Da nismo racionalni, poznata je činjenica. No da smo u svojoj glavi pravi mentalni računovođe i taktičari, nismo baš svi toga svjesni. „Trendovska“ ekonomska teorija, kako ju naziva jedan američki bloger, u zadnje je vrijeme postala alternativna mainstream teorija ekonomskog ponašanja. Ona se zove – bihevioralna ekonomija. Atraktivnost bihevioralne ekonomije leži u primjeni psihološkog znanja o načinu na koji čovjek razmišlja i doživljava svijet oko sebe i primjene tog znanja u području ekonomskog odlučivanja. Također, misija je bihevioralne ekonomije empirijski testirati i oboriti („poboljšati“) neoklasičnu ekonomsku teoriju o racionalnom čovjeku. Iako se radi o mladoj znanstvenoj disciplini koja se intenzivno počela razvijati od 80-ih godina prošlog stoljeća, mnogi joj ortodoksni ekonomisti ne mogu oprostiti što postoji i iz zasjede čekaju na svaki promašaj.
Jedan od najuspješnijih primjera prijeme načela bihevioralne ekonomije u regulaciji racionalnog ponašanja ljudi svakako je američki 401(k) mirovinski sustav. U njemu se zaposlene automatski uključuje u mirovinski plan na način da im se od plaće odvaja minimalan iznos. U svakom trenutku zaposlenik može izaći iz tog plana no prema načelu inertnosti u ponašanju ljudi, duplo više ih ostaje uključeno u plan uplaćivanja za vlastitu mirovinu nego što bi to inače napravili. Vodeće face bihevioralne ekonomije, Thaler i Sunstein, u svojoj knjizi „Poticaj“ (Nudge), zalažu se za liberterski paternalizam prema kojemu arhitekti sustava (država, organizacija i sl.) trebaju postaviti okvir za odlučivanje prema kojemu će opcije „bolje“ za pojedinca i njegovo blagostanje biti one koje će oni vjerojatnije izabrati. Naravno, svaki pojedinac tu ima moć prihvatiti tu, donekle, nametnutu opciju ili ne. Npr. liberterski bi paternalisti u restoranskoj menzi na početak reda stavili ponudu zdrave hrane očekujući da će ju ljudi vjerojatnije izabrati nego kada bi se nalazila na kraju redu. Naravno, svatko u konačnici izabire što želi.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu