‘Zbog inertnosti državnih tijela pogođeno 7000 radnih mjesta’

Autor: Darko Bičak , 08. lipanj 2021. u 07:13
Foto: BORNA FILIĆ/PIXSELL

Prolongiranjem donošenja Odluke i potpisivanja ugovora s privatnim prijevoznicima, ugroženo je održavanje većine busnih javnih linija, kaže HUP.

Iako se nakon tri godine odgode ovog proljeća napokon donijela odluka o reguliranju javne usluge cestovnog linijskog prijevoza putnika, prijevoznici upozoravaju da se ni dalje ne događa ništa.

Naime, kako stoji u otvorenom pismu koje su Hrvatska udruga poslodavaca (HUP) i Savez samostalnih sindikata Hrvatske (SSSH) uputili premijeru Andreju Plenkoviću, traži se hitan sastanak u vezi regulacije javnog linijskog prijevoza.

“Već gotova zakonska rješenja koja su bila preduvjet potpisivanju ugovora za obavljanje javnog linijskog prijevoza putnika na županijskim i međužupanijskim linijama do 100 kilometara, ne provode se zbog inertnosti tijela državne uprave.

Činjenica je da još uvijek nije donesena Odluka o raspodjeli sredstava iz državnog proračuna prema županijama, iako su sredstva, po saznanju SSSH i HUP-a, već osigurana. Isto tako, nisu potpisani ugovori o javnoj usluzi između županija i privatnih prijevoznika koji održavaju javno linijski prijevoz putnika”, navode u HUP-u.

Navode da privatni autobusni prijevoznici okupljeni u HUP -u obavljaju 80% javnog prijevoza na županijskim i međužupanijskim linijama do 100 kilometara i zapošljavaju više od 7000 radnika koji su direktno pogođeni ovakvim neodgovornim ponašanjem nadležnih ministarstava.

80

posto javnog prijevoza (među)županijskih linija obavljaju autobuseri iz HUP-a

Naime, ističu, bez sklapanja ugovora o javnoj usluzi ne samo da je zaustavljen process kolektivnog pregovaranja za poboljšanje uvjeta rada u prometnom sektoru, već su dovedena u pitanje i postojeća radna mjesta.

“Daljnjim prolongiranjem donošenja Odluke i potpisivanja ugovora s privatnim prijevoznicima, ugroženo je održavanje većine autobusnih javnih linija, pogotovo u ruralnim područjima. Već tri godine, radnici i privatni pružatelji usluge javnog prijevoza nisu u stanju planirati svoje poslovanje i perspektivu svojih tvrtki.

Potpisivanje ugovora o javnom linijskom prijevozu preduvjet je bez kojeg je nemoguće poboljšati uvjete rada radnika posebice vozača koji su, pritom, i deficitarno zanimanje”, rezolutni su autobusni prijevoznici.

Iz HUP-a pojašnjavaju da je ugroženo održavanje većine autobusnih javnih linija zbog zablude u koju su prijevoznici dovedeni jer su sve poslovne i investicijske planove utemeljili na Zakonu koji je predviđao da se do 30. studenog 2019. javni prijevoz organizira ugovorima o javnim uslugama, što nije realizirano, iako je to jedini model koji se primjenjuje u EU za financiranje nerentabilnog javno linijskog prijevoza.

“Ova djelatnost je kapitalno intenzivna i prijevoznici su pod velikim i dugoročnim obvezama, koje su sada dovedene u pitanje.

Onemogućeno nam je korištenje EU fondova jer su preduvjet za njih ugovori o javnim uslugama. Sada je 1611 km2 teritorija i 1,5 milijun stanovnika Hrvatske pokriveno ugovorima o javnoj usluzi, dok gotovo 55.000 km2 i čak 2,8 milijuna stanovnika zemlje nije”, kažu autobusni prijevoznici.

I dok hrvatski prijevoznici imaju velikih briga oko egzistencije, multinacionalna platforma FlixBus, koja je zadnjih godina doživjela ekspanziju i u Hrvatskoj, planira investicije i daljnje širenje. FlixMobility grupa zaključila je novu rundu financiranja od ukupno 650 milijuna dolara.

Kako ističu iz FlixBusa, nova procijenjena vrijednost kompanije iznosi sada više od tri milijarde dolara. Investicija će omogućiti širenje mreže autobusnih linija diljem SAD-a, Velike Britanije i Portugala te daljnju ekspanziju na tržištima Istočne Europe, Turske i Francuske.

Komentirajte prvi

New Report

Close