SAS se u štrajku spašava predstečajnom nagodbom, ‘pao’ glavni direktor EasyJeta

Autor: Darko Bičak , 05. srpanj 2022. u 22:00
Foto: Reuters

Manjak letačkog i areodromskog osoblja poslije pandemije ugrožava avioprijevoznike.

Iako je oporavak zračnog prometa nakon dvogodišnje pandemije Covida-19 tijekom 2022. bolji od očekivanja, zračni prijevoznici našli su se u problemima. U strahu od posljedica pandemije, zrakoplovne kompanije, zračne luke te svi vezani servisi u proteklom su razdoblju masovno otpuštali radnike i smanjivali plaće. Sada je došlo do kolapsa zračnog prometa jer pred navalom velikog broja putnika prijevoznici i aerodromi nisu u stanju ponuditi adekvatnu uslugu.

Pregovori o plaćama

I to rezultira otkazivanjima letova uslijed štrajkova desetkovanog aerodromskog i letačkog osoblja koje traži nova zapošljavanja i rast plaća. Ovakva, pomalo bizarna situacija, dovela je skandinavskog zračnog prijevoznika SAS do ruba opstanka. Naime, SAS je ovog tjedna podnio zahtjev za zaštitu od stečaja u Sjedinjenim Državama – predstečajnu nagodbu. Iz tvrtke su priopćili da su to napravili kako bi ubrzali planove restrukturiranja, upozoravajući da je štrajk pilota utjecao na njegov financijski položaj i likvidnost. Kako prenosi Reuters, pregovori o plaćama između SAS-a i njegovih pilota propali su u ponedjeljak, što je dovelo do štrajka koji dodatno povećava putni kaos diljem Europe s početkom vrhunca ljetnih godišnjih odmora. To je ubrzalo odluku zračnog prijevoznika da podnese zahtjev za zaštitu od stečaja prema Poglavlju 11 u SAD-u, rekao je jučer izvršni direktor SAS-a Anko van der Werff.

Tvrtka je u priopćenju rekla da će nastaviti pružati usluge svojim klijentima tijekom stečajnog procesa, iako štrajk pilota utječe na raspored letova. Rečeno je da je svrha podnošenja zahtjeva Saveznom sudu SAD-a bila ubrzati plan restrukturiranja objavljen u veljači.

“Kroz ovaj proces, SAS želi postići sporazume s ključnim dioničarima, restrukturirati dužničke obveze tvrtke, rekonfigurirati flotu zrakoplova i ostvariti značajnu kapitalnu injekciju”, navodi se u priopćenju SAS-a. Očekuje se da će proces poglavlja 11 za devet do 12 mjeseci. Dionice SAS-a pale su čak 6% nakon što je prijava objavljena.

Tijekom pandemije, druge zrakoplovne tvrtke izvan SAD-a, uključujući Aviancu, Aeromexico i Philippine Airlines, koristile su postupak iz poglavlja 11 za ponovno pregovaranje ugovora s ključnim dobavljačima kao što su iznajmljivači zrakoplova dok su nastavili s radom. SAS-u konkurentski Norwegian Air izašao je iz stečajne zaštite koja je uključivala sudove u Dublinu i Oslu prošle godine. Jacob Pedersen, analitičar Sydbank, komentirao je za Reuters da ovaj potez SAS-a ne znači ništa za njihove redovne operacije.

Nedostatak vodstva

“To se događa jer SAS nije uspio postići promjene kroz pregovore, a treba privući nove ulagače. Kako bi to učinio, mora smanjiti troškove u cijeloj tvrtki, uključujući za osoblje i za unajmljene zrakoplove koji miruju zbog zatvorenog ruskog zračnog prostora i sporog oporavka u Aziji”, navodi Pedersen. U problemima je i niskobudžetni EasyJet čiji je glavni operativni direktor Peter Below ponudio ostavku uslijed velikog broja otkazanih letova ovog operatera proteklih tjedana. Kako prenosi BBC, Bellew se našao prozvanim od sindikata koji su istakli da je za tisuće otkazanih letova odgovoran “nedostatak vodstva” u EasyJetu. Samo tijekom srpnja, kolovoza i rujna bit će otkazano oko 10 tisuća njihovih letova.

Komentirajte prvi

New Report

Close