Kako je mala zagrebačka tvrtka postala najbrže rastući startup u srednjoj Europi

Autor: Bernard Ivezić , 29. svibanj 2013. u 19:00
Zoran Vujčić, suosnivač i direktor Multicoma, u privatni je biznis krenuo prije sedam godina, a za uspjeh je, kaže, bilo presudno partnerstvo s Davorom Udierom/Žarko Bašić/PIXSELL

Tržišni lider u softveru za naplatu potraživanja (billing) u domaćoj TK industriji okreće novu stranicu.

Kad je konzultantska kuća Deloitte 2009. objavila da je mala zagrebačka informatička tvrtka Multicom proglašena najbržerastućim startupom u srednjoj Europi, svi su se pitali čime se ta tvrtka uopće bavi. Multicom je u natječaju "Technology Fast 50" u srednjoj Europi proglašen najboljim u kategoriji "Zvijezde u usponu", odnosno među tehnološkim tvrtkama mlađim od tri godine.

U protekle četiri godine malo se toga promijenilo, jer se i danas većina pita: čime se ta tvrtka bavi. Dio odgovora dobili smo prošloga tjedna, kad je Multicom objavio da je preuzeo dio poslovanja poljske IT tvrtke Asseco u Hrvatskoj. Zoran Vujčić, suosnivač i direktor Multicoma, ponosan je na to što su svih ovih godina ostali ispod radara velikih igrača."Kad ste mali, uspijevate hvatati krivine i prilike, biti fleksibilni i sve ono što velike tvrtke ne mogu, a vama je to bitno kako biste se mogli nositi s konkurencijom", kaže Vujčić.Danas je, priznaje, situacija znatno drukčija. Multicom je lani imao prihod od 21,2 milijuna kuna, neto dobit od 3,2 milijuna kuna i povećao je broj zaposlenih za sedam, na 37 visokokvalificiranih radnika. Vujčić dodaje da su u posljednjih godinu dana toliko narasli da su prvi put morali zaposliti poslovnu tajnicu, a osim računovodstva ugovoriti suradnju s pravnom tvrtkom koja će ih pratiti. U posljednjih sedam godina Multicom se pretvorio u tržišnog lidera u isporuci i proizvodnji softvera za obračun i naplatu potraživanja (billing) u telekomunikacijskoj industriji u Hrvatskoj. 

 

21,2milijuna

kuna prihoda ostvario je lani Multicom, koji zapošljava 37 radnika

Ništa bez konferencija 
Multicomova billing rješenja temeljena na Oracle i SAP tehnologiji, kao i CRM te BI sustave, koriste Fina, Hrvatska pošta, H1 Telekom, Metronet, Optima telekom, Vipnet, Makedonski telekom i Tuš telekom. Multicom je razvio sustav Master Data Management, aplikaciju koja povezuje i sistematizira podatke o korisnicima, zahvaljujući kojoj tvrtke imaju cjelovit pogled u potrebe svakog korisnika. A upravo je to, uz billing, jedan od najzanimljivijih proizvoda za iduću etapu razvoja tvrtke: izvoz. Vujčić zbog toga nije promijenio samo organizaciju tvrtke nego i njezin pristup. Nedavno je boravio u Nici na TM Forumu, konferenciji koja okuplja najveće telekome na svijetu i proizvođače softvera. Uz snažniju prisutnost vani, pomaže savjetima drugim softverskim proizvođačima zainteresiranim za izvoz. Navodi kako 10 posto od 20-ak milijuna kuna prihoda ostvaruju od prodaje na stranim tržištima, a taj postotak žele povećati.

Moglo bi se reći da je upravo stoga u ožujku postao predsjednik udruge Hrvatskih nezavisnih proizvođača softvera CISEx-a. No, Vujčić je u toj udruzi od početka te ju je pomogao osnovati. Izvoznicima poručuju da nije dosta imati web stranicu na engleskom. "Za izvoz softvera morate biti prisutni tamo gdje su kupci i njihovi dobavljači, a to su konferencije", objašnjava. Zato je otišao na TM Forum, gdje je izlagao uz Microsoft, HP, Huawei i druge globalne dobavljače tehnologija za najveće operatere. Kupnja poslovanja od Asseca u Hrvatskoj bila je dio priprema, jer Assceo je prethodno kupio hrvatsku IT tvrtku Arbor Informatika, koja je, među ostalim, imala billing rješenje na NetCracker platformi koja je de facto billing standard za 20 najvećih internetskih operatera na svijetu. "Već imamo jednu veliku tvrtku koja bi nam mogla postati partner za tržište EU i upravo taj partnerski model najbolji je pristup za naše buduće širenje u izvoz", kaže Vujčić.

