Prema posljednjem popisu, onom iz 2001. godine, obrazovna struktura stanovništva iznad 15 godina bila je sljedeća: tri posto bez ijednog razreda osnovne škole, 16 posto imalo je 4 razreda, 23 posto osnovnu školu, 47 posto srednju, a 12 posto višu i visoku školu. Istraživanje Svjetske banke iz kolovoza 2006. vrlo je slično: osnovna škola 40 posto, srednja 42,6 posto, a viša i visoka 12 posto. Poduzeća i ustanove, kaže dr. Sveto Marušić sa Zagrebačke škole ekonomije i menadžmenta, raspolažu s prilično slabašnim “materijalom” za predstojeću međunarodnu razvojnu utakmicu. Zabrinjavaju i stajališta prema obrazovanju koji ne obećavaju veće zaokrete, a ni mogućnost da će zaposleni biti previše entuzijasti i učiti uz rad.
Pet studija
U objašnjenju stajališta prema učenju dr. Marušić podsjeća na pet studija. U studiji iz 1975. Ekonomski institut u Zagrebu dobio je podatak da 40,1 posto zaposlenih uči uz rad što je tada bio dobar i europski prosjek. Godine 1999. sličan uzorak pokazao je da se uz rad obrazuje 11,5 posto zaposlenih. Zbog napretka tehnike, komunikacija, znanja općenito, kaže dr. Marušić, očekivan je znatno viši postotak, a on je drastično pao. Nakon 2000. godine stanje se popravlja, ali na žalost ne previše. U drugoj studiji iz 2005. u kojoj su se istraživali glavni problemi građana, škola i znanost doslovno su za njih bili zadnja briga. Najviše su ih mučili nezaposlenost i nizak životni standard, zatim mito, korupcija, politički problemi, izlaz u EU, pretvorba, nemoral, zdravstvo, droga… U trećoj studiji, prije nekoliko godina, Ekonomski institut izvršio je istraživanje rangova motivacijskih faktora na nacionalnom uzorku. Odabranih 402 zaposlenika bili su približna preslika profila zaposlenih i profila poduzeća u Hrvatskoj. Nađeni prosječni rangovi motivacijskih faktora bili su sljedeći. U prvom redu na rad ljude potiče plaća, zatim dobri rukovodioci, međuljudski odnosi, prihvaćanje kolega, stalnost i sigurnost posla, zanimljiv posao, odgovornost, uvjeti rada, potvrđivanje sposobnosti, napredovanje, a tek na 11. mjestu bilo je obrazovanje uz rad. Iza toga još su status (imidž poduzeća) i sudjelovanje u dobiti. Prošle je godine, a to je četvrti primjer, studentica ZŠEM-a u diplomskom radu ispitala rangove motiva stručnjaka u Sektoru ljudskih potencijala. Faktor “Mogućnosti daljnjeg obrazovanja” bio je na 13. rangu. Hoće li ovakova stajališta zaduženih za planiranje i poticanje motivacije u kompanijama omogućiti motiviranje drugih? “Usput, kaže dr. Marušić, 30 posto od anketiranih stručnjaka ljudskih potencijala imalo je završenu samo srednju školu. Jesu li oni spremni i ekipirani da uopće mogu djelovati na motivaciju zaposlenih”, pita se Marušić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu