‘Više od 200 traktora nije smjelo ući u zemlju’

Autor: Miroslav Kuskunović/Agrobiz , 04. prosinac 2018. u 13:30
Dopredsjednik Udruženja prodavatelja poljoprivredne mehanizacije Franjo Dominković/Tomislav Miletić/PIXSELL

Čak 224 traktora su marke Belarus, a najviše ih je registrirano u Vukovarsko-srijemskoj županiji i onda su prodani dalje u Mađarsku.

Prema podacima Centra za vozila Hrvatske (CVH), od 1. siječnja do 31. listopada ove godine registrirano je ukupno 1550 komada novih traktora.

U ukupnom broju uključeno je i 539 quadova – motora na četiri kotača koji se u RH registriraju (nitko ne zna zašto?) kao traktori.  "Kako oni nisu traktori mi ih u svojim analizama i podacima izostavljamo", komentirao je nove podatke o stanju na tržištu traktora dopredsjednik Udruge prodavatelja poljoprivredne mehanizacije i opreme u RH i direktor Poljoopskrbe Međunarodne trgovine, Franjo Dominković.

'Hrvatski problem'
Podatak da je u Hrvatsku novoregistrirano 1011 traktora je velik porast prodaje od čak 138% u odnosu na lani ili čak 457% u istom razdoblju 2015. "U ovim podacima postoji jedan 'hrvatski problem'. U popisu ukupno novoregistriranih traktora po proizvođačima uključeno je 224 Belarus traktora što je 28 puta više nego u istom razdoblju lani i preklani", otkrio nam je Dominković.

 

1011 novih

traktora registrirano do 31. listopada, što je 138% više nego lani

Kaže kako je iz pregleda tržišta Promocije plus razvidno da je najveći broj (čak 208 komada ili 93%) registriran u Vukovarsko-srijemskoj županiji, a gotovo svi registrirani po tipovima ne zadovoljavaju ekološke standarde – norme pri uvozu u Europu, time i u Hrvatsku. "Naša dosadašnja saznanja upućuju na to da je najviše Belarus traktora nakon (nove) registracije u Hrvatskoj prodan dalje u Mađarsku. Ovaj protupravni uvoz u Hrvatsku, na zajedničko tržište EU sigurno će po saznanjima kontrolnih organa u EU izazvati istragu", tvrdi Dominković.

Na upit koji je Udruga uputila Centru za vozila Hrvatske o propustima pri uvozu Belarus traktora, upućeni su na policiju jer se novi traktori (kao i automobili) tehnički ne pregledavaju već o njima evidenciju, registraciju vodi policija. Dominković kaže kako je Udruga pozvala sve nadležne da izvrše dodatnu istragu o ovom protupravnom uvozu, koji bi mogao našteti ugledu hrvatskih uvoznika i prodavatelja traktora i poljoprivredne mehanizacije, jer je ovakav uvoz i daljnji reeksport koji ne ispunjava EU standarde, zabranjen.

"Mi podatke o prodaji traktora u RH temeljimo na podacima stanica za tehnički pregled gdje su registrirani. Novoregistrirani traktori su oni proizvedeni u godini prve registracije i koji nemaju više od 50 radnih sati, a rabljeni traktori su (oni koji su prvi put registrirani!) pored navedena dva razloga i oni koji su bili registrirani u inozemstvu", dodaje.

Više onih s manje snage
Kad se iz popisa novoregistriranih izbaci 208 Belarusa proizlazi da je do kraja listopada prodano 803 traktora, 9,85% više nego 2017. i čak 582 komada više nego 2015. "Primjetan je rast broja traktora manjih snaga (npr. Goldoni, Ferrari, Labinprogres, Lamborghini, Same…) što može biti rezultat poticajne mjere za male poljoprivrednike sa subvencijom 15.000 eura", objašnjava Dominković.

U prodaji traktora većih snaga kod nekih je zabilježen pad (Deutz, Fendt, Ferguson, John Deere, Valtra), a kod dijela blagi porast (New Holland, Claas, Kubota, Landini, Steyr) za što postoji razloga, a najvažniji je zastoj u korištenju potpora za poljoprivrednu mehanizaciju. "Ipak, kada se zna da se očekuje do kraja godine početak korištenja potpora iz natječaja iz travnja ove godine, ali i dobar jesenski urod, što podiže prodaju traktora i druge mehanizacije i opreme i bez EU fondova, za očekivati je da ćemo ove godine prodaja premašiti broj od 1000 komada novonabavljenih i novoregistriranih traktora u Hrvatskoj, zaključuje Dominković. 

Komentirajte prvi

New Report

Close