Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Bosanski kotači za njemačke Mercedese

Autor: Gorden Knezović
23. prosinac 2005. u 06:00
Podijeli članak —

Miroslav Leko, vlasnik Alloy Whellsa i bosanskohercegovačkog OBI-ja, uložio je u Jajcu deset milijuna eura i planira postati srednje veliki europski proizvođač aluminijskih kotača

Ulaganje obitelji Leko iz Gruda i ulaganja širokobriježanina Mate Čujića vlasnika Feala koji s mostarskim Alumijem gradi tvornicu za preradu sirovog aluminija rijetka su velika ulaganja hrvatske dijaspore u proizvodnju u BiH. Njima se još može pridodati ulaganje Marijana Filipovića u drvarski Finvest. Miroslav Leko rođen je u Grudama odakle je na početku osamdesetih godina prošloga stoljeća otišao u Njemačku na rad. U Njemačkoj je radio 20 godina. Svoju prvu ušteđevinu uz pomoć svoje četvorice braće uložio je u otvaranje restorana pa su se nakon uspjeha u ugostiteljstvu povezali s njemačkim poslovnim čovjekom Hansom Hubertom Brockom. Nakon nešto više od desetak godina otkad su krenuli i u privatni posao, jedan od braće ima veliku trgovačku tvrtku u Grudama AX Soling, drugi drvoprerađivačko poduzeće Eling u Jajcu, dok Miroslav Leko upravlja jajačkom tvornicom aluminijskih kotača Alloy Whells i bosanskohercegovačkim OBI-jem.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Povratak u jajce
OBI u BiH nastao je na temelj ugovora o franšizi s njemačko tvrtkom OBI. Ravnopravni je suvlasnik Tvornice aluminijskih kotača u Jajcu Alloy Whells sa svojim njemačkim partnerom Hansom Hubertom Brockom. Kaže kako se s proizvodnjom u jajačkoj tvornici počelo 1999. godine. U toj godini napravilo se 50 tisuća aluminijskih kotača, a u ovoj – 490 tisuća. “Svoj proizvod ne završavamo do kraja, mi lijevamo i mehanički obrađujemo kotače koje se lakiraju i zaštićuju u Njemačkoj”, kaže Leko dodajući kako nema zadovoljavajuću lakirnicu u BiH. Uz Alloy Whells Miroslav Leko ima i tvrtku u Hrvatskoj koja se bavi prodajom aluminijskih kotača za vozila, u Njemačkoj ima trgovačku tvrtku a u Mostaru je sjedište BiH OBI-ja. Eling je bio prvo bosanskohercegovačka ulaganje obitelji Leko. Poduzeće proizvodi drvene poluproizvode za LK iz Zagreba te za tvrtke u BiH, a dio prodaju u velikim trgovačkim tvrtkama poput OBI-ja. “Do pokretanja posla u Jajcu došlo je na pomalo neobičan način”, kaže Leko objašnjavajući da je prije rata imao kontakte s jajačkom tvornicom koja se bavila proizvodnjom automobilskih aluminijskih kotača. Njegova obitelj pokrenula je u Jajcu drvoprerađivačko poduzeće Eling pa su nakon toga saznali za stanje u livnici aluminija u tom gradu. Kako se njegov poslovni partner Brock od ranije bavio automobilskom industrijom s njim je preuzeo tvornicu i pokrenuli su proizvodnju. Leko kaže kako je njegovo i ulaganje njemačkog poslovnog partnera u Alloy Whells kroz dokapitalizaciju iznosilo oko deset milijuna eura. Plan im je da za tri godine proizvode milijun aluminijskih kotača, kako bi bili srednji proizvođač kotača u Europi. Kaže kako će taj plan ostvariti unatoč tome što posluju u BiH. Kaže kako nikada ne bi ulagali BiH da su imali potpuni uvid u poslovne poteškoće i da su znali da se uvjeti poslovanja neće godinama poboljšavati. Ali kada su već uložili desetak milijuna eura, kaže, ne mogu odustati od posla. “Vrlo smo nezadovoljni i nesretni uvjetima poslovanja u BiH”, kaže Leko dodajući kako svi znaju da u BiH država ne štiti kapital ni investicije, ne stimulira proizvodnju, niti nova ulaganja. “Znamo gdje je BiH po uvjetima poslovanja i korupcije. Znamo da je koruptivna država i da je u njoj teško poslovati”, ističe Leko.

Ulaganje obitelji Leko iz Gruda i ulaganja širokobriježanina Mate Čujića vlasnika Feala koji s mostarskim Alumijem gradi tvornicu za preradu sirovog aluminija rijetka su velika ulaganja hrvatske dijaspore u proizvodnju u BiH. Njima se još može pridodati ulaganje Marijana Filipovića u drvarski Finvest. Miroslav Leko rođen je u Grudama odakle je na početku osamdesetih godina prošloga stoljeća otišao u Njemačku na rad. U Njemačkoj je radio 20 godina. Svoju prvu ušteđevinu uz pomoć svoje četvorice braće uložio je u otvaranje restorana pa su se nakon uspjeha u ugostiteljstvu povezali s njemačkim poslovnim čovjekom Hansom Hubertom Brockom. Nakon nešto više od desetak godina otkad su krenuli i u privatni posao, jedan od braće ima veliku trgovačku tvrtku u Grudama AX Soling, drugi drvoprerađivačko poduzeće Eling u Jajcu, dok Miroslav Leko upravlja jajačkom tvornicom aluminijskih kotača Alloy Whells i bosanskohercegovačkim OBI-jem.