Počeo u H1 Telekomu 
Prisjeća se pak kako 2006., kad je dao otkaz u H1 Telekomu, gdje je bio tehnički direktor, nije imao tako jasnu sliku razvoja. "Dan nakon što sam dao otkaz sjeo sam ujutro u ženin auto na parkiralištu ispred kuće i 15 minuta razmišljao kamo da krenem: tražiti prostor za tvrtku ili ugovarati sastanke i hvatati poslove", kaže Vujčić. Zahvaljujući reputaciji iz H1 Telekoma i kontaktima s funkcije regionalnog service development menadžera u HP-u poslovni su mu počeli sami stizati. K tome, u organizaciji i rastu snažno ga je pratio poslovni partner Davor Udier, koji je ujedno suvlasnik Multicoma. "Jedan sistem integrator angažirao nas je kao podugovaratelja za posao za financijsku instituciju. Bio je to posao koji nam je, takoreći, platio kruh i mlijeko, te zahvaljujući kojem smo u idućih nekoliko mjeseci zaradili dovoljno da možemo angažirati još ljudi", kaže Vujčić. Ističe da se nisu zaduživali, rasli su isključivo organski. Od dobiti bi financirali nova radna mjesta u idućoj godini, a u slobodno vrijeme između podugovarateljskih poslova razvijali su vlastita rješenja. "U to vrijeme, 2006. i 2007. godine, mogli ste s pet zaposlenih imati dovoljan promet i profitabilnost da zaposlite još troje programera na razvoju novih rješenja.

Tu smo imali sreće, jer danas nije tako, odnos je znatno lošiji i vjerojatno se ne bismo mogli razvijati bez zaduživanja", kaže Vujčić, koji smatra da banke u Hrvatskoj nisu investicijski raspoložene. Unatoč rastu, nisu prestali raditi na vlastitim novim projektima. "Svake godine napravimo dva-tri interna projekta, koja nisu po narudžbi, već naš iskorak u neka nova područja. Tu vrlo intenzivno surađujemo s našim tehnološkim partnerima HP-om, Oracleom i SAP-om", kaže Vujčić. Za uspjeh je, ističe, ključno pronaći dobrog poslovnog partnera. Vujčić kaže da je Uider, s kojim dijeli vlasništvo i upravljanje tvrtkom, potpuno drukčijeg karaktera. "On je analitičan, oprezan i traži eventualne propuste u svakom našem potezu, dok sam ja entuzijast koji slijedi osjećaj, a takva je kombinacija, uz to da smo spremni saslušati kritiku, omogućila da Multicom kontinuirano raste", kaže Vujčić.

Ne štede na zaposlenicima 
Pojednako je bitno, dodaje, što obojica ne voze mercedese, nemaju brodove. Važnijim smatraju stalno ulaganje u tvrtku i njezine zaposlenike."Lani smo usred krize certificirali dvadeset ljudi, zaposlenicima plaćamo fitness, organiziramo team buildinge, zajednička skijanja, uredili smo ured tako da se ovdje mogu igrati biljar, stolni tenis i pikado. Jednostavno smo zaključili da to nije segment u kojem treba štedjeti", kaže Vujčić, koji tvrdi da u sve te aktivnosti, čiji je cilj da se ljudi na poslu osjećaju ugodno, ulažu nekoliko stotina tisuća kuna godišnje. Unatoč velikim ulaganjima u ljude, Vujčić kaže da im nije cilj imati tvrtku sa 500 zaposlenika, već globalno biti najstručniji u uskoj niši i isticati se visokom kvalitetom i isporukom u rokovima. "To je način na koji smo se probijali dosad i želimo tako nastaviti", poručuje. 

Posao za HP

Prvi izvoz u Makedoniju

Dok većina domaćih IT tvrtki govori o regiji kao glavnom potencijalnom tržištu za širenje, Multicom je jedan od svojih prvih poslova, i to izvoznih, odradio u Makedoniji. HP ga je zaposlio na izradi data warehosing i BI rješenja u Makedonskom telekomu zahvaljujući stručnjacima koji su stjecali iskustva na internacionalnim projektima.

Komentirajte prvi

New Report

Close