Velike kompanije u svijetu izdvajaju desetke milijuna eura i dolara za sponzoriranje sporta. Bilo da plaćaju reklame na dresovima sportaša, bilo da se po njima zovu klubovi i lige, pa čak i sportska borilišta. No, ono što je ključno je biti uvijek prisutan i vidljiv, a istovremeno imati financijsku korist od toga. U Hrvatskoj kompanije koje izdvajaju novac za sportska sponzorstva, pored sponzoriranja vrhunskog sporta, svojim sredstvima mnoge klubove i pojedince “održavaju na životu”. “Sport općenito predstavlja dobru platformu za jačanje prepoznatljivosti branda kao i stvaranje pozitivne percepcije o njemu među korisnicima. S izvrsnim rezultatima hrvatski sport je postao jedan od najboljih hrvatskih proizvoda, višestruko potvrđen na zahtjevnom svjetskom tržištu vrhunskih dostignuća, pa je partnerstvo s jednom od najuspješnijih domaćih kompanija posve logičan potez”, smatraju u Hrvatskom telekomu. Ono što je svakoj kompaniji prilikom sponzoriranja važno, a to se može promatrati i kao ulaganje, jest povrat na uloženi novac. Iako tvrtke nerado pričaju o tome koliko su uložile u pojedinca ili klub, ali i o tome koliko im se vratio uloženi novac, primjeri Raiffeisen banke i Erste banke govore suprotno. “Marketinški efekt sponzorstva u sportu je izrazito vidljiv i bitan obzirom na medijsku pojavnost Raiffeisen logotipa i žute boje u sportovima u Hrvatskoj se mnogi klubovi, pa čak i nogometna liga, zovu imenom glavnog sponzora koje sponzoriramo, a koji su u Hrvatskoj izrazito praćeni i cijenjeni. Sponzorstvo kvalitetnih sportskih klubova, projekata i događaja daje pozitivne efekte u imidžu banke, a s druge strane popularizira sport. Mjerimo medijsku pojavnost sportskih projekata i manifestacija koje podupiremo i takvi podaci nam potvrđuju da je naša procjena pri odabiru sponzorstava u sportu i više nego ispravna”, objašnjavaju u RBA. Povrat investicije (ROI) koju je Raiffeisen banka ostvarila u dosadašnjem sponzorstvu Ivice Kostelića, hrvatske skijaške reprezentacije i Snježne kraljice iznosi 1:6,54.
Hokejaška liga
“Odnosno, za svaku uloženu kunu povrat investicije iznosi 6,54 kuna u vrijednosti medijske pojavnosti. ROI ostvaren u sponzorstvu Košarkaškog kluba Cedevita do sada iznosi 1:34,63 što predstavlja povrat investicije u iznosu 34,63 kuna za svaku uloženu kunu u obliku vrijednosti medijske pojavnosti”, objašnjavaju u RBA. Ta banka pored skijaša, naime, aktivno je sponzorstvima u prošloj godini pratila Klub podvodnih aktivnosti i sportskog ribolova “Neretva”, Malonogometni klub No limit Auto Tiho, Športsku zajednicu Grada Čazme, Rukometni klub Maksimir Pastela, Atletski sportski klub Split, Vaterpolo klub Medveščak, Hrvatski nogometni klub Gorica i Hrvatski jedriličarski klub Siscia Sisak.Erste banka, koja je u Hrvatskoj postala prepoznatljiva i po tome što je glavni sponzor austrijske hokejaške lige EBEL (Erste Bank Eishockey Liga), u posljednje je dvije godine u sportaše “uložila” ukupno 7,4 milijuna kuna, od čega je u 2010. godini izdvojeno 3,9 milijuna kuna, a u 2011. godini 3,5 milijuna kuna. “Iznos koji Erste banka kontinuirano usmjerava u područje sporta ujedno predstavlja oko 50 posto ukupnog iznosa namijenjenog sponzorstvima i donacijama. Prema planu za ovu godinu, Erste banka će za sponzoriranje sporta izdvojiti isti iznos kao i prošle godine”, kažu u Ersteu. Naravno pored banaka, za koje se može reći da tradicionalno najviše zarađuju, a samim time imaju mogućnost i najviše izdvojiti za sponzoriranje sporta, i velike kompanije realnog sektora redovito se uključene. Tako, primjerice, Hrvatski telekom “drži” prvu hrvatsku nogometnu ligu, koja se sada zove MAXtv prva liga, jer ima ekskluzivna prava za prijenose utakmica ove i iduće sezone. “S namjerom da dodatno obogati ponudu sportskih sadržaja za korisnike MAXtva, Hrvatski telekom je u srpnju prošle godine dobio prava na ekskluzivne prijenose utakmica domaće nogometne lige. Na ovaj način korisnicima je omogućena puno veća dostupnost vrhunskih sportskih TV sadržaja te imaju priliku pogledati više od 100 utakmica u izravnom prijenosu. Krajnji cilj ovog projekta je podizanjem kvalitete produkcije, otvoriti hrvatski nogomet novim, interaktivnim platformama i medijima, čime se želi postaviti potpuno novi pristup i vrednovanje kvalitete hrvatskog nogometa općenito”, kažu u HTu. Pored toga, HT je u posljednjih 11 godina i sponzor Hrvatskog olimpijskog odbora. Pored sponzoriranja liga, u Hrvatskoj se mnogi klubovi zovu imenom glavnog sponzora. “Našu prepoznatljivost i poznatost promiču sportski klubovi koji nose ime kompanije ili brandova. Ulaganja u sport ne gledamo isključivo kroz sponzorstva, već i kao marketinška ulaganja, a najbolji primjer za to je NK Slaven Belupo jer riječ je o promicanju imena farmaceutske kompanije čije je oglašavanje zakonski ograničeno”, objašnjavaju u Podravci. Pored Slaven Belupa, Podravka je i glavni sponzor ženskog rukometnog kluba Podravka Vegeta.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Globalno gledano i kad su velike tvrtke u pitanju – da. To svakako ne vrijedi za sponzorstva u sportu u Hrvatskoj. Primjera radi jedno Croatia osiguranje koje maltene sponzorira sve klubove u zemlji i teško da se išta vrati od uloženog. Za slične primjere vrijedi isti parametar, samo promijeni ime sponzora s nekim drugim starim poznanikom na hrvatskoj sportskoj sceni.
Uključite se u raspravu