Prednjačimo po poduzetništvu, ali to nedovoljno koristimo

Autor: Josipa Ban , 18. srpanj 2022. u 22:00
Slavica Singer, profesorica emeritus na Ekonomskom fakultetu u Osijeku/I. Kralj/PIXSELL

U Hrvatskoj 9,4% radnika poduzetnički je aktivno unutar poduzeća.

Hrvati su najinovativniji i najproaktivniji radnici u Europi. Nažalost taj je potencijal neiskorišten jer ga u Hrvatskoj nitko ne prepoznaje niti pravedno vrednuje. Pokazuje to GEM istraživanje, odnosno istraživanje poduzetničke aktivnosti koje 20 godina provodi CEPOR.

Ovo istraživanje od 2011. bilježi i poduzetničku aktivnost zaposlenih po kojoj smo od početaka mjerenja u prvih pet zemalja EU-a koje sudjeluju u istraživanju.

Posljednje dvije godine, pak na prvom smo mjestu i daleko iznad EU prosjeka. U Hrvatskoj je tako lani 9,44 posto zaposlenika bilo poduzetnički aktivno unutar poduzeća dok je prosjek EU-a 5,3 posto.

Singer

Prava je enigma činjenica da se u Hrvatskoj nismo u stanju odmaknuti od ‘oni rade za mene’ koncepta.

Nitko to ne prepoznaje
“Hrvatska je jedino po pokazatelju poduzetničke aktivnosti zaposlenika u vrhu EU zemalja”, ističe Slavica Singer, voditeljica istraživanja i profesorica emeritus na Ekonomskom fakultetu u Osijeku, napominjući da smo na začelju po primjerice pokazateljima pokretanja poslovnih pothvata i rasta postojećih poslovnih pothvata.

A poduzetnički su aktivni zaposlenici oni koji su razvili novi proizvod ili uslugu ili koji su pokrenuli novu poslovnu jedinicu za svog poslodavca. Iako domaće kompanije među zaposlenicima imaju ogroman potencijal, upozorava Singer, one to ne prepoznaju. Dapače, ne prepoznaju to ni sindikati, nacionalna politika, a ni mediji.

“Teško je razumjeti zašto vlasnici i upravljačka struktura poduzeća ne prepoznaju značaj proaktivnih, inovativnih i odgovornih zaposlenika jer poduzetnici zaposlenici doprinose konkurentnosti poduzeća”, navodi istaknuta profesorica za koju je enigma činjenica da se nismo u stanju “odmaknuti od ‘oni rade za mene’ koncepta”.

“To je uteg koji onemogućava velikom broju poduzeća razvoj koji se temelji na znanju i predanosti zaposlenika, a to znači i pošten odnos u prepoznavanju doprinosa zaposlenika”, upozorava Singer.

Dva predstavnika prozvanih aktera, poslodavaca i sindikata, drugačije gledaju na rješavanje ovoga problema. Hrvatska bi ga udruga poslodavaca rješavala poreznim rasterećenjem rada, a sindikati kolektivnim ugovorima.

Igor Škrgatić, predsjednik HUP-ove Udruge malih i srednjih poduzetnika te vlasnik tvrtke BE-ON savjetovanje, tako ističe da je inovativnost hrvatskih zaposlenika “teško nagraditi na odgovarajući način uz ovakvu razinu poreznog opterećenja”.

“Kao što je poznato, HUP se zalaže za nastavak porezne reforme u smjeru manjeg opterećenja rada jer smatramo da se tako rješava većina problema opisanih u istraživanju, a rezultat je rast prosječne plaće, smanjenja alternativnih oblika rada i suzbijanje sive ekonomije”, navodi Škrgatić.

Sindikati pak, kojima se profesorica Singer čudi da inovativnost i proaktivnost zaposlenih ne koriste kao odličan argument u pregovorima s poslodavcima, smatraju da treba intenzivirati kolektivno pregovaranje između sindikata i poslodavaca.

“Treba u kolektivne ugovore ugraditi odredbe koji će razraditi nagrade, odnosno načine poticanja, inovativnih zaposlenika”, smatra Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata, napominjući da imamo primjere kolektivnih ugovora u koje su načini nagrađivanja uspješno implementirali. “Mudri poslodavci to znaju i već rade”, zaključuje sindikalist Sever.

5,3

posto iznosi prosjek poduzetničke aktivnosti na razini Europske unije

Zakon razočarao
Škrgatić iz HUP-a pak poručuje da su poslodavci po tom pitanju mnogo očekivali od izmjena Zakona o radu, no ostali su, kaže, razočarani.

“Novi Zakon o radu nažalost nije ispunio očekivanja poduzetnika i umjesto fleksibilizacije rada i nagrađivanja zaposlenika prema rezultatima zadržava rigidni koncept “radnog mjesta”, upozorava Škrgatić. Istovremeno Hrvatskoj kronično nedostaje radnika i trebaju nam politike koje će poslodavcima pomoći ne samo u zadržavanju istih, već i u njihovom privlačenju.

No mi nismo u stanju pronaći model nagrađivanja onih najbolji – inovativnih i proaktivnih. Kako ćemo onda uopće privući bilo koga? 

Komentirajte prvi

New Report

Close