Bežično surfanje internetom učinili dijelom ciljane turističke promocije

Autor: Bernard Ivezić , 03. travanj 2013. u 21:00
Robert Aronson, Tino Tokić i Andrej Štilenko zajedno su razvili projekt koji hotspote pretvara u generatore nove vrijednosti/Ivana Ivanović/PIXSELL

Zzzzapp je već na 50 turističkih lokacija, dobio je 190.000 kn od bugarskoga poslovnog inkubatora, zaposlio četvero stručnjaka…

Iako je na tržištu tek godinu dana, splitska tvrtka Tokić Tehnologija, koja je razvila inovativan proizvod Zzzzapp, koji wi-fi mrežu pretvara u sustav za distribuciju elektroničkih sadržaja i interaktivnu početnu stranicu, niže uspjeh za uspjehom.

Samo nekoliko mjeseci nakon pokretanja osvojili su prvo mjesto na splitskoj konferenciji Startup Live oduševivši suce do te mjere da je čak i PhotoPay Damira Sabola, koji se kao dobar poslovni potez dokazao u mobilnoj aplikaciji Erste banke, završio na drugome mjestu u izboru najboljih startupa. U međuvremenu je Zzzzapp proširio svoje usluge na Split, Hvar i Dubrovnik te se sada koristi na gotovo 50 turističkih lokacija. Iako posluju manje od godinu dana, uspjeli su se proširiti prodajući vlastitu franšizu. Zzzzapp je dobio ponude investicijskih fondova iz Austrije i Rumunjske, a ovih dana i 190.000 kuna sjemenske investicije od bugarskoga poslovnog inkubatora i venture capital fonda Elevena.

No, ni tu ne prestaje ova neobična priča o uspjehu, jer samozatajni su Zzzzapp osnovali, ni manje ni više, nego Amerikanac, Rus i Hrvat: Robert Aronson, Andrej Štilenko i Tino Tokić. Uhvatili su se tehnologije koja se po pitanju inovacija činila mrtvom i dali joj potpuno nove mogućnosti. Zzzzapp, naime, klijentima omogućuje kreiranje posebne početne stranice za sve goste koji se logiraju na njihovu bežičnu mrežu i omogućuje im prikazivanje ciljanih poruka prije nego što gost nastavi surfati internetom.

Reprezentativne reference
Tino Tokić objašnjava da su razvili tehnološku platformu za upravljanje wi-fi mrežama po modelu softvera kao usluge."Spojite se na hotspot koji koristi našu tehnologiju i na početnoj stranici, po kojoj se možete besplatno kretati, možete vidjeti najbolje ponude u vašoj blizini, vremensku prognozu, tečaj, red plovidbe trajekata i slične korisne informacije", navodi Tokić. Objašnjava da se oni ne bave pružanjem usluga bežičnog interneta preko wi-fi tehnologije već postojeće hotspote pretvaraju u generatore nove vrijednosti."Hoteli, restorani i turističke zajednice to su već prepoznali, jer im omogućujemo da na taj način promoviraju neku akciju ili ponudu koju u tom trenutku žele više prodavati", kaže Tokić te dodaje da su rezultati i više nego dobri.

Na samo trideset hotspotova u Hvaru i Splitu lani su, u prvoj sezoni rada, mjesečno bilježili više od 125.000 otvaranja njihove početne stranice. Dodaje da je u prosjeku po hotelima svaki drugi gost vidio specijalnu ponudu koju je taj objekt želio promovirati, a jedan je kafić u Hvaru svakome tko se spojio na njihov hotspot koji je bio opremljen Zzzzappom nudio besplatan koktel."Splitski butuique hotel Luxe, hvarske top turističke atrakcije poput Carpe Diema i Hula Hule, te turističke zajednice Hvara, Splita i Dubrovnika već koriste našu tehnologiju i to su svjetski reprezentativne reference", kaže Tokić.

