Najnoviji Mazdin adut briljira i s ‘mršavih’ 116 konja

Autor: Marina Biluš , 09. siječanj 2020. u 22:00
Foto: Marko Prpić/PIXSELL

Testirali smo prvu generaciju crossovera CX-30 konstruiranog na bazi nove Mazde 3, a on se pokazao kao jedan od ‘najpogođenijih’ dizelaša na tržištu.

Hvala nebesima na nesporazumima! Jer da se takav jedan, istina posve benigni, nije dogodio, nikad ne bih testirala jedinu dizelsku verziju nove Mazdine uzdanice – kompaktnog crossovera CX-30. No, okolnosti su se posve neplanirano posložile tako da sam taj model ipak dobila priliku isprobati i to baš kada je službeno završilo razdoblje njegova testiranja na domaćem tržištu. Danas, desetak dana kasnije, oduševljena sam takvim raspletom jer je riječ o automobilu koji – briljira.

A zapravo – posve neočekivano. No krenimo ispočetka.  Priznat ću, kada sam čula da testna Mazda ima svega 116 konjskih snaga, oduševljenja nije bilo ni u primisli. Ali već nakon prvih petstotinjak metara za volanom prve generacije CX-30 modela pokazalo se da su moje predrasude o onome što je pod njegovom haubom bile amaterske!

Bez ikakve dvojbe mogu  napisati kako je riječ o jednom od najprofinjenijih i najuigranijih dizelaša koje sam ikad susrela. Motor ovog automobila toliko je "poslušan", živahan i elastičan da sam doslovce morala zaviriti u knjižicu vozila kako bih provjetrila da informacija o onih "mršavih" 116 konjskih snaga nije možda neka greška. Naravno – nije bila.  

'Čarobna' rekonstrukcija motora 
Riječ je o relativno novoj Mazdinoj 1.8 SkyActiv mašini, zamjeni za stari 1.5 dizelaš, koja je debitirala 2018. na njujorškom auto showu u osvježenom modelu CX-3. Kako sam proizvođač opisuje, riječ je o dizel motoru s najmanjim omjerom kompresije na današnjem globalnom automobilskom tržištu, pažljivo konstruiranom s ciljem da učinkovitost korištenja goriva podigne za čak 20 posto, a pritom je za "glatke"prijenose i tako perfektno uglađen rad motora zaslužan i posve novi, dvofazni turbopunjač.

 

20 posto

poboljšana je učinkovitost iskorištavanja goriva u novom Mazdinom 1.8 SkyActiv dizel motoru

Dugo bi se još dalo opisivati što su sve Mazdini inženjeri unaprijedili u odnosu na prijašnji dizelski motor, ali da ne idemo preduboko u tehnikalije bit će dovoljno reći da su uspjeli u naumu – riječ je o prilično štedljivoj izvedbi koja zadovoljava nove, stroge ekološke norme, a osigurava zavidne vozne karakteristike kakve će itekako cijeniti svaki istinski ljubitelj vožnje. Da ne bude zabune, naravno da 1.8 motor sa 116 konjskih snaga i 270 Nm okretnog momenta ne pruža buntovne performanse.

Testni CX-30 SkyActiv-D116 Plus nije strelovit i nije jurilica, ali to ni ne pokušava biti niti mu je takav pedigre potreban. Iako do 100 km/h ubrzava za prilično dugih nešto manje od 11 sekundi, u vožnji nikad ne biste ni pomislili da nije startan, kamoli da je trom. A najveći paradoks je što na momente ostavlja dojam automobila kojem čak i paše žustrija, ponekad i brza vožnja, mada mu je službeno maksimalna brzina "ugravirana" na 183 km/h. Po gradu njegova "vrckavost" itekako dolazi do izražaja, rado "poskače" na jače dodavanje gasa i izuzetno je okretan i snalažljiv.

Vozite li autocestom, kada uspijete uhvatiti željenu brzinu, ova će vas Mazda voziti toliko ugodno, glatko i pouzdano da biste mogli pomisliti da ste u limuzini više klase. A sve to s prosječnom potrošnjom koja se kreće oko šest litara, dok je maksimum na testu iznosio 7,2 litara na 100 kilometara. Idealan osjećaj kontrole nad automobilom i povratnu informaciju s ceste pojačava i 6-stupanjski ručni mjenjač koji je uistinu "user friendly", logičan i precizan, a odličan je osjećaj i na samom upravljaču, iako bih voljela da je malo deblji. 

