Ponekad je lako doći do ideje, ali onda sve zapne na realizaciji. Poduzetnički duh nerijetko je blokiran zbog nedostatka podrške ili financija, ali kako se tome uspješno othrvati govorilo se na Smart Industry konferenciji koju je organizirao Poslovni dnevnik. Najveći je to multiplatformski projekt posvećen digitalnoj transformaciji, inovacijama i rastu hrvatskoga gospodarstva, a održava se šestu godinu zaredom. Dvorana hotela Zonar bila je ispunjena, a među njima su bili i poduzetnici koji su trebali savjete iz prve ruke. Stručnjaci iz gospodarstva, tehnologije i javnog sektora podijelili su stoga svoja iskustva, a kakav je proces da se od ideje do AI uspjeha dođe, pojasnio je Mate Knezović, glavni operativni direktor iz tvrtke Agrivi.
Kako do sredstava?
Kompanija je to koja nudi sveobuhvatna digitalna rješenja za poljoprivredu, osnažuje poljoprivrednike i poljoprivredno-prehrambene tvrtke u cijelom lancu vrijednosti AI tehnologijom i alatima vođenim podacima za proizvodnju zdrave, sigurne i hranjive hrane na učinkovit i održiv način. Agrivi je 90 posto internacionalno orijentiran i prva je, ali i jedna od dvije tvrtke iz Hrvatske, koja je dobila potpore od dva i pol milijuna eura za istraživanje i razvoj.
“Postojimo 12 godina, uspjeh nam se nije dogodio preko noći, gradili smo to od početka. Za potpore smo se prijavili 2022. godine, prolaznost je samo pet posto, ali surađivali smo s konzultantima jer tada nismo ništa znali o umjetnoj inteligenciji, osim što znači kratica AI. Prijavili smo se, surađivali na razvoju s našim poljoprivrednicima i uspjeli. Razvili smo platformu koja funkcionira tako da kada poljoprivrednik registrira da ima nekog štetnika, odmah dobije informacije s kojim točno sredstvom treba tretirati, kada, u kojoj količini. Znači, dobije konkretno rješenje i točne parametre. Tako smo krenuli u priču spajanja poljoprivrede s AI-jem, a danas imamo rezultate, projekt je uspješno završen”, kaže Knezović. Razgovor na konferenciji vodila je direktorica MSS Pulsa Martina Sokač Saraga koja je tražila i mišljenje o tome kako se poduzetnici nerijetko žale na antipoduzetničku klimu u Hrvatskoj.
“Mi imamo kompanije diljem Europe, osobno sam ih tamo otvarao. Kada se to sve usporedi s Hrvatskom, mogu samo reći da je sreća da imamo nešto poput HAMAG-BICRO-a. Oni razumiju poduzetnički dio, tu su da pomognu, da nam pokažu kako najbrže, najbezbolnije sve riješiti. Mi radimo s njima, a oni s ministarstvom riješe ostatak kako znaju i umiju.” Za one koji ne znaju, HAMAG-BICRO je hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije. Poduzetnicima pruža podršku kroz sve razvojne faze poslovanja – od istraživanja i razvoja ideje pa sve do komercijalizacije i plasmana na tržište. HAMAG-BICRO nastao je 2014. godine spajanjem Hrvatske agencije za malo gospodarstvo i investicije (HAMAG INVEST) i Poslovno-inovacijske agencije Republike Hrvatske (BICRO). Tijekom tih 20-ak godina postojanja, Agencija se zalaže za poticanje malog gospodarstva i razvoj poduzetništva. O samom radu nešto više je rekao Želimir Kramarić, član Uprave.

“Već dugo postojimo kao Agencija koju je osnovala hrvatska vlada i koja nema druge nego brzo realizirati potrebe poduzetnika.”
Jednostavno i brzo
Postavlja se stoga pitanje kako je HAMAG-BICRO u državnoj organizaciji uspio postići takav poduzetnički način razmišljanja?
