FOTO: Amerikanci nam žele prodati svoj novi F-16, novinar Poslovnog dnevnika ‘poletio’

Autor: Darko Bičak , 30. rujan 2020. u 14:03
Foto: Marko Prpić/PIXSELL

Isprobali smo simulator letenja na američkom F-16 borbenom zrakoplovu.

Hrvatska je u procesu nabavke novog borbenog lovca, a u igri su novi američki F-16 i švedski Gripen te rabljeni francuski Rafale te američko-izraelski F-16 Barak. Svi ponuđači su odlučno zagrizli u ovaj natječaj, a čemu svjedoči i činjenica da su Amerikanci jučer u Zagrebu instalirali i simulator letenja za svoj novi F-16 Block 70 te kojega smo imali privilegiju i isprobati.

Simulator je kopija kabine F-16-ice sa, barem tako kaže nekad borbeni, a sad demonstracijski pilot Lockheed Martina Chad Lutz koji nam je pomagao da lakše “letimo i borimo se” s ovim moćnim lovačkim avionom koji se nalazi u zrakoplovstvima 40-ak zemalja svijeta, a proizvedeno ih je do sada gotovo 5000 i većina ih je još uvijek u službi.

Foto: Marko Prpić/PIXSELL

Iako imam nekog iskustva s testiranjem i rađenjem reportaža o automobilima, čak i onim najmoćnijima i najskupljima, s ratnim zrakoplovima mi je iskustvo u najboljem slučaju jako tanko, odnosno niti ga nema. Služba u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu u Zračnoj bazi Zemunik prije više od 20 godina mi i nije bila odviše od pomoći u snalaženju danas u cockpitu F-16. Osim dojma kako izgleda sjediti i upravljati borbenim avionom, nažalost ovo nije bio onaj s 5D opcijama na kakvima se obučavaju i treniraju borbeni piloti, teško je neupućenom “korisniku” steći neki dojam “Top Guna”. Ekrani kojima je simulator okružen na vrlo realističan način prikazuju taktičku situaciju oko vas – radi se o grafičkom prikazu neodređene američke zrakoplovne baze koja se nalazi u pustinjskom dijelu SAD-a, moguće AFB Nellis kod Las Vegasa u kojoj je u realnosti stacionirano najviše različitih eskadrila vojnih aviona u odnosu na bilo koju drugu američku bazu.

Demonstracijski pilot na tabletu iza vas ima niz misija koje vam zadaje za izvršiti – od polijetanja i slijetanja do zračne borbe i bombarderske misije. Iako sam umjereni ljubitelj akcijskih simulacijskih PC i PlayStation igara, poput F-16 Flighting Falcon još iz 1996. i njezinih nasljednica, sam prikaz situacijskih okolnosti i misija ne odskače puno od toga. Naravno, sjedite u pravom sjedalu F-16-ice, a ne u uredskoj stolici, a okruženi ste, kaže Chad, izvornom radarskom, dijagnostičkom i svom drugom elektronskom opremom iz novog F-16 Block 70 uključujući tri glavna displeja i dvije upravljačke palice. S obzirom na to da nikad prije u realnosti nisam upravljao ikakvih zrakoplovom, teško mi je bilo razlučiti, a i vama iskustveno prenijeti, po čemu je to F-16 bolji od bilo kojeg drugog zrakoplova. Chad je posebno ponosan na njegov AESA radar APG-83 koji može neprijatelja detektirati i na razdaljinama većima od 300km, a koji je prenesen iz Lockheed Martinovog novijeg modela F-35.

Vizualni prikaz vožnje brzinama od nekoliko stotina kilometara po zemaljskoj pisti, ili većom od tisuću kilometara u zraku, je vizualno dosta realistična, a kao što sam rekao nažalost ovaj simulator nema 5D koji bi osim slike, dojam pravog zrakoplova stvarao i akceleracijom, tlakom i bukom. U konačnici, na F-16 će vam pokazati i svoj novitet, koji je također ukraden od F-35, a to je svojevrsni autopilot, odnosno sustav koji se aktivira u kritičnoj situaciji kad centralno računalo zaključi da pilot više ne može upravljati zrakoplovom, a sam zrakoplov je u putanji koja sigurno znači udar o tlo. Tada se aktivira sustav koje ispravi i, u slučaju potrebe, i prizemlji zrakoplov. Ovo je tehnologija iz dronova, a koja se najavljuje i za zrakoplove 6. generacije i koji bi trebali biti bespilotni – F-16 je 4. (u nekim verzijama i 4+) generacija, F-35 je 5. generacija.

Komentari (1)
Pogledajte sve
Objava čeka odobrenje

New Report

Close