmenta mikro i malih poduzetnika.

Značajnijeg uspjeha na poduzetničkom planu nema bez izlaska na globalno tržište. Kada se u javnosti čuju priče o uspjehu, većinom se radi o tome da je neka kompanija našla svoje mjesto na globalnom tržištu. Naime, hrvatsko tržište od četiri milijuna stanovnika premalo je za realiziranje punog potencijala neke poduzetničke ideje. Stoga je za dio kompanija rješenje jedino – izvoz.

Biti izvoznik danas je jednostavnije nego ikada jer je Hrvatska članica Europske unije – najvećeg jedinstvenog trgovinskog bloka u svijetu s tržištem od 450 milijuna ljudi – što znači da ne postoje trgovinske prepreke. Primjerice, nema carinskih procedura prilikom izvoza robe u ostale europske države, nema višesatnih čekanja na granici, jednostavniji je prijevoz, olakšana je komunikacija, jednom riječju – sve ide brže. Koliki je značaj domaćih izvoznika za gospodarstvo dovoljno govore podaci da hrvatski izvoznici zapošljavaju preko polovice zaposlenih u svim poduzećima, ostvaruju oko 65 posto ukupnih prihoda od prodaje te su zaslužni za čak 80 posto novca koji se u Hrvatskoj uloži u istraživanje i razvoj. Unatoč tome, i dalje se samo 15 posto hrvatskih poduzeća odlučuje na izvoz. Jedan od uzroka možda se krije i u strahu.

Priprema i rizik

Bez sumnje, izlazak na strano tržište donosi sa sobom niz rizika. Tu je i veliki obim posla u pripremi izlaska na inozemno tržište, a ne treba zanemariti ni pritisak konkurencije. Međutim, rizik je u osnovi poduzetničkog posla. S druge strane, ponekad je čak i lakše poslovati u inozemstvu nego u Hrvatskoj, a od neplaćanja kupaca se možete   osigurati ugovaranjem police osiguranja izvoza. Razne prijevare možete izbjeći provjerom referenci partnera pomoću svoje banke ili bonitetnih agencija. Preporuča se i zaštita intelektualnog vlasništva – žiga, patenta, industrijskog dizajna, kao i autorskog prava.

Kada se govori o izvozu, valja se fokusirati na neke očite prednosti. Naime, izvoz omogućava rast prihoda od prodaje. Kada izvozite, otvaraju vam se vrata na više tržišta, a time prema više potencijalnih kupaca. Druga je prednost neovisnost o domaćem tržištu i kretanjima na njemu. Naime, izvozna društva imaju veće mogućnosti za dugoročni opstanak jer preraspodjelom rizika ne ovise samo o kretanjima potražnje na jednom tržištu. Bitna je prednost što izvoz omogućava našim tvrtkama da nauče inozemne prakse poslovanja koje kasnije mogu primijeniti na “svom terenu”. Poslovanjem u inozemstvu otvara se pristup novim idejama, tehnikama upravljanja i marketinga, koje mogu povećati vašu ukupnu uspješnost. Također, možete steći saznanja o promjenama trendova u potrebama kupaca, osigurati pristup novim tehnologijama, steći nove ideje za proizvode i sklopiti vrijedna partnerstva. Izvoz omogućava i širenje tržišta za postojeće proizvode, ali i prikupljanje podataka o stranoj i domaćoj konkurenciji. Ugovaranje posla na stranom tržištu donosi dugoročni razvoj i budućnost za tvrtku. Ne treba zanemariti da se izvozom eliminira sezonalnost.

Naime, ako je proizvod sezonske prirode, u vrijeme kad ga se ne može prodati u Hrvatskoj, može se pronaći tržište u drugim klimatskim zonama. Na kraju, izvoz može “progutati” višak robe na domaćem tržištu koja se tako može plasirati na stranom tržištu. Kada im se spomene izvoz, dio domaćih poduzetnika smatra kako ne pripada u tu priču. Neki smatraju da im je tvrtka premala da bi se okušala na stranom tržištu. Drugi smatraju da nemaju dovoljno zanimljiv proizvod, odnosno uslugu koja bi mogla pronaći kupce u inozemstvu. Treći smatraju da je cijena presudna za uspjeh na stranom tržištu, dok četvrti razmišljaju kako je jezična barijera preveliki problem. No, u većini slučajeva, radi se o predrasudama. Što se tiče veličine kompanije, glavninu naših izvoznika ne čine velike kompanije, već upravo one male. Naime, više od 80 posto hrvatskih tvrtki s izvoznim poslovima dolazi iz segmenta mikro i malih poduzetnika.

Najvažniji kupac

Što se tiče vrste proizvoda koji su iz Hrvatske pronašli svoje mjesto na globalnom tržištu, valja istaknuti kako Hrvatska izvozi cijeli niz proizvoda, od sladoleda i kišobrana do piva i posteljine. Još je bolje ako neka tvrtka ima proizvod specifične niše. Međutim, izvoziti se mogu i usluge – od turizma do IT-a. Stručnjaci poručuju poduzetnicima kako nema razloga da ih cijena obeshrabri – možete biti konkurentni i vani, važnija je potreba kupaca, kvaliteta i vaš branding. Što se tiče jezika, engleski je sasvim dovoljan. A osim toga, u pandemiji smo se počeli sve više oslanjati i na regiju. I na tom tržištu postoje prilike za male poduzetnike.

Na kraju, najvažnija je priprema. Procijenite vaš izvozni potencijal, pogledajte što možete poboljšati. Na stranicama Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR) u ‘Vodiču za izvoznike’ dostupan je upitnik za procjenu izvozne spremnosti. Ispunjavanjem upitnika potencijalni izvoznik može prepoznati svoje izvozne prednosti i uočiti prostore za poboljšanje. Potrebno je napraviti i dobar izvozni plan i ispitati potražnju za vašim proizvodom. I na kraju, budući izvoznici moraju biti svjesni da neće odmah dobiti povrat. No, dobar poduzetnik ionako nije fokusiran na kratkoročni dobitak.

* Sadržaj omogućio HBOR

New Report

Close