Prava mala, damski skladna limuzina, kojom caruju benzinsko srce i duša dizelaša

Autor: Marina Biluš , 02. travanj 2020. u 22:00
Cijena testnog modela je 221 tisuću kuna/SLAVKO MIDŽOR/PIXSELL

Testirali smo model Mazda3 Skyactiv-X GT Plus Sound, s novim, revolucionarnim motorom.

Tko god je barem jednom krenuo poželio proučiti korijene uspjeha japanske inovativnosti i njihovu filozofiju življenja uopće, nije mogao izbjeći pojam Kaizen.

Riječ je, najjednostavnije rečeno, o konceptu koji kao imperativ postavlja težnju ka konstantnom poboljšanju poslovnih procesa, a buknuo je nakon Drugoj svjetskog rata kada je Japan bio prisiljen reanimirati svoju naciju, ali i industriju. Renesansa koju su Kaizen postulati osigurali Japanu do danas je ostala utkana u srž poslovnih modela tipičnih za tamošnju, po mnogočemu jedinstvenu kulturu.

A možda je upravo takva životna i poslovna strategija jedan od razloga zbog kojeg Japancima nerijetko polazi za rukom ono što ostatku svijeta ne uspijeva.

Njihova autoindustrija ponekad je živopisan primjer takvih odnosa. I taj industrijska grana japanskog gospodarstva svoje strategije gradi na Kaizen temeljima, pa ne treba čuditi da i konstruktori automobila svojim inovacijama pristupaju na ponekad bitno drukčiji način od kolega na razvijenom zapadu. A biti drukčiji nekad je najbolji jamac uspjeha.

‘X – faktor koji čini razliku’

Upravo je takva priča o Mazdinoj potencijalno revolucionarnoj inovaciji koju sam prvi put iskušala upravo kroz ovaj test.

Riječ je, naravno, o njihovom suvremenom “signature” motoru Skyactive X, atmosferskoj mašini koja je ponudila ono što nitko u svijetu dosad nije pružio kupcima: Benzinsko srce s dušom dizelaša. Pojednostavljeno, radi se o motoru koji za pogonsko gorivo koristi benzin, ali ga iskorištava odnosno “pali” na način srodan dizelskim strojevima.

Zašto su u Mazdi uopće krenuli razvijati takav neobičan koncept jasno je na prvu. Nastojali su iskonstruirat motore koji će biti štedljivi poput dizelaša, ali čišći i snažni kakvi istinski benzinci i jesu. Ili kako to pod dosjetljivom egidom “X-faktor koji čini razliku” kažu u samoj Mazdi:

“Skyactive X razvija se više snage, no uz manju količinu štetnih emisija. Pritom se koristi manje goriva nego kod konvencionalnog benzinskog motora, što omogućuje učinkovitiju vožnju.”

A sedmodnevni test nove Mazde3 u sedan verziji s ovim inovativnim motorom pokazao je da zaista jest riječ o neobičnoj mašini. Teško je u pokušaju argumentiranja te ocjene uperiti prstom u konkretne stvari, čini mi se da je više riječ o cjelokupnom dojmu koji ovaj motor ostavlja, jer dok se vozite s njim pod haubom zaista se čini drukčijim od svega dosad iskušanog.

Jedna, dosta važna stvar u tom me je smislu možda najviše iznenadila, a to su peroformanse koje na asfaltu testna Mazda3 postiže s maksimalnih 180 konja koji je “guraju”. Dakle, osjećaj je kao da ova mala limuzina ne posjeduje toliku snagu.

Očekivana starnost kao da je prigušena. Na početku testa s tim se, priznajem, bilo teško pomiriti, no svakodnevno višesatno druženje s ovim automobilom pokazalo je da u njegovom slučaju konstruktorima izgleda ni nije bila namjera pružiti dojam ekslplozivnosti.

Ovaj Mazdin model očito nije stvoren za hvatanje brzinskih rekorda i nikad, makoliko možda vi to pokušavali postići računajući na onih 180 konja, neće sličiti nekoj mašini “na steroidima”. Sve je u ovom automobilu gotovo damski skladno, odmjereno i pitomo, kako se uostalom očekuje od jedne limuzine, pa makar i ovakvoj umanjenoj izvedbi.

Rezultat je apsolutna lakoća upravljanja automobilom do te mjere da se čini da bi ga moglo voziti i dijete. Vožnja u trojci sa Skyactive X motorom teče toliko “glatko” da vam preostaje samo prepustiti se. Snaga ovog benzin ala dizel motora bit će pri višim okretajima sasvim dovoljna da možete mirne duše ubrzavati i pretjecati, ali nikad divljati.

Pritom je i interijer odlično ukomponiran, pa su i vozačka pozicija, i sjedala, donekle i raspoloživ prostor, podređeni udobnosti. Japanska funkcionalnost i logika nalažu da sve bude nadohvat ruke, iznimka je samo nespretno postavljen USB priključak, ali zato dojam popravlja kotačić za upravljanje infotainment sustavom smješten uz mjenjač, koji funkcionira jako dobro i puno je praktičniji od prčkanja po dodirnom ekranu.

Kada smo već kod mjenjača, testni model Mazda3 Skyactiv-X GT Plus SOUND bio je opremljen onim ručnim sa šest stupnjeva. Izuzev povremene, doduše vrlo kratke trešnje pri određenim manevrima, pokazao se vrlo praktičnim, odmjerenim i usklađenim s automobilom.

Neriješena dilema

No, u jedom se detalju s ovom Mazdm nikako nisam mogla “dogovoriti”, a to je kretanje. Koliko gasa dati da bi taj prvi pokret išao posve glatko, bez sitnog trzaja i “kašljucanja” motora pitanje je na koje odgovorila nisam našla ni nakon sedam dana. Misleći da je u meni problem, zamolila sam pomoć inače odličnog šofera nadajući se da će on odmah naći pravu mjeru.

Ali i njemu je isti detalj zadavao probleme. Ima li to veze s novim motorom ili je u pitanju nešto drugo ostavljam drugima da dokuče, ja sam odustala. Ali zato dileme nije bilo oko potrošnje. Iako ju nisam uspjela spustiti na tvornički deklariranih 5,6 litara u kombiniranom režimu, prosjek se obično kretao oko litru, dvije više, što je odličan rezultat. I za kraj o izgledu.

Mnogo sam puta napisala da su mazde izuzetno lijepi automobili. Pri tome ostajem. I ja, a i globalna dizajnerska elita koja 2019. novoj generaciji modela Mazda3 dodijelila prestižno priznanje “Red Dot: Best of the Best”. A želite li voziti taj estetski dragulj s inovativnim draguljem pod haubom, morat ćete izdvojiti 221 tisuću kuna koliko stoji testni model.

Komentirajte prvi

New Report

Close