Stvara se konzorcij za razvoj proizvodnje električnih brodova

Autor: Darko Bičak , 20. siječanj 2021. u 22:00
Kod nas već postoje tvrtke koje rade e-plovila /MILAN ŠABIĆ/PIXSELL

Interes pokazuju i veliki poput Brodosplita koji upravo pokreće proizvodnju zero-emission jedrenjaka, ali i brojni mali proizvođači kao i projektantski uredi.

Zajednički projekt norveških, poljskih i hrvatskih tvrtki ZEVInnovation trebao je u narednom razdoblju dovesti do razvoja tehnologije za proizvodnju plovila bez emisije štetnih plinova, tehnologije koja je već zainteresirana i Brodosplit.

Radi se o projektu „Jačanje transnacionalne suradnje, prenošenja znanja i tehnologije u razvoju električnih plovila za poticanje inovacija u MSP“ koji s 1,6 milijuna eura financiraju zajednički otok, Lihtenštajn i Norveška kroz EEA i Norveški fond EEA i Norveška Grants.

Kako nam pojašnjava Barbara Salopek, Hrvatica koja od 2006. živi i radi u Norveškoj i vlasništvu tvrtke Vinco Innovation, projekt traje 3,5 godine i ima za cilj izgradnju održivog međunarodnog inovacijskog središta te provesti pilot program poput povezivanja međunarodnih razvojnih timova i pripremu inovativnih ideja te podrške razvoju novih proizvoda u suradnji s tehnološkim stručnjacima iz Norveške.

Upravo je to zemlja globalni lider u dizajnu, proizvodnji i primjeni električnih ploča, od 2023. svi traktori u Norveškoj moraju biti električni.

Salopek

Ukupno je pet partnera u konzorciju iz triju zemalja, među kojima su i brodogradilišta.

Hub će, kaže Salopek, promovirati povezivanje zainteresiranih strana u komercijalizaciji proizvoda i tehnologija koje su već spremne za tržište.

“Ukupno je pet partnera u projektnom konzorciju iz Hrvatske, Poljske i Norveške. Voditelj projekta je Centar za transfer tehnologiju, pri Fakultetu za strojarstvo i brodogradnju u Zagrebu (CTT). Tu su još tvrtka Inovacije i razvoj iz Zagreba, poljski klaster brodogradnje Baltic Sea & Space Cluster) iz Norveške, kao stručni partneri: Klaster brodogradnje ÅKP AS i tvrtka Vinco Innovation AS ”, ističe Salopek koja već ima 15 godina iskustva u razvoju inovacijskih projekata.

Bojan Bajić, vlasnik tvrtke Inovacije i razvoj, pojašnjava da u Hrvatskoj postoje tvrtke koje su započele s proizvodnjom električnih plovila, poput iCata iz Zagreba i Dalmont brodogradilišta iz Kraljevice čiji električni katamarani plove našim nacionalnim parkovima ili NCP / Iskra brodogradilišta iz Šibenika koje proizvode hibridne katamarane za uzgajališta riba u Norveškoj.

„Govorimo o malom i živom tržištu električnih plovila koje se putem ovog projekta mogu, kroz povezivanje partnera iz Norveške i Poljske čiji su planovi proizvodnje električnih plovila značajno nadmašuju naše, podižu visinu, a isto tako i biti primjer naše vlasti u svjetlu Green Deala EU koja bi dali zamašnjak toj industriji ”, kaže nam Bajić.

2023.

U projekt su kao partneri uključeni klasteri brodogradnje iz Poljske i Norveške, prepoznajući prilike koje projekt nudi njihove članke dok su njihove članice – brodogradilišta aktivno sudjeluju u pripremljenim i prvim aktivnostima na projektu.

“U Hrvatskoj možemo reći da je interes za projekt vrlo velik, čak nadmašuje i onaj iz Poljske i Norveške, kojima ovakvi oblici međunarodne suradnje nisu rijetkost. Interes pokazuje i velika brodogradilišta, poput Brodosplita koji upravo pokreće proizvodnju jedrenjaka s nultom emisijom, ali i brojni mali proizvođači kao i projektni uredi.

Problem u Hrvatskoj je što nema artikuliranoga zajedničkog glasa svih aktera u brodogradnji, poput klastera, s kojim bi se lakše dogovarali zajedničke ciljeve ”, žali se Bajić.

Da bi ovakvi projekti u Hrvatskoj bili izvještaji, nužna je inovacijska infrastruktura koja omogućuje inovacije nesmetano dogode.

“To ne podrazumijeva fizičke strukture kao sto su zgrade, ceste. Podrazumijevanje inovacijskog ekosistema koji uključuje industrijske klastere, aktivno sveučilište i tvrtku u obrazovanju, promicanje inovacija i poduzetništva, industriju i poslovni sektor koji proaktivan i surađuje, sheme financiranja ideja, mentorski programi, sustav poreznih olakšica za inovacije, istraživanja i razvoj, pristup globalnim sustavima i udruženjima, poslovnoj i poduzetničkoj kulturi ”, pojašnjava Salopek.

Komentirajte prvi

New Report

Close