Veći PDV na jelo i krevet donosi kratki efekt i dugoročnu štetu

Autor: Ana Maria Filipović Grčić, Marija Crnjak , 12. veljača 2018. u 14:58
Konkurentnost je, drže u HGK, neophodna za investicijske ciljeve/Z. Pandža/PIXSELL

Samo u pet godina ćemo ostati bez više od 10 mlrd. kn ulaganja, 8,5 mlrd. kn bruto dodane vrijednosti i 7500 radnih mjesta, drže u HGK.

Viša stopa PDV-a na ugostiteljske usluge od početka prošle godine državi će donijeti tek kratkoročnu fiskalnu korist koja će se s par godina ispuhati, a dugoročno će u samo pet godina donijeti više od deset milijardi kuna ili 41 posto manje sektorskih ulaganja, 7,5 tisuća manje radnih mjesta, 8,5 milijardi kuna manje bruto dodane vrijednosti te preko 11 tisuća kvalitetnih smještajnih jedinica manje.

To je oko 200 hotela manje u idućih 10 do 15 godina, pokazala je Analiza utjecaja stope PDV-a na konkurentnost djelatnosti smještaja i ugostiteljstva Hrvatske koju je u petak u Zagrebu predstavila Hrvatska gospodarska komora (HGK). Potpredsjednik HGK za turizam, trgovinu i financije Josip Zaher ističe da se s ministrom turizma Garijem Cappellijem, potpredsjednicom Vlade Martinom Dalić i ministrom financija Zdravkom Marićem o rezultatima istraživanja raspravlja već neko vrijeme. 

"Primjena turističke politike nije u skladu sa strategijom razvoja ovog sektora. Stope PDV-a na smještaj i u ugostiteljstvu u Hrvatskoj više su od svih mediteranskih konkurenata te smo na 32. mjestu u ukupnom poretku od 136 zemalja, a trebali bismo ući u vodećih  20. Konkurentnost je neophodna za investicijske ciljeve koji će imati brojne multiplikativne efekte na s turizmom povezane industrije kao što su građevina, promet te kreativna i kulturna industrija, a u globalu i na rast i razvoj čitavog gospodarstva", poručio je Zaher.

Mediteranske članice EU, naime, imaju stope PDV-a na hotelski smještaj i ugostiteljstvo oko 9 do 10 posto, pri čemu nema razlike između stopa na smještaj i ugostiteljstvo, osim u Sloveniji i Grčkoj. Istaknuto je da države koje jesu povećavale stope pokazuju da će nakon povećanja PDV-a dolazi do povećanja porezne evazije i sive ekonomije, napose u ugostiteljstvu. 

"Najveći dio prihoda potrošnje generiraju strani gosti. Svi skupa radimo na svjetskom tržištu stoga tražimo jednake ili približno uvjete kakve imaju i naši konkurenti, a to je PDV na razini od 10 posto. Zemlje koje imaju takve prakse nisu u zabludi, dok ostaje pitanje odakle nama luksuz da naše stope budu ovoliko visoke. Usprkos lijepoj slici, turizam i hotelijerstvo u Hrvatskoj još uvijek su u velikoj mjeri neiskorišten potencijal. U globalnim razmjerima, mi se nismo makli iz okvira u kojima smo se nalazili 80-ih godina", napomenuo je predsjednik Udruženja hotelijera HGK Ronald Korotaj.

Ovu opsežnu analizu za Komoru je temeljem javnog natječaja izradio konzorcij u čijem sastavu su tvrtke Hotelsko i destinacijsko savjetovanje (HD Consulting) i Profiscior te Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Fakultet ekonomije i turizma Dr. Mijo Mirković.

Rezultate analize turističkom sektoru poslužit će u novoj akciji lobiranja u Vladi, istaknuto je, kako bi se smanjile stope PDV-a i uskladile s konkurentima na Mediteranu što je i predviđeno važećom Strategijom turizma. Autori analize tvrde da će već od 2019. godine prema važećim poreznim stopama država prihodovati manje nego prema onima iz 2016. godine, kad su se usluge posluživanja hrane i pića oporezivale po povlaštenoj stopi. S druge strane, stopa PDV-a od 10 posto na smještaj i ugostiteljstvo dala bi veće fiskalne učinke u odnosu na povećane stope PDV već od 2027. godine.

Komentirajte prvi

New Report

Close