Pouzdano stabilan
Dojam automobila stvorenog za opušteno uživanje u vožnji dodatno bilda i sama konstrukcija CX-30. Po tom su pitanju u Mazdi napravili izvrstan posao. Crossover gabaritima unatoč, CX-30 se nikad se ne naginje, ne podrhtava i ne lupa, a zadivljuje i činjenica da je ovaj model na prednji pogon i u agresivnijim ulascima u zavoje posve lišen proklizavanja i sličnih mrskih reakcija prednjeg kraja, kakve su itekako česte kod ove klase automobila.

Kad smo već kod pogona, Mazda za sve modele CX-30 mudi i opciju 4WD, kao i automatski mjenjač, no to, a kako bi drukčije, osjetno podiže cijenu. Sviđa mi se i što je zvučna izolacija odlična, u kabini je tiho i pri velikim brzinama kao i snažnom vjetru.  Govorimo li o vizualnom dojmu, malo je onih koji neće na prvu ocijeniti da je ovo izuzetno skladan i lijep automobil. Ruku na srce, od Mazde se ništa drugo i ne očekuje. Linije CX-30 vuku na kupeovske, i prednji i stražnji kraj automobila upečatljivi su i vrlo atraktivni, dok na bokovima priču kvare samo izraženi plastični branici koji se protežu cijelom duljinom.

Što se samog izgleda tiče voljela bih ipak da je umjesto sive na testnom modelu bila neka druga boja koja bi naglasila profinjenje Mazdine linije.  Unutrašnjost je posve preslikana iz nove Mazde 3 na čijoj je bazi CX-30 i napravljen, a kao i kod svih vozila ovog brenda u njemu je sve baš tamo gdje treba biti. To su naprosto automobili u koji prvi put sjednete, upalite ga, krenete i odmah vozite kao da ste u njemu proveli cijeli svoj vozački staž.

Vozačka je pozicija izvrsna, instrumenti su posve pregledni, njihovim se funkcijama prilično jednostavno barata pomoću tipki na volanu, dok se putnim računalom sa 8,8'' središnjim ekranom upravlja pomoću kotačića i okolnih "shortcut" tipki koje ga okružuju. Treba reći da je upravo infotaniment sustav i njegov ekran jedan od detalja na račun kojeg Mazdi stiže najviše kritika jer naprosto nije tako hightech napredan i ušminkan kako se u današnje vrijeme očekuje. Kako takvi detalji meni nikad nisu bili presudni reći ću samo – dok motor performa onako kako to čini ovaj testni, svaku manu infotainmenta mu opraštam.  

Viša cijena, ali tona opreme
Kada su, pak, u pitanju materijali u kokpitu, oprostiti se nema što. Izvedba je elegantna i odmjerena, bez pretjeranog "blještavila". Posebno su mi se svidjela prednja sjedala, široka i izuzetno udobna, mada ne i sportski profilirana, ali to je, uostalom, u skladu s cijelim vozilom. Prednji je dio prostran i ugodan, dok bi na stražnjoj klupi viši putnici mogli poželjeti još prostora za koljena, ali zato su sama sjedala i u tom dijelu automobila uspješno konstruirana i udobna. 

I na kraju o cijeni. S 220,63 tisuće kuna bez opcija (koje cijenu dižu na 238,3 tisuće) nipošto nije najpovoljnija u klasi, ali treba napomenuti da Mazda čak i u najmanjem paketu Plus nudi "tonu" oprem. U nju, među ostalim, ulazi head up zaslon i sustav za prepoznavanje prometnih znakova, grijana prednja sjedala i upravljač, kamera za vožnju unatrag i parkirni senzori,  Sustav G-Vectoring Control Plus, Sustav automatskog kočenja pred preprekom, automatsko uključivanje/isključivanje dugih svjetala, navigacija… 

Umjesto zaključka, na kraju ću dodati tek ovo: Da mi je prije CX-30 netko rekao da će mi automobil sa 116 KS, pa još i dizelaš, biti jedan od najboljih koje sam ikad vozila samo bih odmahnula rukom. Danas ipak ne mašem.

Komentirajte prvi

New Report

Close