Mladi hrvatski poduzetnik dobio narudžbu trgovačkog diva Walmart: U trgovinama moraju biti do Crnog petka, a ti se “druže” snađi

Autor: Josipa Ban , 05. prosinac 2022. u 07:00
Albert Gajšak, osnivač tvrtke CircuitMess/R. Anić/PIXSELL

Otac’ Chattera i osnivač kompanije CircuitMess koja je u 2022. udvostručila prihode na 16 milijuna kuna za Poslovni dnevnik o daljnjim planovima, novom investicijskom ciklusu, viziji razvoja i – bogatstvu.

Albert Gajšak definitivno nije standardan mladić. Dok većina s 18 godina ne zna što želi, on je marljivo gradio biznis, i to na originalnoj i društveno vrlo korisnoj ideji. Izrađivao je STEM igračke kojima djeca, a i mi nešto stariji, slažući ih, učimo elektroniku, programiranje, umjetnu inteligenciju. Sve ono što postaju nužna znanja.

Danas, pet godina kasnije, kompanija CircuitMess Alberta Gajšaka ostvaruje milijunske prihode. Ove će ih godine, zahvaljujući poslu s najvećim svjetskim trgovačkim lancem Walmartom, udvostručiti na 16 milijuna kuna. A s tim istim trgovcem Gajšak pregovara već tri godine.

Nakon povuci-potegni procesa u srpnju je stigla narudžba. Walmart želi 17500 Chattera (komunikacijskih uređaja) u 589 svojih trgovina (po 30 u svakoj). U trgovinama moraju biti do Crnog petka, a ti se “druže” snađi.

Bilo je to stresno i uzbudljivo razdoblje, prisjeća se Gajšak, ali vrijedilo je jer je posao “težak” 9,64 milijuna kuna (1,33 milijuna dolara). Od njega očekuje mnogo, kao što mnogo očekuje i od vlastite, pet godina stare, kompanije.

O poslu s Walmartom, planovima i vizijama za Poslovni dnevnik govori mladić, koji je tijekom fotografiranja razigran i šaljiv, ali kad se povede priča o biznisu, čovjek i zaboravi da su mu tek 24.

Kakve su povratne informacije iz Walmarta?
Dobre, zadovoljni su proizvodom. Doduše, bilo je malih logističkih problema. Robu smo morali isporučiti do njihovih 18 distribucijskih centara, a oni je dalje isporučiti do 589 dućana. Tu je bilo malih “štucanja”, jer logistika je i dalje u kaosu, pa su u neke trgovine proizvodi došli kasnije nego što su trebali. Ali do sada je feedback dobar.

Kakav je plan prodaje?
Chatter će biti u prodaji tijekom studenog i prosinca. Nakon toga, ovisno o tome hoće li ostati neprodanih Chattera, plasirani će biti u Walmartu po različitim akcijama.

Ideja je bila da roba dođe u njihove dućane prije Crnog Petka, odnosno prije božićnog ludila te da Chatter bude božićni poklon. Stavili smo cijenu od 99 dolara zato što smo iz razgovora s Walmartom zaključili da je to iznos koji najbolje prolazi kod igračaka.

9,64

milijuna kuna vrijedan je posao s Wallmartom koji je naručio 17500 Chattera za svojih 589 trgovina

Znate li koliko je Chattera prodano do sada?
Nisu nam još dali prodajne podatke. Čekamo da prođe prodajna akcija da ih dobijemo. Držimo fige jer nam buduća suradnja s Walmartom ovisi o tome. Oni ovu suradnju zovu probnom ponudom (test order). Proizvodi stoje na posebnom stalku, a njihova je ideja napraviti odjel STEM igračaka te je naš Chatter prvi s kojim će testirati interes kupaca.

Mi smo baš zato Chatter pojednostavili, jer se američki kupci sada vjerojatno prvi put susreću s takvim STEM proizvodima. On je naš prvi proizvod koji se ne lemi, pojednostavili smo korisničko iskustvo i stavili papirnate detaljne upute u paket, što su tražili iz Walmarta. I programerski smo dio dodatno pojednostavili.

Dakle, o ovoj će prodaji ovisiti daljnja suradnja s Walmartom?
Ovo je test te sudbine. Vrlo sam optimističan jer vidim da je veliko zanimanje za naše proizvode primarno jer smo napravili jako zanimljiv i zabavan proizvod. Cijeli kartonski stalak koji smo osmislili vrlo je privlačan, puno smo vremena potrošili na komunikaciju oko pakiranja, izgleda i promidžbenih poruka na stalku da bi kupcima na što jednostavniji način predstavili proizvod.

Kako ste odlučili proizvod ponuditi na policama trgovina? Dosad je bila praksa CircuitMessa da STEM igračke prodajete isključivo putem vlastite web trgovine. Nema vas niti u jednoj trgovini igračaka?
Do sada, iskreno, nisam vidio potencijal u trgovini na malo. Posebno kad se dogodio covid i kad je online prodaja eksplodirala. No, sada kada se pandemija malo smirila vidimo da se ljudi vraćaju u trgovine. S Walmartom mi je zanimljiva perspektiva brendinga i vidljivosti. Kada imaš proizvod na internetu, moraš uložiti mnogo napora i novca da bi postao vidljiv.