Hotel Luxe probio led
A počeli su, prisjeća se, tako što je upoznao Amerikanca Roberta Aronsona u kineskom restoranu."Taman mi je propao jedan projekt i morao sam naći posao da bih platio račune. Radeći u kineskom restoranu upoznao sam Amerikanca koji je odlučio mirovinu provesti ovdje, a prethodno je u SAD-u imao vlastitu marketinšku agenciju i dvadesetak godina vodio tvrtke raznih profila. Njemu se svidjela moja ideja vezana uz komercijalizaciju inovativne wi-fi tehnologije. Rekao mi je da to i te kako ima budućnost jer svaki turist traži prvo smještaj, a zatim gdje će se spojiti na internet", priča Tokić.Rus Andrej Štilenko bio je tehnički direktor u ruskom davatelju usluga obrade kreditnih kartica Wellpayju. Taj je posao napustio da bi se u Hrvatskoj bavio startupima."Osnovao je Studio Antar, svojevrstan startup inkubator, kojem je, zahvaljujući poznanstvu Štilenka i Aronsona, Zzzzapp postao prvi projekt", kaže Tokić.Dodaje da mu je to što je svoju ideju podijelio s njima bio najbolji mogući potez. Njih su trojica sami u posljednjih godinu dana u razvoj, osim znanja, vremena i kontakata, uložili i više od 100.000 kuna.

A imali su, ističe, sreću što je jedan od najpoznatijih splitskih hotela Luxe bio iznimno susretljiv prema suradnji sa startupima."Kod njih smo lansirali alfa verziju Zzzzappa, i to po principu lean startupa, pustili smo je i onda kontinuirano poboljšavali, pa sam tamo provodio dane upoznavši usput cijelo osoblje, od domara do Uprave", kaže Tokić.Prvi sustav imao je samo početnu stranicu, koja je otvorena za sve i potpuno besplatna za pregledavanje, na njoj je bila mogućnost prijave na wi-fi hotelsku mrežu sa slobodnim pristupom internetu. No, da bi se moglo dalje surfati na početnoj stranici, trebalo se autorizirati PIN-om koji je bio jedinstven za svaku sobu."Kako se sustav uhodao, a broj korisnika rastao, dodali smo posebne ponude poput masaže i ostalih sadržaja koje je hotel želio promovirati svojim gostima, a takav se način oglašavanja pokazao punim pogotkom jer su ga gosti doživjeli kao korisnu informaciju i svi koji su išli na internet su ga vidjeli", opisuje Tokić. Dodaje da su zbog toga na Zzzzappu sada i druge korisne servisne informacije o destinaciji u kojoj se korisnik nalazi.No, originalna nije tehnologija, već poslovni model, koji se i dalje nadograđuje, napominje Tokić.

Nove aplikacije
"Cilj nam je u svijetu premium wi-fi mreža biti ono što su za mobilne aplikacije Apple AppStore ili Googleova Play! trgovina", ističe Tokić. Prve dvije aplikacije sada su u beta razvojnoj fazi. To su Waiter i E-menu, odnosno Konobar i Elektronički jelovnik. Prva aplikacija, koja se jednostavno kao "plugin" doda na početnu stranicu wi-fi mreže restorana ili kafića, omogućuje da brzo obavijestite konobara da želite da vam počisti stol i uzme narudžbu, a druga strancima olakšava snalaženje u gastronomskoj ponudi restorana kroz multimedijski prikaz jelovnika, izbor vina i drugih pića."U oba slučaja konobarima se štedi vrijeme te vlasnik restorana dobiva veću efikasnost. A posrijedi su tek prvi primjeri gdje ovakva tehnologija može pomoći. Riječ je o ciljanom marketingu i promociji, koji su u targetiranju precizniji čak i od Googlea", ističe Tokić.Sada su, objašnjava, u fazi izrade novoga prototipa, čiji je cilj stvoriti wi-fi rješenje koje će moći prodavati velikim korisnicima diljem svijeta. "Optimističan sam jer je naš novi biznis, uz osnivače, već zaposlio četvero IT stručnjaka, što samo po sebi govori o našim budućim planovima", zaključuje Tokić.

Jeftinije i lakše

Ništa bez partnera 

"Mnogi se zavaravaju jer misle da mogu bez pomoći. Znam ih mnogo takvih, ali objektivno kad uračunate cijenu najma prostora, kupnje digitalnih sadržaja, ostale tehnologije, zatim znanja i kontakte koje drugi ljudi imaju, pa i cijenu vlastitog rada, da biste mogli pokriti svoje račune i potpuno se posvetiti uspjehu projekta, onda shvatite da vam trebaju partneri", kaže Tino Tokić.

Komentirajte prvi

New Report

Close