Burkhard Blienert ima važnu poruku za sve pušače

Autor: Poslovni.hr/Hina , 30. siječanj 2023. u 13:52
Foto: Antonio Jakus/PIXSELL

Što su pušači stariji, to su manje motivirani prestati.

Naziv govori sve: Grijani duhanski proizvodi ne sagorijevaju duhan, oni ga samo čine vrućim. To je sjajno jer se manje zagađuje, poručuju duhanske tvrtke. Znanstvenici koji proučavaju ovisnosti vide stvari drukčije.

Prepoznavanje razornih učinaka duhanskog dima na zdravlje smanjilo je društveno prihvaćanje pušenja i dovelo do opsežnih ograničenja pušenja u javnim prostorima, zabrane reklamiranja duhana, kampanja protiv pušenja i viših poreza na cigarete. Stoga su se duhanske kompanije okrenule “sigurnijim” alternativama bez dima kao što su e-cigarete, grijani duhanski proizvodi i nikotinske vrećice.

Sada su stisnuti i na tom frontu. U Njemačkoj je, primjerice, 1. siječnja stupila na snagu zabrana oglašavanja grijanih duhanskih proizvoda na otvorenim prostorima, čime su marke IQOS tvrtke Philip Morris International (PMI) i British American Tobacco (BAT) glo izbačene s jumbo plakata i oglasnih stupova. Oglašavanje e-cigareta na otvorenim prostorima zabranjeno je od 2024.

Duhanske kompanije uzvraćaju udarac. Alexander Nussbaum, voditelj znanstveno-medicinskog sektora za PMI u Njemačkoj, tvrdi da bi, budući da mnogi pušači ne mogu ili ne žele u potpunosti prestati pušiti, bilo bolje da pređu na alternative bez dima kao što su grijani duhanski proizvodi. Stoga je potrebno široko informiranje javnosti o ovim proizvodima.

“Korištenje e-cigareta ili grijanih duhanskih proizvoda ima manji potencijal štete od nastavka pušenja”, kaže on. “Još uvijek ne postoji široka svijest o tome.”

PMI ima znatan ekonomski interes za duhanske proizvode koji se zagrijavaju, a koji su zajedno s e-cigaretama i nikotinskim vrećicama dio skupe promjene orijentacije tvrtke. Posljednjih godina tvrtka je uložila 9 milijardi dolara u “proizvode smanjenog rizika” (RRP) kako bi osigurala profitabilnu liniju budućeg poslovanja dok se prodaja običnih cigareta suočava sa sve strožim zakonskim ograničenjima.

Intenzivno oglašavanje na ulicama IQOS-a ima za cilj pomoći da postane robna marka za masovno tržište.

Njemačka udruga duhanske industrije i novih proizvoda (BVTE) uvjerena je da će tržišni udio tih proizvoda nastaviti rasti. Jedino je pitanje koliko će taj rast biti brz, smatra generalni direktor BVTE-a Jan Mücke, koji zabranu reklamiranja duhanskih proizvoda s grijanjem naziva “velikom političkom pogreškom”.

Duhanska industrija ima ambiciozne ciljeve za svoje grijane duhanske proizvode. PMI se nada da će imati više od 40 milijuna korisnika IQOS-a diljem svijeta do 2025. godine, više nego dvostruko više od sadašnjeg broja. U Njemačkoj ima 670.000 korisnika, kaže PMI, što stavlja udio marke na njemačkom tržištu duhana na 3,7%, odnosno 0,9% više nego u jesen 2021.

Rival PMI-ja BAT također najavljuje “transformaciju” i ima za cilj povećati prodaju gloa. “Brzina kojom odrasli pušači prelaze na ove alternative nastavlja rasti”, rekla je glasnogovornica tvrtke.

PMI u Njemačkoj koristi nedavno istraživanje koje je naručio, a koje je proveo institut za istraživanje tržišta GfK sa sjedištem u Nuernburgu, kako bi podržao svoju tvrdnju da bi pušači trebali biti bolje obrazovani o “ulozi sagorijevanja duhana kao primarnog uzroka bolesti povezanih s pušenjem”.

Istraživanje, provedeno među 1000 odraslih pušača cigareta u Njemačkoj, pokazalo je da njih 54% ne želi prestati, 17% želi prestati, ali ne znaju kada bi to pokušali, a 11% želi prestati pod svaku cijenu ali ne zna kada. Među 29% onih koji su željeli prestati pušiti i postavili vremenski okvir, samo 3% je planiralo prestati u roku od mjesec dana.

Što su pušači stariji, to su manje motivirani prestati.

Budući da se mnoge pušače ne može uvjeriti da prestanu pušiti, kaže Nussbaum, prelazak na duhanske proizvode bez dima – koji također sadrže kemijski spoj nikotin koji izaziva ovisnost – barem bi smanjio štetu koju nanose svojim tijelima.

Znanstvenici koji proučavaju ovisnosti vrlo su kritični prema PMI-evoj argumentaciji. “Duhanska industrija predstavlja se kao rješavatelj problema, ali je sama uzrokovala problem bezbrojnih smrti od raka”, primjećuje epidemiolog Daniel Kotz.

Industrija želi stvoriti dojam da na tržište stavlja proizvod za zaštitu zdravlja, kaže, što je “licemjerno i obmanjujuće”. Ono što zapravo želi, nastavlja on, jest vezati kupce za još jedan nikotinski proizvod.

Kotz je direktor Njemačke studije o korištenju duhana (DEBRA) koju financira vlada. Prema studiji, 0,3% njemačkog stanovništva u dobi od 14 godina i više koristilo je grijane duhanske proizvode u 2021., 0,1% više nego u 2020. Kotz očekuje da će brojke za 2022. također pokazati blagi porast.

Dr. Katrin Schaller, voditeljica odjela za prevenciju raka Njemačkog centra za istraživanje raka (DKFZ), upozorava na prikazivanje grijanih duhanskih proizvoda kao “dobre alternative”.

“Oni nisu dobri – oni su rizični”, tvrdi ona i kaže da pušače treba podržati u nastojanjima da prestanu pušiti i “ne ih usmjeravati prema sljedećem štetnom, rizičnom proizvodu”. Štoviše, dodaje ona, dugoročni učinci duhanskih proizvoda s grijanjem na zdravlje nisu jasni jer dugoročne studije o njima tek trebaju biti provedene.

Povjerenik njemačke savezne vlade za droge i politiku ovisnosti, Burkhard Blienert, također izražava negodovanje prema grijanim duhanskim proizvodima. Iako je istina da sadrže manje otrovnih tvari od duhanskih cigareta, kaže on, “još uvijek su štetne za zdravlje.”

Njegova poruka pušačima je “potpuno prestanite ako je ikako moguće” i koristite stručnu pomoć i podršku ako je potrebno.

Komentirajte prvi

New Report

Close