Svi zaposleni koji planiraju u mirovinu potkraj 2050. imat će niske mirovine ako računaju samo na primanja iz prvog mirovinskog stupa. Vrijednost njihove mirovine iznosit će tek 18 posto prosječne plaće, a ostatak će se podmirivati tek priljevima iz drugog stupa mirovinskog osiguranja. Kako bi se alarmantno zaostajanje otklonilo, Vlada će morati početi ozbiljno razmišljati o povećanju postotka izdvajanja za drugi mirovinski stup s pet, na sedam do 10 posto, koliko se izdvaja u Europskoj uniji ili o novom izračunu mirovina. Zbog kratkog roka ukamaćivanja sredstava u drugom stupu, koja nisu nadoknadila zaostajanja iz prvog stupa, osiguranici koji će u mirovinu kroz desetak godina imat će manje mirovine i od današnjih novih umirovljenika.
Natalitet
Niska stopa nataliteta nesumnjivo će sljedećih četrdesetak godina smanjiti broj stanovnika, ali i broj osiguranika u sustavu mirovinske skrbi. Prošle je godine u sustavu bilo 1,5 milijuna osoba, a stručnjaci Ekonomskog fakulteta procjenjuju da će taj broj 2050. pasti na 1,1 milijun osiguranika. Broj umirovljenika, kojih je krajem 2005. bilo 1,08 milijuna, smanjio bi se tek na milijun do 2050. godine. To znači da će se omjer ovisnosti u mirovinskom sustavu (broj umirovljenika naspram broja osiguranika), koji je u prosincu 2005. godine iznosio 1:1,39 smanjivati do razine od 1:1,1 do 2050. godine, što će bitno poremetiti sustav usklađivanja mirovina s prosječnom plaćom. U idealnim uvjetima rasta proizvodnosti i plaća, s čime analitičari Ekonomskog instituta u budućnosti ozbiljno računaju, sustav usklađivanja mirovina u prvom mirovinskom stupu utjecat će na postupno povećanje realne vrijednosti mirovina, ali upozoravaju da će istodobno doći do smanjivanja udjela prosječne mirovine u prosječnoj neto plaći. Tako će umirovljenici koji u mirovinu planiraju otići kroz pet do deset godina mogu očekivati da će im mirovine biti manje u odnosu na prosječnu neto plaću, ali i znatno manje od onih prosječnih mirovina 2050. godine zbog razlike između prvog i drugog stupa. Hrvatsku, kao i mnoge druge europske zemlje, karakterizira niska stopa nataliteta koja je nedovoljna za održavanje postojeće dobne strukture stanovništva i koja će u dugom roku dovesti do povećanja prosječne životne dobi, porasta udjela starog stanovništva i smanjenja ukupnog broja stanovnika. Sve će se to na koncu odraziti na strukturu proračuna, fiskalni deficit i javni dug. S obzirom na postojeću fiskalnu neravnotežu i razmjerno visoki javni dug, tim Ekonomskog instituta u Zagrebu pod vodstvom znanstvenog suradnika dr. sc. Danijela Nestića izradio je analizu dugoročnih fiskalnih učinaka demografskih promjena koja povezuje očekivana dugoročna demografska kretanja s njihovom mogućim fiskalnim implikacijama, posebice s obzirom na izdatke za mirovine.


Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu