Tko danas poželi kupiti vikendicu, mogao bi se vrlo ugodno iznenaditi što cijenom, što ponudom. Već za petnaestak tisuća eura u bližoj ili daljnjoj okolici gradova na kopnu može se ‘ubosti’ sasvim pristojna kućica za odmor s okućnicom okružena prirodom, sa svom potrebnom infrastrukturom, a nerijetko i vinogradom ili voćnjakom. Za pedeset tisuća eura dobit ćete još i garažu, vodeni vrt, kamin, kvadraturu koja zadovoljava i potrebe velikih familija. Uz to, vaša će nova vikendica biti blizu većih prometnica, šoping centara, toplica – ili pak potpuno udaljena od civilizacije, po željama. Doduše, prije stavljanja u uporabu u većini slučajeva čeka vas dodatno ulaganje novca i truda jer su mnoge vikendice koje su na prodaju prilično zapuštene te opremljene starim namještajem. U većini tih kućica nitko nije boravio godinama, a može se kazati da je napuštanje vikendica krenulo istodobno s padom komunizma, smjenom generacije i izmjenom interesa u novom društvu. Za razliku od tržišta nekretnina koje služe za stanovanje, a koje je konstantno živo i gdje je potražnja veća od ponude, tržište kuća za odmor znatno je tromije. Potražnja je manja od ponude, cijene su znatno niže, ali je bitno manji i promet, potvrđuje za Poslovni dnevnik Ljiljana Ravlić, direktorica Burze nekretnina. Sociolog Gojko Bežovan pojašnjava da je fenomen vikendica nasljeđe komunizma u kojem je država kupovala stanove. “Budući da je dobar dio radnika u komunizmu dobio stan od države, odnosno stanarsko pravo uz nevjerojatno nisku stanarinu, ljudi nisu trebali kupovati stanove. Tom logikom onaj dio društva kojeg danas zovemo srednji sloj (iako to onda nije bio) kupovao je ili zemljišta ili vikendice”, pojašnjava Bežovan. Oni najbogatiji vikendice su kupovali ili gradili na Jadranu, drugi u blizini većih urbanih središta, a bilo je i onih koji su vikendice imali u mjestima rođenja, na djedovini. Njihov stil života omogućavao im je da u svoje vikendice ulažu mnogo vremena jer su uglavnom radili do 15 sati. Kad se nije gradila vikendica, uređivao se voćnjak, vinograd, radilo se vino i pekla rakija, klalo svinje, topilo čvarke, slavilo rođendane i Nove godine…
Nema vremena
“Mnogi stanovnici gradova iz te generacije došli su sa sela za kojim su čeznuli i stoga su u vikendicama živjeli kao u starom kraju. Međutim, sad je situacija bitno drukčija, potomci vikendaša nemaju vremena ni potrebe boraviti u vikendicama i baviti se svim tim aktivnostima. Radno vrijeme znatno se produžilo, više se ne uzimaju bolovanja da bi se stavila deka na vikendicu”, kaže Bežovan. Jedan dio pripadnika starije generacije vikendicu je u mirovini pretvorio u kuću za stalno stanovanje, a gradski stan ostavio djeci. Oni drugi danas su uglavnom onemoćali, fizički ali i financijski. Malom mirovinom ne mogu održavati ni stan u kojem žive, a kamoli kuću za odmor, pogotovo s uvođenjem poreza na vikendice. Djeca nemaju vremena ni interesa za održavanje vikendice. Jedino rješenje je prodaja, a budući da je potražnja vrlo mala, cijene su izuzetno niske i često ne pokrivaju velika ulaganja vlasnika koji su se nerijetko odricali i skupljih cipela i ljetovanja da bi vikendicu stavili pod krov. Mnoga vikendaška naselja u kojima se u prošlom stoljeću roštiljalo i tulumarilo danas izgledaju kao gradovi duhova najzanimljiviji sitnim pljačkašima. No možda neće zauvijek biti tako, pogotovo kad se radi o kućama bliže gradovima koji postaju preuski, a naselja koja ih okružuju sve privlačnija za život. “Kuće koje su napravljene kao kuće za odmor, a koje se nalaze na lokacijama koje gravitiraju većim gradskim središtima i s njima su dobro povezane te imaju potrebnu infrastrukturu zanimljive su kupcima koji bi tom nekretninom eventualno u bližoj budućnosti riješili i svoje stambeno pitanje i stvorili stalno mjesto boravka”, ističe Ljiljana Ravlić. Naime, u zadnjih nekoliko godina raste potražnja za takvim kućama, primjerice u okolici Zagreba (do 30 km od glavnog grada), a rastu i cijene.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu