Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Splitska banka OTP-u, a bivša Nova banka Poštanskoj

Autor: Jadranka Dozan
28. veljača 2006. u 06:30
Podijeli članak —

Budući da je u procjenama izgleda šest kandidata za Splitsku banku mađarski OTP prepoznat kao igrač koji bi mogao ići s agresivnom ponudom, u tome je uočena prilika za vezanu trgovinu i jačanje HPB-a

Hrvatska poštanska banka odustala je od utrke za HVB Splitsku banku. Potkraj prošlog tjedna potvrdio je to Josip Protega, predsjednik Uprave HPB-a. Ta je odluka, kaže, donesena nakon što su razmotreni različiti modeli financiranja transakcije i imajući u vidu procjenu tržišne vrijednosti Splitske banke. HPB tako nije ni išao u sveobuhvatan dubinski pregled Splitske, što je logično budući da to znači nemali trošak za banku. U stručnim krugovima on se procjenjuje na oko pola milijuna eura, a HPB zasigurno ima boljih načina da utroši toliki novac. No kako kaže Protega, to ne znači da HPB odustaje od daljnjeg širenja na hrvatskom tržištu. A u tom smislu već ima i nekih novih ideja u pričuvi. Za jednu takvu izvršna se vlast, čini se, veoma zagrijala, a kako se čuje, ovaj put je inicijativa potekla od neutralnog financijskog stručnjaka za područje M&A koji ima ‘link’ i prema Ministarstvu financija (Vladi) i prema nekim od interesenata. Budući da je u procjenama izgleda šest kandidata za Splitsku banku mađarski OTP prepoznat kao igrač koji bi mogao ići s agresivnom ponudom, u tome je uočena prilika za vezanu trgovinu i jačanje HPB-a kao jedine značajnije domaće snage na bankovnoj sceni.
Kako je zbog regionalne koncentracije OTP-a u slučaju njegova osvajanja Splitske banke Hrvatska narodna banka izrazila nesklonost prema takvu ishodu, Ministarstvu financija i Vladi sugerirano je da bi se u tom slučaju moglo zaigrati na suglasnost OTP-u za Splitsku banku, ali na način da se OTP-u odredi neki rok za prodaju bivše Nove banke koja od jesenas posluje pod imenom OTP banka Hrvatska. Dakako, poanta je pritom da Novu banku u konačnici kupi – Poštanska.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Osnovno je polazište te ideje da je (bivša) Nova banka svojom veličinom za HPB ipak dohvatljiviji zalogaj negoli Splitska, a ta bi priča ostavila i više vremena za suvislu pripremu i financijsku konstrukciju. Prema privremenim i nerevidiranim podacima središnje banke, 2005. godinu HPB je zahvaljujući iskazanom 32-postotnom rastu zaključio aktivom na razini 7,3 milijarde kuna, a OTP banka Hrvatska je 10-postotnim rastom dosegnula 8,7 milijardi kuna. Nasuprot tome, aktiva Splitske je unatoč sporijem rastu (9 posto) i dalje više nego triput veća od HPB-ove; premašila je 23,4 milijarde kuna.
U ovom trenutku i najnovija se inicijativa može svrstati tek u kombinatorički niz na temu kako na hrvatskom bankarskom tržištu stvoriti jaku nacionalnu banku u domaćem vlasništvu. Odabir najbolje među obvezujućim ponudama koje će potencijalni kupci uputiti sredinom ožujka (17. ožujka) ipak je posao vlasnika Splitske banke, a to je danas talijanska UniCredit grupa. Kako nema naznaka da je nakon HPB-a od utrke odustao još netko od kandidata, UniCredit zasad, osim OTP-a, može računati s ponudama belgijskoga KBC-a, francuskog Societe Generalea, poljskog PKO Bank, National Bank of Greece te portugalskog Millennium BCP-a. U dosadašnjem tijeku postupka prodaje Splitske banke već se zorno pokazalo kako takve transakcije nisu samo pitanje cijene već nerijetko uključuju upravo vezanu trgovinu, odnosno spregu širih strateških interesa banaka i politike. To su potvrdile i spekulacije o kandidaturama i izgledima poljske PKO banke u većinskom državnom vlasništvu prema kojima je poljska vlada UniCreditu nudila trgovinu njegovom koncentracijom u Poljskoj. A u zoni vezane trgovine je i kandidatura KBC-a zbog dobro poznate hipoteke (ne)isplate stare devizne štednje Ljubljanske banke kojoj je belgijska financijska grupacija strateški partner pa je upravo s te pozicije nedavno ponudila i svoje (hrvatskoj monetarnoj vlasti neprihvatljivo) viđenje rješenja tog problema.
Dakle, nisu vlade nužno tek promatrači u sličnim projektima. U tom smislu ne treba unaprijed odbaciti ni namjere hrvatske vlasti da utječe na kontekst prodaje Splitske banke. Scenarij s Novom bankom financijski je svakako dohvatljiviji nego što je bila inicijativa sa Splitskom. No ako ishod prodaje Splitske banke i otvori takvu mogućnost, izborni politički marketing pritom ne bi smio biti ispred suvislog i temeljitog osmišljavanja novog pokušaja da se za sudjelovanje u takvu projektu animira zdrav domaći kapital. U eventualnoj prodaji Nove banke vjerojatno bi trebalo računati i s konkurencijom. Najnovijem scenariju jake domaće banke, čini se, najveća je mana što podrazumijeva puno “ako”.

