Nova pravila Europske komisije ugrožavaju poduzetnike u industriji putovanja

Autor: Marija Crnjak , 05. prosinac 2022. u 13:51
Nema konkretnih prijedloga za učinkovito reguliranje zaštite od nesolventnosti zračnih prijevoznika/Shutterstock

Izmjene Direktive o paket aranžmanima zaštitu potrošača svalit će na agencije i turoperatore.

Opečeni iskustvom pandemije koja je mnoge turističke agencije zatvorila, europski organizatori putovanja upozoravaju da će izmjene Direktive o paket aranžmanima, koje bi trebale biti na snazi od iduće godine, opet čitavu odgovornost u zaštiti potrošača svaliti samo na agencije i turoperatore.

Upozoravaju na to članovi Europskog udruženja nacionalnih udruga putničkih agencija i organizatora putovanja (ECTAA), čija je članica i Udruga hrvatskih putničkih agencija (UHPA), te tvrde da bi pravila koje predlaže Europska komisija mogla značajno ugroziti budućnost na tisuća malih i srednjih poduzetnika u industriji putovanja.

Mnogi čekaju povrat
Rasprava se događa u situaciji kada je većina kupaca ostvarila svoja prava na povrat ili kompenzacije uplata putovanja koja su otkazana u pandemiji, no mnoge agencije još uvijek čekaju povrat od partnera, najčešće hotela, doznaje Poslovni dnevnik od Tomislava Faina, predsjednika UHPA-e.

“Najviše rizika imaju outgoing agencije, koje u sastavljanju paket aranžmana uključuju usluge svih drugih pružatelja usluga, od zrakoplovnih kompanija do hotela i atrakcija.

Pokazalo se u pandemiji da je zaštita potrošača spala samo na krajnjeg pružatelja usluge paket aranžmana, agencije i turoperatore koji su morali vraćati novac, dok drugi pružatelji usluga nisu imali te obveze, i neki od njih još nisu riješili svoja dugovanja prema agencijama.

Fain

Pokazalo se u pandemiji da je zaštita potrošača spala samo na krajnjeg pružatelja usluge paket aranžmana dok drugi nisu imali te obveze.

To će se srediti u narednom razdoblju najčešće kompenzacijom narednog putovanja, no u slučaju ponavljanja okolnosti koje su nas zadesile u pandemiji, želimo da se podijeli odgovornost”, kaže Fain.

Naime, Europska komisija trenutno provodi konzultacije o reviziji zakonodavnog okvira i poboljšanju zaštite putnika, no opcije koje se razmatraju ukazuju na nisku usklađenost u nametanju obveza turoperatorima s jedne i zračnim prijevoznicima s druge strane.

“Povjerenik Komisije za pravosuđe Didier Reynders, čiji portfelj uključuje zaštitu prava potrošača, u postupku revizije Direktive jasno je dao do znanja kako je potrebno ograničiti avansna plaćanja turoperatorima.

Međutim, nema i jasne namjere da se ona ograniče i kod zračnih prijevoznika, što je u nadležnosti povjerenice za promet.

To ukazuje na elementarno nepoznavanje funkcioniranja industrije putovanja s obzirom na činjenicu da turoperatori i turističke agencije novac svojih klijenata ne zadržavaju za sebe, već njime plaćaju svoje dobavljače, a posebno zračne prijevoznike, koji mahom zahtijevaju avansna plaćanja u punom iznosu”, stoji u objavi ECTAA-a koja lobira da se raspodijeli odgovornost.

Naime, u ukupnoj cijeni paket aranžmana tek oko 10-15 posto čini prihod agencija, ostalo ide ostalim pružateljima usluga.

Istiskivanje s tržišta
Dok Komisija razmatra dodatno reguliranje zaštite od nesolventnosti organizatora putovanja, nema konkretnih prijedloga za učinkovito reguliranje zaštite od nesolventnosti zračnih prijevoznika, usprkos preporuci Europskog revizorskog suda iz lipnja 2021. prema kojoj bi trebalo proširiti Direktivom propisane zaštite od nesolventnosti, te bi one trebale pokrivati i troškove repatrijacije zračnim prijevozom prema Uredbi 261/2004.

“Ograničavanje avansnog plaćanja i nametanje zaštite od nesolventnosti samo jednom dijelu uslužnog lanca ide na štetu turoperatora, uglavnom malih i srednjih poduzeća, te će ih istisnuti s tržišta. To će potrošače lišiti osnovnog turističkog proizvoda, budući da im paket-aranžman nudi visoku razinu zaštite”, istaknuo je Frank Oostdam, predsjednik ECTAA-e.

Komentirajte prvi

New Report

Close