‘Ako Vlada ne zaštiti autobusne prijevoznike jeftinijim gorivom, mnogi će propasti’

Autor: Darko Bičak , 15. ožujak 2022. u 13:42
Dosad su samo Zagrebačka i Koprivničko-križevačka županija od njih 21 potpisale ugovore s prijevoznicima/Ivo Čagalj/PIXSELL

‘Prijevoznički dizel’ jedina im je slamka spasa, ali nisu sigurni kako bi zaživio.

Iako nitko zapravo nije siguran kako bi tehnički “prijevoznički dizel”, po uzoru na plavi dizel za poljoprivrednike i ribare, mogao zaživjeti kao model jeftinijeg goriva za autobusne prijevoznike, oni ga vide kao jedinu slamku spasa u situaciji kad županije uglavnom ne izvršavaju svoju zakonsku obvezu o potpisivanju ugovora o javnoj usluzi.

Kako pojašnjava Hrvoje Meštrović, predsjednik Udruge hrvatskih javnolinijskih prijevoznika (UHAJLP), proteklo razdoblje, prije ovih drastičnih poskupljenja goriva, imalo je pozitivnih i negativnih efekata na autobusne prijevoznike.

S jedne strane je smanjen broj putnika i linija, no pozitivno je bilo da je Vlada uvela Covid mjere koje su kroz duže vrijeme pomogle mnogim prijevoznicima da prežive.

Neće imati tko održavati
“S ovim poskupljenjima goriva su u relativno komotnoj situaciji samo oni prijevoznici koji su u javnoj usluzi, a takvih je izrazito malo jer, iako je Vlada osigurala novac za tu namjenu još 2019., dosad su samo Zagrebačka i Koprivničko-križevačka županija potpisale ugovore s prijevoznicima.

Svi ostali prijevoznici su ostali na vjetrometini i ako ih Vlada na neki način ne zaštiti, pa i prijevozničkim dizelom, tvrtke će propasti i brojne neatraktivne linije više neće imati tko održavati”, navodi Meštrović.

Kao veliki problem ističe situaciju da se, zbog nekih više ili manje opravdanih akcija USKOK-a, javna tijela sve teže odlučuju na donošenje odluka koje su u njihovoj nadležnosti iz straha da im netko ne predbaci zloporabe u proceduri ili samoj odluci, a što bi u drugoj fazi značilo medijski linč te akciju USKOK-a.

“Situacije da se u fokus javnosti i pravosuđa dospijevaju slučajevi kad je netko zbog “100 kuna” koje je namjerno ili slučajno zeznuo dovode do toga da službenici, posebno u županijama, procijene da im je puno komotnije ne raditi ništa nego raditi nešto pa riskirati da budu osumnjičeni za proceduralne ili druge propuste.

Zbog toga imamo situaciju da je zakon predvidio da se ugovori o javnoj usluzi u javnolinijskom prijevozu moraju potpisati do kraja 2019., osiguran je i novac, ali nitko se ne usudi potpisati ugovor. Dosad su to učinile dvije županije od njih 21″, rezigniran je Meštrović.

Po pitanju samog modela “prijevozničkog dizela” i sam je svjestan da je to tehnički dosta teško izvesti jer nije moguće ‘bojati’ dizel, kao što je slučaj u poljoprivredi i ribarstvu, no da bi se to moglo možda na neki knjigovodstveni način ako bi bilo interesa za to u Ministarstvu financija.

No, uvjeren je da postoji i niz drugih kvalitetnijih poteza koje bi Vlada mogla napraviti za pomoć prijevoznicima.

Mjere za funkcioniranje
I ususret današnjem očekivanom povećanju cijena goriva, najveći domaći autobusni prijevoznici Arriva, Čazmatrans i drugi okupljeni u UHAJLP javno su predložili početkom tjedna Vladi četiri konkretne mjere kojima se jamči normalno funkcioniranje sektora u trenutačnim izvanrednim okolnostima.

“Povećanja cijene goriva iz tjedna u tjedan otežava poslovanje prijevoznika, ali i mobilnost građanima. Prijevoz do radnog mjesta, škole ili bolnice nije luksuz, već potreba od općeg gospodarskog interesa za Hrvatsku i u tom kontekstu Vlada mora učiniti sve da sektor prijevoza neometano funkcionira jer jedino on jamči priuštiva putovanja”, ističu prijevoznici.

Traže da se ne uvode nikakva ograničenja na točenje goriva, a o čemu se već razmišlja u nekim EU zemljama. Traže “prijevoznički dizel” i hitno potpisivanje ugovora o javnoj usluzi sa županijama, a u konačnici i nastavak Covid mjera za očuvanje radnih mjesta

Komentirajte prvi

New Report

Close