Hrvatska poštanska banka odustala je od utrke za HVB Splitsku banku. Potkraj prošlog tjedna potvrdio je to Josip Protega, predsjednik Uprave HPB-a. Ta je odluka, kaže, donesena nakon što su razmotreni različiti modeli financiranja transakcije i imajući u vidu procjenu tržišne vrijednosti Splitske banke. HPB tako nije ni išao u sveobuhvatan dubinski pregled Splitske, što je logično budući da to znači nemali trošak za banku. U stručnim krugovima on se procjenjuje na oko pola milijuna eura, a HPB zasigurno ima boljih načina da utroši toliki novac. No kako kaže Protega, to ne znači da HPB odustaje od daljnjeg širenja na hrvatskom tržištu. A u tom smislu već ima i nekih novih ideja u pričuvi. Za jednu takvu izvršna se vlast, čini se, veoma zagrijala, a kako se čuje, ovaj put je inicijativa potekla od neutralnog financijskog stručnjaka za područje M&A koji ima ‘link’ i prema Ministarstvu financija (Vladi) i prema nekim od interesenata. Budući da je u procjenama izgleda šest kandidata za Splitsku banku mađarski OTP prepoznat kao igrač koji bi mogao ići s agresivnom ponudom, u tome je uočena prilika za vezanu trgovinu i jačanje HPB-a kao jedine značajnije domaće snage na bankovnoj sceni.
Kako je zbog regionalne koncentracije OTP-a u slučaju njegova osvajanja Splitske banke Hrvatska narodna banka izrazila nesklonost prema takvu ishodu, Ministarstvu financija i Vladi sugerirano je da bi se u tom slučaju moglo zaigrati na suglasnost OTP-u za Splitsku banku, ali na način da se OTP-u odredi neki rok za prodaju bivše Nove banke koja od jesenas posluje pod imenom OTP banka Hrvatska. Dakako, poanta je pritom da Novu banku u konačnici kupi – Poštanska.

Osnovno je polazište te ideje da je (bivša) Nova banka svojom veličinom za HPB ipak dohvatljiviji zalogaj negoli Splitska, a ta bi priča ostavila i više vremena za suvislu pripremu i financijsku konstrukciju. Prema privremenim i nerevidiranim podacima središnje banke, 2005. godinu HPB je zahvaljujući iskazanom 32-postotnom rastu zaključio aktivom na razini 7,3 milijarde kuna, a OTP banka Hrvatska je 10-postotnim rastom dosegnula 8,7 milijardi kuna. Nasuprot tome, aktiva Splitske je unatoč sporijem rastu (9 posto) i dalje više nego triput veća od HPB-ove; premašila je 23,4 milijarde kuna.
U ovom trenutku i najnovija se inicijativa može svrstati tek u kombinatorički niz na temu kako na hrvatskom bankarskom tržištu stvoriti jaku nacionalnu banku u domaćem vlasništvu. Odabir najbolje među obvezujućim ponudama koje će potencijalni kupci uputiti sredinom ožujka (17. ožujka) ipak je posao vlasnika Splitske banke, a to je danas talijanska UniCredit grupa. Kako nema naznaka da je nakon HPB-a od utrke odustao još netko od kandidata, UniCredit zasad, osim OTP-a, može računati s ponudama belgijskoga KBC-a, francuskog Societe Generalea, poljskog PKO Bank, National Bank of Greece te portugalskog Millennium BCP-a. U dosadašnjem tijeku postupka prodaje Splitske banke već se zorno pokazalo kako takve transakcije nisu samo pitanje cijene već nerijetko uključuju upravo vezanu trgovinu, odnosno spregu širih strateških interesa banaka i politike. To su potvrdile i spekulacije o kandidaturama i izgledima poljske PKO banke u većinskom državnom vlasništvu prema kojima je poljska vlada UniCreditu nudila trgovinu njegovom koncentracijom u Poljskoj. A u zoni vezane trgovine je i kandidatura KBC-a zbog dobro poznate hipoteke (ne)isplate stare devizne štednje Ljubljanske banke kojoj je belgijska financijska grupacija strateški partner pa je upravo s te pozicije nedavno ponudila i svoje (hrvatskoj monetarnoj vlasti neprihvatljivo) viđenje rješenja tog problema.
Dakle, nisu vlade nužno tek promatrači u sličnim projektima. U tom smislu ne treba unaprijed odbaciti ni namjere hrvatske vlasti da utječe na kontekst prodaje Splitske banke. Scenarij s Novom bankom financijski je svakako dohvatljiviji nego što je bila inicijativa sa Splitskom. No ako ishod prodaje Splitske banke i otvori takvu mogućnost, izborni politički marketing pritom ne bi smio biti ispred suvislog i temeljitog osmišljavanja novog pokušaja da se za sudjelovanje u takvu projektu animira zdrav domaći kapital. U eventualnoj prodaji Nove banke vjerojatno bi trebalo računati i s konkurencijom. Najnovijem scenariju jake domaće banke, čini se, najveća je mana što podrazumijeva puno “ako”.

Autor: Jadranka Dozan
28. veljača 2006. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close