Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Hrvatska može biti izvor znanja, ne samo konzument tehnologije

Autor: Zoran Vitas
02. rujan 2025. u 22:01
Podijeli članak —
Foto: pd

Direktor IT tvrtke Q o izazovima i novostima godinu dana nakon preuzimanja pozicije.

Prije nešto više od godinu dana na mjesto direktora IT tvrtke Q došao je Hrvoje Gorajščan. Ondje je došao s pozicije suvlasnika i glavnog tehničkog direktora tvrtke što su funkcije koje je obavljao posljednjih pet godina. Gorajščan je pri preuzimanju vodstva tvrtke najavio dosta promjena i novosti pa smo u razgovoru s njim provjerili što se od toga ostvarilo, što se promijenilo i što se možda planira.

Na čelu Q-a ste nešto više od godinu i pol dana. Kako je promjena vodstva utjecala na poslovanje kompanije i na što ste posebno ponosni u dosadašnjem mandatu?

Promjena vodstva donijela je novu energiju i fokus na dugoročnu održivost i rast. Posebno sam ponosan na to što se trenutačna organizacija firme pokazala još boljom te u reorganizaciji nismo imali neki destabilizirajući moment, kakav se inače očekuje.

Prije nešto više od godinu dana, 2024. godine, na mjesto direktora IT tvrtke Q došao je Hrvoje Gorajščan

Nismo vidjeli ni veći odljev ljudi, dapače, dobar broj ljudi se vratio u Q. S druge strane, uspjeli smo ostvariti partnerstva kakva smo htjeli te smo krenuli otvarati SAD kao najveće tržište.

Najavili ste i promjene u načinu upravljanja tvrtkom. Međutim, kako se može promijeniti način funkcioniranja tvrtke kao što je Q koja prihode ostvaruje ugovornim odnosima s klijentima radeći naručene projekte?

I ti projekti mogu se raditi na više načina. Sve ovisi o načinu suradnje, odnosno, odnosu koji imate s klijentom. Nama je strateški cilj raditi partnerski odnos s klijentom – ne samo isporučiti i nestati. Sve više imamo suradnji gdje pojedini odrađeni projekt bude samo jedan u nizu u našoj suradnji. Najveća razlika koju tvrtke kao Q mogu imati je baš u tom modelu suradnje je – nudite li samo uslugu u ekspertizu a da niste odgovorni za rezultate ili nudite rezultate i važan vam je poslovni uspjeh projekta.

Prije nekog vremena izjavili ste kako se tvrtka više okreće velikim klijentima kojih je sve više u Saudijskoj Arabiji. Možete li reći o kojim se klijentima radi, što za njih radite te što Q točno radi u Saudijskoj Arabiji?

Na Bliskom istoku radimo s nekoliko vodećih institucija i kompanija, od vladinog sektora do sportskih organizacija.

Naša uloga je razvoj digitalnih platformi i iskustava koje moraju biti visoko skalabilne i pouzdane jer se radi o projektima s milijunima korisnika. To je tržište u kojem se traži vrhunska kvaliteta i brzina isporuke i tu vidimo veliku priliku za Q. Nažalost, ne možemo u detalje zbog prirode ugovora, što uglavnom svi naši klijenti u Saudijskoj Arabiji zahtijevaju.

Isto tako, čini se kako u segmentu gdje posluje Q dolazi do svojevrsnog usložnjavanja gdje agencije poput Q i poput Infinuma zaokružuju ponude kako bi klijentima ponudili paket usluga. I sami ste u Q došli u preuzimanju Flipkoda. Jesmo li u pravu kada to zaključujemo ili se taj segment IT industrije mijenja na neki drugi način?

To je točno, klijenti danas očekuju sveobuhvatnu podršku, od strategije do implementacije i održavanja. Upravo zato i mi širimo kompetencije – primarno na AI u posljednjih godinu dana. Trend je jasan: uspješne agencije nisu samo “development shopovi”, već strateški partneri koji razumiju biznis klijenta i mogu ponuditi rješenja s dodanom vrijednošću.

Izjavili ste i kako je Q tvrtka koja većinom radi ‘out-of-the-office’. Međutim, neki veliki igrači odustali su od takvog pristupa ubrzo nakon pandemije. Koje su prednosti, a koje mane takvog operativnog poslovanja?