“Mi smo ključni pristup za financiranje mikro, malim i srednjim poduzetnicima. Radili smo to uglavnom kroz sredstva Europske unije, a to je kompliciran sustav sa zajedničkim pravilima. Ako bi postupali kako je zamišljeno, to ne bi bilo tako brzo riješeno, zato mi radimo s tijelima da bude pojednostavljeno, kraće i brže”, kaže Kramarić pa pojašnjava što je sve poduzetnicima na raspolaganju i kako do novca. “HAMAG-BICRO je ključan pristup financiranju kada govorimo o malom i mikro poduzetništvu, a sada je u tijeku najava kreditnih i jamstvenih linija. S druge strane, monitoriramo preko tisuću projekata, a riječ je o različitim programima. Plivamo kako znamo jer obujam posla je zahtjevan. No, u budućnosti ćemo koristiti AI rješenja koja moraju pojednostaviti komuniciranje s korisnicima.”
Agrivi je tu mogućnost pomoći iskoristio, kroz tri natječaja iskoristio je milijun i 200 tisuća eura i jedna su od uspješnijih firmi.
“HAMAG-BICRO nam je puno pomogao. Mi dolazimo iz sektora poljoprivrede, ali korištenje je za sve isto i jednostavno. Princip je takav da se dođe na stranicu HAMAG-a i kažete primjerice – ja sam Lucija, frizerka sam i vidite koji se krediti nude pa samo pitate što možete dobiti i što za to morate napraviti. Oni vam direktno odgovore što možete, a što ne, kuda i kako da idete, vrlo je jednostavno”, pojašnjava pa se osvrće na to kako je AI alat nešto što trebamo naučiti kao baš kao što smo naučili i rukovati mobitelom.
“Nema tu ja bih to koristio ili ne bih, to će biti svakodnevno. Prije 20 godina mobitel je bio pojam, tako će biti AI sutra. Pokušat ćemo se sjetiti kako je bilo bez toga. Kada je u pitanju korištenje same umjetne inteligencije, tu je najbitnija edukacija zaposlenika, ljudi i djece. Mogu reći iz svog iskustva da kada dam zadatak u firmi, on se izvrši, prezentiraju ga pa pitam kako je to dobiveno, a odgovor je da je Chat GPT tako rekao. Moramo se vratiti korak unazad jer moramo razumjeti ono što radimo, zato je bitno učenje. AI je alat koji će ubrzati određene stvari, ali moramo sve razumjeti. Svoje kćeri praktički tjeram da koriste AI, ali na pametan način. Ne mičem ih od toga, ali moraju naučiti kako to ispravno koristiti. Moramo i dalje imati kognitivno zaključivanje i razumijevanje”, kaže Knezović. Da se svi moramo naviknuti na korištenje umjetne inteligencije u vidu određene vrste pomoći, najavljuju i iz HAMAG-a. Naime, Želimir Kramarić na konferenciji je dao informaciju kako će i oni pokušati sve da poduzetnicima olakšaju korištenje pa će i sami uvesti AI asistenta na svojim stranicama.
“HAMAG-BICRO će uskoro krenuti s AI asistentom koji će omogućiti olakšano komuniciranje sa svim korisnicima. Registracijom će se moći dobiti informacije lako i brzo. Ako želite pokrenuti nešto, samo ćete doći na naše stranice i s njim komunicirati. Primjerice reći ćete tko ste i što trebate, a asistent će odgovoriti na sva pitanja na temelju verificiranih podataka. Pokazalo se da su internetske stranice zastarjele i dosadne, ljudi se lako izgube u tome iako su HAMAG-ove još i dobre. To ćemo u potpunosti pojednostaviti. Asistent će davati informacije o mogućnostima financiranja, o tome kako možemo pružiti podršku i slično, a kasnije ćemo razvijati druge alate kako bismo bili još efikasniji.”
‘Iskoristite sve što možete’
Za kraj je Mate Knezović uputio poruku poduzetnicima i potaknuo ih da što više pokušaju koristiti pomoć koja im se nudi.
“Iskoristite sve što možete i uzmite novac koji se nudi. Neki projekti nisu zahtjevni za prijavu, samo se mora znati kako to strukturirati. Uzmite dobre konzultante jer ova sredstva koja se nude, stvarno su sjajna i od pomoći. Kada govorimo o malim i srednjim poduzetnicima te startupima, u zapadnoj Europi oni prvo idu koristiti sredstva ovog tipa, a tek na kraju posežu za investitorima.”

Ako se netko do sada premišljao bi li ušao u poduzetničke vode ili ne, možda se nakon konferencije predomisli. Prilike za pomoć se nude, samo moramo znati gdje i kako ih tražiti. Uspjeh se neće dogoditi preko noći, ali tko želi – pronaći će način, tko ne – pronaći će izgovor.