Uspješno su spojile modu i etno, odjećom čuvaju i promiču baštinu

Autor: Ivan Tominac , 09. siječanj 2022. u 09:31
Vlasnice Etno butika,'Mara' Vesna i Marija Milkovic (u sredini) s modelima svojih haljina/PD

Vesna Milković s kćeri Marijom izrađuje proizvode s hrvatskim povijesnim motivima.

Iako nam se čini da je napuštanje uhodane karijere nešto što se događa samo u ovim novijim vremenima, to zapravo i nije baš tako.

Dokaz tome je i Slavonka Vesna Milković koja je još 1999. napustila karijeru pravnice i posvetila se promicanju etno baštine kroz dizajn. Vesna je s kćerkom Marijom danas vlasnica obrta pod kojim je stasao Etno butik Mara. Butik do danas uspješno posluje i podsjeća na važnost čuvanja tradicije kroz modu.

“Potječem iz stvaralačke obitelji u kojoj se uvijek puno radilo. Baka je vezla, teta plela, mama šivala. Otac je bio inovator i njegova strana obitelji ima tu crtu. S 12 godina sašila sam svoju prvu bluzu, a u gimnaziji sam već šivala kapute”, započela je razgovors nama vlasnica Etno butika Mara Vesna Milković.

Vječna klasika ukrašena vezovima
Majka Vesna započela je ovu priču, a da je gen za stvaralaštvo zbilja dijelom ove obitelji, govori i to da joj se u međuvremenu priključila i kćer Marija.

Kako nam otkriva naša sugovornica, Marija je diplomirala kostimografiju na Tekstilno-tehnološkom fakultetu, no proces učenja u ranim danima bio je jednak kao i kod nje. Kao što je ona učila od bake i majke i tako savladala mnoge tradicijske tehnike veza, tako je i Marija promatrajući upijala mnoga znanja.

Uklapanje etno izraza u svakodnevnu modu nije lak zadatak, međutim nije ni nemoguć. Proaktivnost i praćenje trendova prvi su zadaci koje si svatko tko se bavi modom mora dati, a naše sugovornice Vesna i Marija ga već godinama odrađuju besprijekorno.

Nakon dvadeset godina, nazvati ih entuzijastima nije prenaglašeno. Utemeljiti obrt i opstati na poslovnoj i modnoj sceni nije lako, pogotovo kada radite proizvod koji možda nije svima dopadljiv.

“Stalno pratimo modu, trendove u krojevima i bojama, ali naši modeli su bezvremenski. Recimo da je to vječna klasika ukrašena vezovima iz raznih područja Hrvatske. Također, stalno razvijamo nove programe i radimo nove projekte”, dodaju vlasnice Vesna i Marija Milković.

Ovakav pristup modi njihova je misija te su danas na dobrom putu da ju ispune. Kako nam objašnjava Vesna, još davne 1999. godine pitala se zašto Austrijanke tako rado nose svoje dirndle, a svojim predanim radom i postojanjem Etno Mare žele i da Hrvati ponosno nose odjeću s elementima hrvatske kulture. Njihovu odjeću danas s ponosnom nose dirigenti, veleposlanice i veleposlanici, a imale su priliku odijevati i bivšu predsjednicu Kolindu Grabar Kitarović.

Željele su odjenuti i one najmlađe pa su u veljači prošle godine lansirale i liniju dječjih kaputića. Česti kupci tih kaputića su bake i djedovi koji žele sačuvati uspomenu i prenijeti ljubav prema tradiciji.

Baš onako kao što se to prenosilo i među vlasnicama Etno Mare. Marija Milković je ljubav prema tradiciji pretočila i u izložbu naziva ‘Zlatovet oglavlja – novo ruho tradicije’. Riječ je o njenom samostalnom projektu na kojem je radila oko oko mjeseci, a nadahnuće je pronašla u povijesnim ženskim ličnostima. U njoj danas vidi i potencijal za turistički proizvod.

“Zlatovez kao tradicijska tehnika veza u istočnoj Slavoniji veoma je inspirativna. Mislim da sam postigla zanimljiv spoj glamura i tradicije. Ipak, željela sam da su neka oglavlja apsolutno nosiva. Svaka od 18 kreacija nadahnuta je jednom značajnom povijesnom ženskom ličnošću – hrvatskom opernom divom Milkom Trninom, britanskom književnicom Agathom Christie, opernom pjevačicom Marijom Kalas itd.”, rekla je Marija Milković.

Da predan rad vodi rezultatima, ne moramo ni dvojiti. Vesna i Marija Milković jasan su dokaz toga, a njihova torba s glagoljicom danas krasi i vitrinu predsjednika Ruske akademije znanosti u Moskvi.

Revije i predavanja izvan Hrvatske
“Prije pet godina, na poziv spomenute Akademije bili smo gošće, tj. Vesna je održala predavanje uz prezentaciju i malu modnu reviju, na temu ‘Hrvatski glagoljski misali kao inspiracija u modnom dizajnu’. Predavanje i revija održani su u Rimu u prekrasnim prostorijama ruske Akademije znanosti sa sjedištem u Rimu”, dodala je Marija.

To je samo jedan od trenutaka kojih se rado prisjećaju. S ponosom govore i o reviji ’12 pletera 12 hrvatskih vladara’ koja se održala u veličanstvenoj dvorani Hrvatskog instituta za povijest.

“Ukupno smo do sada obradile 12 pletera s kulturno povijesnih spomenika diljem Lijepe naše te tako stvorile malu riznicu ornamenata koji se mogu primijeniti te izraditi u vezu na odjevne i uporabne predmete.

Vrijedne ruke naših predaka uklesale su u kamen ornamente pletera koji su sada oživjeli i spremni su na MARINIM kaputima, haljinama ili košuljama prošetati europskim i svjetskim metropolama. Kao i brojni drugi hrvatski motivi do sada.

Pleteri se često nalaze na kamenim pločama iz doba ranosrednjovjekovnih hrvatskih kneževina i kraljevina pa smo pleterima dale imena po hrvatskim kneževima i kraljevima”, zaključile su vlasnice Etno butika ‘Mara’ Vesna i Marija Milković.

Komentirajte prvi

New Report

Close