A ovako Walmart “besplatno” stavlja naš proizvod pred ogroman broj kupaca po cijelom SAD-u. On će nam donijeti 17 tisuća novih korisnika, a mi nećemo morati potrošiti ni kunu na oglašavanje. Usto, SAD nam je najvažnije tržište. I prošle smo i ove godine otprilike 50 posto prihoda ostvarili na tržištu Sjeverne Amerike, odnosno u SAD-u i Kanadi. Logično je da želimo biti što vidljiviji na tom tržištu jer smatramo da je to budućnost našeg biznisa.

Kako je do suradnje uopće došlo?
U pregovore s Walmartom krenuli smo još 2019., nakon naše druge Kickstarter kampanje. Oni su se nama javili. Trebali smo još 2020. biti u njihovim trgovinama no odlučili su stopirati program zbog pandemije.

Od tada nam je trebalo još dvije godine da uspijemo sklopiti suradnju. A u samom smo procesu mnogo toga trebali naučiti. Na primjer, tražili su nas da nabavimo policu osiguranja u vrijednosti od dva milijuna dolara za tržište SAD-a, no osiguravajuće kuće niti u Hrvatskoj, niti u SAD-u, nisu nam je htjele dati.

Na kraju smo morali otvoriti tvrtku u SAD-u. I sama distribucija pošiljke od 17500 proizvoda bila je izazovna te smo sami morali naučiti sve vezano uz slanje, uvoz, različite certifikate, poreze. Također, shvatili smo da je tamo puno lakše poslovati imaš li američki entitet, odnosno otvorenu firmu jer je SAD tržište koje je, bez obzira na globalizaciju, još malo zatvoreno za vanjske igrače.

Koliko inače mjesečno prodate uređaja?
Prodaja dosta fluktuira od mjeseca do mjeseca. Godišnje obično prodamo 15 do 20 tisuća uređaja.

Prodaja je dosta sezonalna?
Da, ali smo je smanjili jer smo se ove godine odlučili orijentirali na pretplate koje imamo već dvije godine. One su se pokazale kao super stvar jer s njima dobivamo kontinuitete prihoda. Istovremeno, naši kupci dobivaju kontinuirano učenje. To je win-win situacija. Poanta naše tvrtke je edukacija. Stvaramo edukacijska iskustva koja su drugačija, zabavna, nova, a ono što želimo stvoriti je kontinuirano učenje i dugoročan odnos s našim kupcima.

Danas je općenito teško raditi bilo kakav proizvod, a da uz njega ne ide pretplata. Tako je jer se tehnologija brzo mijenja te je skupo napraviti takve proizvode. Istovremeno, kupci kada kupe proizvod, očekuju da se stalno poboljšava. Mi dakle, konstantno moramo raditi na našoj online aplikaciji, novim lekcijama, davati podršku kupcima, stvarati novi sadržaj i unapređivati ga. Jedini način da to napravimo je kroz pretplatu.

Koliko imate pretplatnika?
Trenutačno, oko 1200. Ta brojka raste. Najviše je pretplatnika iz SAD-a, Velike Britanije, Australije, Kanade i Njemačke. Općenito je veliko zanimanje iz zapadne Europe i Sjeverne Amerike. I najviše prihoda ostvarujem baš na tim tržištima.

Što je s Batmobileom? Prošle ste godine imali Kickstarter kampanju putem koje ste prikupili čak 388 tisuća dolara. Jesu li krenule isporuke?
Trebali smo ga isporučiti u srpnju ove godine. To je bio procijenjeni datum isporuke, no još ga nismo isporučili jer nismo uspjeli dobiti nekoliko komponenti. Konkretno, još čekamo da nam dođu elektromotori te nekoliko čipova.

Ova je godina bila vrlo kompleksna za proizvodnju Batmobilea, našeg najkompliciranijeg proizvoda, te smo iz prve ruke svjedočili kompleksnim problemima u razvoju i proizvodnji. On na sebi ima dva procesora i različite funkcionalnosti. Ušli smo u rizik jer je u svibnju trebao izaći novi procesor koji je trebao dati bolje performanse za istu cijenu.

Cijeli smo proizvod dizajnirali oko tog procesora. No, kada smo trebali dobiti isporuku, dobavljač nam je rekao da ga zbog krize poluvodiča ove godine neće moći isporučiti. Onda smo cijeli proizvod i elektroniku morali redizajnirati prema posljednjoj verziji procesora, što nažalost, nije tako jednostavno.

Sad imamo gotovo sve komponente, osim elektromotora, i uskoro ćemo krenuti slati Batmobile. Dobro je što su svi kupci koji su ga kupili, njih više od 3100, jako strpljivi i što nas podržavaju.