Povratak u jajce
OBI u BiH nastao je na temelj ugovora o franšizi s njemačko tvrtkom OBI. Ravnopravni je suvlasnik Tvornice aluminijskih kotača u Jajcu Alloy Whells sa svojim njemačkim partnerom Hansom Hubertom Brockom. Kaže kako se s proizvodnjom u jajačkoj tvornici počelo 1999. godine. U toj godini napravilo se 50 tisuća aluminijskih kotača, a u ovoj – 490 tisuća. “Svoj proizvod ne završavamo do kraja, mi lijevamo i mehanički obrađujemo kotače koje se lakiraju i zaštićuju u Njemačkoj”, kaže Leko dodajući kako nema zadovoljavajuću lakirnicu u BiH. Uz Alloy Whells Miroslav Leko ima i tvrtku u Hrvatskoj koja se bavi prodajom aluminijskih kotača za vozila, u Njemačkoj ima trgovačku tvrtku a u Mostaru je sjedište BiH OBI-ja. Eling je bio prvo bosanskohercegovačka ulaganje obitelji Leko. Poduzeće proizvodi drvene poluproizvode za LK iz Zagreba te za tvrtke u BiH, a dio prodaju u velikim trgovačkim tvrtkama poput OBI-ja. “Do pokretanja posla u Jajcu došlo je na pomalo neobičan način”, kaže Leko objašnjavajući da je prije rata imao kontakte s jajačkom tvornicom koja se bavila proizvodnjom automobilskih aluminijskih kotača. Njegova obitelj pokrenula je u Jajcu drvoprerađivačko poduzeće Eling pa su nakon toga saznali za stanje u livnici aluminija u tom gradu. Kako se njegov poslovni partner Brock od ranije bavio automobilskom industrijom s njim je preuzeo tvornicu i pokrenuli su proizvodnju. Leko kaže kako je njegovo i ulaganje njemačkog poslovnog partnera u Alloy Whells kroz dokapitalizaciju iznosilo oko deset milijuna eura. Plan im je da za tri godine proizvode milijun aluminijskih kotača, kako bi bili srednji proizvođač kotača u Europi. Kaže kako će taj plan ostvariti unatoč tome što posluju u BiH. Kaže kako nikada ne bi ulagali BiH da su imali potpuni uvid u poslovne poteškoće i da su znali da se uvjeti poslovanja neće godinama poboljšavati. Ali kada su već uložili desetak milijuna eura, kaže, ne mogu odustati od posla. “Vrlo smo nezadovoljni i nesretni uvjetima poslovanja u BiH”, kaže Leko dodajući kako svi znaju da u BiH država ne štiti kapital ni investicije, ne stimulira proizvodnju, niti nova ulaganja. “Znamo gdje je BiH po uvjetima poslovanja i korupcije. Znamo da je koruptivna država i da je u njoj teško poslovati”, ističe Leko.

Nedostaje sirovina
Za mostarski Aluminij od kojega nabavljaju najveći dio sirovog aluminija za proizvodnju kotača, kaže kako je rijetka svijetla točka. Aluminij posluje profesionalno i na europskoj razini. “Aluminij je naš vrlo važan poslovni partner jer od njega kupujemo skoro svu sirovinu”, kaže Miroslav Leko, dodajući da su ove godine iz Mostara kupili šest tisuća tona sirovog aluminija, a da im je za iduću godinu potrebno najmanje 8,5 tisuća tona. A Aluminij će im opet moći prodati tek šest tisuća tona. Ostalo moraju kupovati na svjetskom tržištu po većim cijenama nego što bi ga platili Aluminiju odnosno na domaćem tržištu. Leko veli da je jako zadovoljan kvalitetom mostarskog aluminija. Uvođenje PDV-a u BiH, kako kaže Leko, utjecat će utoliko što oni svu svoju proizvodnju izvoze te će im biti potreban novac za izvoz koji će se tek vratiti za mjesec. Prednosti PDV-a su što Alloy Whells neće plaćati porez na usluge, koji sada plaća. Poboljšanje uvjeta poslovanja u BiH ne očekuje u slijedećim godinama jer ne misli kako će političari početi poslovno razmišljati a ne “baviti se sami sobom”. “Do sada sam naučio da se mi moramo sami izboriti za svoje poslovanje. Tako misle i poslovni ljudi s kojima surađujem u zemlji”, kaže Leko.

Zadovoljeni svi europski kriteriji kvalitete

Jajački Alloy hells proizvodi aluminijske kotače od 13 do 20 cola po dizajnu Brock Car Fashion. Tvornica je napravljena osamdesetih godina i poslovala je u sustavu sarajevskog Energoinvest i Rudnika boksita iz jajce. Bila je osposobljena za niskotlačno lijevanje aluminija. Leko kaže kako njihovi aluminijski kotači zadovoljavaju sve europske kriterije kvaliteta te da zbog toga imaju tržište u Njemačkoj. Posjeduju, među ostalim TUV PFALZ cerifikat sukladan međunrodnom standardu ISO 9001:2000 kao i standard za upravljanje okolišem EN ISO 14001:1996. Četiri strojne peći za topljenje legura imau kapacitet od 300 kg do 6 tona a lijevanje je potpuno automatizirano. Imaju laboratorij za ispitivanje kakvoće legura kroz cijeli proces izrade aluminijskih kotača.

Autor: Gorden Knezović
23. prosinac 2005. u 06:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close