Naš “remote-first” model pokazao se izuzetno uspješnim, omogućuje nam da privučemo najbolje talente bez obzira na lokaciju i da budemo fleksibilni u organizaciji posla. Mana je svakako što zahtijeva dodatni trud u građenju kulture i timskog duha, no mi to pokušavamo nadoknaditi kroz interne inicijative i fizičke susrete. Tvrtke se boje takvog načina rada jer gube kontrolu nad ljudima te se boje pada produktivnost i efikasnosti – mi s time nismo imali problema.

S obzirom na vječiti nedostatak kadrova u IT-u sektoru, koliko je važna korporativna kultura te uvjeti koje tvrtka nudi i održava za dobivanje najboljih na tržištu? Kako to radi Q?

Korporativna kultura u Q-u temelj je privlačenja i zadržavanja stručnjaka. Gradimo je na autonomiji, fleksibilnosti i otvorenoj komunikaciji, kako bi ljudi mogli preuzeti odgovornost i dati najbolje od sebe. Kulturu održavamo kroz transparentnu komunikaciju, od “all hands” okupljanja do redovitih anketa, i nastojimo zapošljavati ljude koji dijele naše vrijednosti. Generalno se vodimo time da korporativnu kulturu treba graditi na poštovanju, odgovornostima i priznanju za rad i rezultate. Iako nikada ne možeš reći da si gotov s izgradnjom, jako puno naših odluka prožeto je točno tim aspektima.

Prošle godine ostvarili ste ozbiljan rast u profitu. Kako ste to uspjeli s obzirom na to da su prihodi bili gotovo na istoj razini kao i prethodne dvije godine?

Imali smo i solidan rast u prihodima. Ono što je ključno je da smo taj rast u prihodima uspjeli ispuniti koristeći postojeće kapacitete tako da nismo povećavali operativne troškove. Samim time se i profit povećao.

Mnogo se govori o umjetnoj inteligenciji u kontekstu radnih mjesta. Jeste li već uočili i osjetili takve promjene, je li došlo do potrebe za novim znanjima, a prestala potreba za nekim do sada potrebnim?

Umjetna inteligencija svakako mijenja prirodu poslova, više nije pitanje hoće li, nego koliko brzo. U Q-u već vidimo pomak: raste potražnja za znanjima iz područja analitike, “prompt engineeringa” i integracije AI alata u postojeće poslovne procese, dok se neke rutinske aktivnosti automatiziraju. Upravo zato uskoro organiziramo i Q Leadership Breakfast s temom “AI agenti u poslovnom okruženju”, gdje ćemo kroz konkretne primjere s liderima vodećih hrvatskih kompanija raspraviti što to znači za biznise danas. Naš je cilj demistificirati “hype” i otvoriti prostor za “peer-to-peer” razmjenu iskustava jer vjerujemo da je znanje jedini pravi način da se prilagodimo.

Što tvrtka iz Hrvatske kao što je Q može ponuditi na tržištu umjetne inteligencije gdje se ulažu silne milijarde dolara od korporativnih, ali i državnih entiteta, na koji se način može biti konkurentan?

Na globalnom tržištu ne možemo konkurirati količinom kapitala, ali možemo znanjem, brzinom i sposobnošću prilagodbe.

Q već godinama radi s “enterprise” klijentima kojima isporučujemo rješenja koja su skalabilna i sigurna, a danas sve češće uključuju i AI komponente. Naša prednost je što razumijemo kako nove tehnologije primijeniti u konkretnom poslovnom kontekstu. Zato i kroz događaje poput “Q Leadership Breakfasta” želimo pokazati da Hrvatska može biti izvor relevantnih znanja i iskustava, ne samo konzument tehnologije.

Sadašnje Trumpove politike ne utječu na IT sektor, no imaju li te politike nekog drugog utjecaja? Ima li Q ambicija za nekakav ulazak na američko tržište, isplati li se to danas uopće?

Geopolitička zbivanja uvijek utječu na globalno poslovanje, pa tako i na IT industriju, bilo kroz regulativu, trgovinske odnose ili investicijsku klimu. No, tehnologija ostaje univerzalna i potražnja za digitalnim rješenjima ne jenjava. Za Q, američko tržište ostaje atraktivno jer je riječ o najvećem svjetskom tržištu za IT usluge, ali i najkompetitivnijem.

Naša strategija je i dalje graditi partnerstva s američkim kompanijama kroz projekte gdje možemo pokazati svoju ekspertizu i fleksibilnost. Vjerujemo da je isplativ ulazak, ali s pametno odabranim nišama i snažnim diferencijatorima, upravo onako kako to već radimo na Bliskom istoku, UK-u i u Europi.

Autor: Zoran Vitas
02. rujan 2025. u 22:01
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close