Priče o uspjehu osoba s invaliditetom ne smiju postati priče o njihovu invaliditetu

Autor: Lucija Špiljak , 13. travanj 2022. u 22:00
Dio kampanje su i fingirani apsurdni medijski naslovi kojima su željeli skrenuti pažnju na problem/PD

S kampanjom Validni, u koju su uključili i četvero mladih ljudi uspješnih u različitim aktivnostima, žele ukazati na problem medijskih priča o osobama s invaliditetom.

Ana je svjetski poznata kuharica s dvije noge” naslov je koji već pri prvom čitanju zvuči apsurdno. No to je i njegov cilj.

On je naime tek jedan od primjera kojim su Maja Krištafor i Ivan Tominac željeli kroz projekt Moj validitet i kampanju Validni predstaviti apsurdnost novinskih naslova u pričama o osobama s invaliditetom čiji se uspjeh često veže samo uz invaliditet. Odlučili su stoga dati kritiku medijima i društvu te u prvi plan staviti njihov – validitet.

Pogrešan pristup
“Moj validitet je projekt koji za cilj ima potaknuti holistički pristup prema osobama s invaliditetom. Kao primarnu ciljnu skupinu našeg projekta i kampanje odabrali smo medije. Zašto mediji? Zato što oni kreiraju javno mišljenje, a dojam koji smo stekli je da govore o osobama s invaliditetom bez holističkog pristupa.

Tako priče o uspjehu ili projektima osoba s invaliditetom postaju priče o njihovu invaliditetu. Pristup bude karitativan. To je problem koji smo odlučili rješavati”, pojašnjavaju Krištafor i Tominac koji i sami dolaze iz svijeta medija i marketinga stoga su dobro upoznati s ovim izazovima.

Krenuli su s kampanjom pod nazivom Validni u koju su uključili četvero mladih ljudi, uspješnih u različitim aktivnostima kojima se bave, a u čemu ih ne sprječava njihov invaliditet. Danijela Vidas, Anja Mihaljević, Leonida Kifer i Dominik Janović lica su kampanje Validni.

“Nasmijana, znatiželjna, iskrena. Inspirira me pomaganje. Pomažem na način da budem uz druge, da im budem podrška, da napišem i provedem projekte za druge i da svojim primjerom pokažem da se sve može. Najveća podrška su mi moji prijatelji, moja druga obitelj, a danas su to i kolege na poslu.

Ivan Tominac i Maja Krištafor, idejni začetnici projekta/PD

Gledam samo ono po čemu smo jednaki, a to je znanje, obrazovanje, vještine i ulaganje u sebe”, odgovori su Leonide Kifer na pitanja “opiši se u tri riječi, što te inspirira u životu, na koji način pomažeš drugima, tko ti je u životu bio najveća podrška i što gledaš kod ljudi za razliku od drugih” koja su Maja i Ivan postavili sudionicima kampanje.

“Napravili smo o kampanju o njihovu validitetu, odnosno uspjehu, vještinama, motivaciji i svim drugim odrednicama koje intrinzično čine jednu osobu. Prezentirani sadržaj je bio u formatu videa (dokumentarni blokovi) i fotografija. Pitanja o invaliditetu ih nismo pitali, a oni su nam o istom rekli samo onoliko koliko su oni htjeli.

Zato što invaliditet jest dio njihova identiteta, ali ih ne identificira. Kampanja je sačinjavala i ‘izokrenute’ medijske naslovnice koje svaki uspjeh povezuju s invaliditetom. Tu dolazimo u kontekst europskih vrijednosti. Takvim naslovima se narušava ljudsko dostojanstvo”, smatraju idejni začetnici kampanje.

Prvu godinu provedbe projekta završili su prošle godine na Međunarodni dan osoba s invaliditetom – 3. prosinca – kada su organizirali konferenciju koja im je, kažu, poslužila kao svojevrstan “hub” novih vrijednosti.

Hub novih vrijednosti
“Okupili smo medije, predstavnike poslodavaca, psihologe, studente i ostale zainteresirane za tematiku. Održali smo dvije panel rasprave, od kojih je jedna uključivala sudionike kampanje, a jedna četiri važna dionika u rješavanju ovog problema – psiholog, predstavnik medija, predstavnik nevladinog sektora i predstavnik poslodavaca.

Kada kažemo da je konferencija bila hub novih vrijednosti, to zaista i mislimo. Razlog je jasan, kroz druženje na konferenciji približili smo jednu novu perspektivu i svima prisutnima dali mogućnost da razgovaraju s osobama s (in)validitetom, ali ovaj put uvažavajući holistički pristup”, pojašnjavaju Maja Krištafor i Ivan Tominac.

Moj validitet bio je jedan od pobjedničkih projekata na natječaju Moja inicijativa u organizaciji Inicijative mladih za ljudska prava – Hrvatska, a u sklopu projekta Social Innovators.

Iako je ove godine postavljen na hrvatskom jeziku, u narednim godinama projekt planiraju inicijativu predstaviti i na engleskom. Usto je u planu i pokretanje platforme na kojoj “pričaju priče o osobama s validitetom”.

Komentirajte prvi

organizator
pod pokroviteljstvom
glavni partner
partneri

New Report

Close