Nisu se ljutili?
Nisu, zato što smo ih putem Kickstartera stalno, na tjednoj razini, informirali što se događa s proizvodom. Otvorenost u komunikaciji pomogla je da se kupci ne ljute. Jako se radujem tom proizvodu. Napravili smo brojna poboljšanja i bit će jako zanimljiv. Samo da ga napokon isporučimo.

Koliko se vaša uloga u CircuitMess promijenila u pet godina?
Mnogo, a mijenja se svaki dan i to me jako veseli jer kontinuirano akumuliram znanja i gledam kako tvrtka raste. To zahtijeva stalno učenje. Svaki mi mjesec izgleda drugačije. Krenuli smo kao e-trgovina te smo samo prodavali uređaje na internetu. S vremenom smo naučili raditi marketing i oglašavanje, pa kako funkcioniraju pretplate.

Usto, morali smo puno učiti o tehnologiji jer svaki novi proizvod zahtjeva nova znanja. Stalno osluškujemo što ljudi žele, pokušavamo shvatiti u čemu smo dobri i gdje možemo zaraditi. Kako se mijenja poslovanje, tako se mijenja i moja uloga.

Krenuli ste u poduzetništvo s 18 godina, danas su vam 24. Je li lakše nego u počecima?
Ovisi kako percipirate lako i teško. U nekim je stvarima lakše, a u nekima teže. Smatram da općenito, i privatno i u poslovanju, život ne postaje lakši, već čovjek postaje jači, pametniji i otporniji, pa se i s problemima bolje i lakše nosi. Kad naša tvrtka dođe u stabilan period, mi je uvijek nekako novim rastom destabiliziramo.

Konstantno imamo želju, ali i obvezu prema investitorima, da radimo bolje i više, pa konstantno prolazimo kroz različite stvari. Ali mislim da poanta života nije da ti bude lako, poanta je da rasteš, i privatno i poslovno. Teške te stvari grade kao osobu. Isto je i s tvrtkom. Ona je kao osoba, kao organizam. Ako je preteško, umrijet ćeš, ali ako ti je umjereno teško to će te gurati da rasteš, da radiš bolje.

Spomenuli ste ulagače. Zapravo ste imali samo jednog investitora, Tomislava Cara. Već neko vrijeme govorite o novoj investiciji. Jeste li blizu realizaciji?
Da, već neko vrijeme govorimo da sklapamo investicijsku rundu. Tome smo bliže nego ikad.

Zašto ste se odlučili na investicijsku rundu?
Želimo donijeli dodatan kapital u tvrtku kako bismo mogli rasti još brže.

Sada ste, dakle, sigurni da će CircuitMess biti nešto veliko?
Iskreno, sve dok nismo napravili pretplate, nisam bio siguran koliko je naš posao skalabilan. Kada smo napravili pretplatu, početkom 2021., vidjeli smo da tvrtka raste eksponencijalno. Tek mi se tada u glavi stvorila jasna slika kako bi ta tvrtka jednog dana mogla postati nešto jako, jako veliko. Bez tih pretplata, iskreno, nisam siguran da bi se odvažio tražiti investitora.

Kako vidite CircuitMess u budućnosti?
Idemo prema tome da postanemo međunarodna, globalna tvrtka koja se bavi edukacijom. Od početaka je bila ideja da gradimo edukacijska iskustva i educiramo djecu. To je nešto što je meni jako drago, ali gdje smo i prepoznali potrebu tržišta.

Tehnologija, naime, toliko napreduje da je formalnom obrazovanju teško održati korak, ne samo u Hrvatskoj već u cijelom svijetu. I tu mi dajemo doprinos. CircuitMess ne mora nužno do kraja vijeka raditi isključivo elektroničke uređaje za edukaciju. Edukacija je nešto što bismo općenito htjeli raditi.

U kratkoročnoj budućnosti napravit ćemo različite vrste pretplata, za različite interese i različite dobne skupine. Primjerice, vidjeli smo da naše proizvode većinom kupuju očevi. Htio bih napraviti novu proizvodnu liniju koja će biti više fokusirana na majke i djevojčice.

Također, htjeli bismo nešto napraviti za mlađu populaciju te softverski proizvod, bez hardvera, za edukaciju djece. Ideja je da širimo paletu proizvoda, da proširimo ciljane skupine kupaca te da diverzificiramo prihode.

Jeste li se u pet godina poslovanja uspjeli obogatiti?
Ovisi koja vam je definicija bogatstva…

Financijska?
A to! Meni bogatstvo nije samo u financijama. Ali ako pričamo o financijskom, nisam se obogatio. Nema pretjerano mnogo novca. To nije odraz poslovanja naše tvrtke. Ona je u razvoju, moramo napraviti povrat investitorima, moramo rasti i ostvariti nešto veliko.

A tu dolazi i moja ideologija. Ja tvrtku nisam pokrenuo zbog brze dobiti i da se obogatim, već sam htio dvije stvari. Uveseliti ljude svojim proizvodima te napraviti nešto što će ostaviti utjecaj i na što ću biti ponosan.

Komentirajte prvi

New Report

Close