Zbog ‘specifičnog mentaliteta’ Hrvatsku smatra idealnom za pokretanje biznisa

Autor: Poslovni.hr , 26. veljača 2013. u 11:06
Vedran Starčević (Foto: Privatni album)

U rubrici Moja ideja predstavljamo studio GEEK design iz Varaždina i njegovog pokretača Vedrana Starčevića.

GEEK design iz Varaždina, j.d.o.o u nastajanju, je studio za dizajn, izradu i prodaju modularnih, multimedijalnih, personaliziranih, „zelenih“ proizvoda, namještaja i gadgeta inspiriranih geek kulturom, video igrama, SF žanrom i IT-om općenito. Ono po čemu se G3D razlikuje od drugih (osim u ciljanom tržištu) je intenzivna upotreba 3D tehnologija (3D modeliranje i skeniranje te 3D tisak). Porazgovarali smo s osnivačem GEEK designa, Vedranom Starčevićem.

Novi zakon o j.d.o.o.

"Nedostatak temeljnog kapitala je glavni problem koji me dugo sprečavao u pokretanju vlastite tvrtke, a koji je na sreću nestao uvođenjem novog zakona o j.d.o.o subjektima. Nedostatak mogućnosti da se sredstva 'zarade' kroz različite natječaje također je bila jedna od prepreka što se u zadnje vrijeme sve više i više ispravlja – natječaji koji nagrađuju dobre poslovne ideje i planove sve su češći i češći, a posebno se nadam da će se svijet investiranja u startup tvrtke, otvoriti kada Hrvatska postane članica EU", priča Starčević o preprekama pri pokretanju biznisa.

 

Vedran Starčević

Nadam se da će se svijet investiranja u startup tvrtke otvoriti kada Hrvatska postane članica EU.

Zanimalo nas je i što smatra pozitivnim i negativnim stranama pokretanja biznisa u vrijeme krize. "Glavna pozitivna strana svakako je određena doza zadovoljstva i uzbuđenja koje svijet privatnog poduzetništva donosi – činjenica da radite nešto što volite a drugi to prepoznaju i vrednuju veliki je plus. Doduše taj trill se osjeća i u vremenima kada nije kriza – osim možda što je sada izraženiji zbog većih rizika koji nas danas prate. Ostvarivanje nekog dodatnog prihoda svakako je pozitivna strana, ali ja se u iduće 3-4 godine ne nadam nekim novcima tako da…", kaže uz smijeh Starčević. "Negativnih strana i rizika je kao i uvijek jako puno – posebno ako se radi o osnivanju tvrtke koja se bavi fizičkim stvaranjem proizvoda iza kojeg uvijek stoji kalkulacija proizvodnog troška u odnosu na prodajnu cijenu koju možete na tržištu postići. U tim su situacijama male ICT tvrtke koje se bave razvojem, „programiranjem“ ili web/UI dizajnom u velikoj prednosti jer (potencijalno) nemaju osobitih ulaznih troškova osim amortizacije računala i čovjeka. U proizvodnji je to ipak daleko drugačije i složenije", dodaje.

Osvrnuo se i na loše i dobre prakse među domaćim novim tvrtkama. Dobrom praksom smatra to što se nove tvrtke puno više trude oko svakog klijenta, odnosno korisnika. "Nažalost to je 'osjećaj' koji vremenom često blijedi, a da nismo ni svjesni", kaže. Loša praksa je po njemu to što mnoge tvrtke u startu očekuju previše. "Možda je vaš proizvod i najbolji u svijetu, ali put do tržišta izuzetno je težak i kompliciran – pogotovo ako govorimo o Hrvatskoj i regiji gdje i najbolje ideje sporo napreduju", kaže Starčević.

Tvrtke uzori

Upitali smo ga i koje su mu tvrtke uzori. "iSTUDIO i ZIMO svakako su odlični primjeri kako se sa puno truda i inovativnim idejama može daleko dogurati. Ako gledamo van naših granica onda je to tvrtka FIGUREPRINTS koja je san svakog gamera pretvorila u stvarnost: 3D printanje personaliziranih World of Warcraft (ili bilo kojih drugih) figura! I još su to fantastično komercijalizirali –WoW je igra koju igra 12 milijuna paying usera…", ističe osnivča GEEK designa.

Najvećim uspjehom dosad Starčević smatra prvo mjesto na Interino BizPlan 2012 natječaju, na kojem su mu dodijeljena nepovratna sredstva za potrebe osnivanja tvrtke.

Idealna zemlja za pokretanje biznisa po njemu je definitivno Hrvatska, i to kako duhovito pojašnjava, "zbog našeg specifičnog „balkanskog“ mentaliteta koji se ne može nigdje u svijetu pronaći…jedino u nekoj drugoj galaksiji". Među ostalim kaže kako je njegov idealan zaposlenik netko tko je spreman na učenje i ima proaktivan pristup problemima. Međutim, trenutno ne traži radnike, budući da tek počinje, kako to naziva, svoj 'hobby business'.

Tri brzopotezna pitanja

Imate li kakvih recepata za ostale koji pokušavaju pokretnuti biznis?
Inovativnost i spremnost na prilagodbu je ono što je nužno…i naravno rad, rad, rad i rad 

Da danas pokrećem start-up sigurno ne bih…
…mislio da stvari imaju tendenciju riješiti se same od sebe – bez aktivnog pristupa nema rezultata.

Najbolji poslovni savjet koji sam ikad dobio je…
…ono što bi Amerikanci jednostavno rekli: „underpromise,  overdeliver“ – krajnjem korisniku ne obećajte brda i doline jer niste sigurni da to možete i ostvariti. Za mene je to zlatno pravilo dobrog odnosa sa kupcima – a na to se naravno usko veže i sam uspjeh tvrtke: obećajte ono što znate da možete ispuniti ali se potrudite napraviti više od toga i iznenaditi korisnika. Na taj način se stvara trajna i dugotrajna veza sa korisnikom što je cilj svakog dobrog dugoročnog poslovnog plana.

Komentirajte prvi

New Report

Close