Premija na autoosiguranjima spustila se 20,1 posto, na 2,36 milijardi kuna

Autor: Božica Babić , 13. siječanj 2015. u 11:29
Thinkstock

Gruda snijega zakotrljana se lani u ožujku, kada su se u tržišnoj utakmici s ponudom liberaliziranih cjenika našli svi osiguratelji.

Gruda snijega zakotrljana se lani u ožujku, kada su se u tržišnoj utakmici s ponudom liberaliziranih cjenika našli svi osiguratelji, u prosincu 2014. pretvorila se u lavinu koja je u odnosu na prosinac 2013. donijela gubitak premije od gotovo 600 (593) milijuna kuna. Premija na autoosiguranjima spustila se 20,1 posto,  na 2,36 milijardi kuna.

Tako je završetak 2014. na obveznim osiguranjima od odgovornosti za upotrebu motornih vozila, odnosno  autoosiguranjima, donio rezultat koji nisu prognozirali ni najveći pesimisti.

Ima li industrija osiguranja, konkretno 15 društava koja na tržištu prodaju police autoosiguranja, dvostruko dno u kojemu se ipak kriju neke rezerve ili je golemi pad premije dosegnuo svoj maksimum nakon čega je za očekivati otrežnjenje osiguratelja pokazat će možda siječanj 2015. 

Prema podacima koje je objavio Hrvatski ured za osiguranje na temelju podataka dostavljenih od svih društva prošla je godina zaključena s još nekoliko (ne)očekivanih brojki. Uz spomenuti pad premije, veći od pola milijarde kuna, lani je ugovoreno više 30.681 polica na obveznim osiguranjima što je cijenu prosječne police za 2014. srušilo na samo 1196 kuna.  

Slobodni pad premije, urušavanje koje bilježi Hrvatska, nije se u ovakvom omjeru dogodilo ni u jednoj europskoj državi nakon uvođenja liberalizacije. Kod svih njih pojeftinjenje premije rasteglo se kroz tri-četiri godine. Hrvatska se pak u manje od godinu dana suočila sa nezapamćenim strmoglavim padom premije koji je, neslužbena je procjena, oštetio i državni proračun za oko 200 milijuna kuna radi manje cijene pojedinačne police. Zašto nema reakcija regulatora, Hanfe na ovakav rasplet koji otvara i dvojbe o ugrožavanju sigurnosti sustava isplate odšteta ostaje nepoznato. Baš kao i Ministarstva financija koje cijedi sve financijske transfere radi krpanja proračuna i smanjivanja deficita, a ovdje mu kroz prste curi najmanje 200 milijuna kuna.

Baza podataka HUO otkriva i da je premija autoosiguranja za 2014. manja 525 milijuna kuna naspram premije koja je u tom segmentu ostvarena u 2008.  Zanimljiva su još dva podatka nastala u međuradoblju 2008.-2014. Lani je u odnosu na prije sedam godina ugovoreno manje polica osiguranja za 14.259 vozila dok broj odšteta ima pozitivan trend. Gotovo je prepolovljen, naspram 2008. lani je prijavljeno manje 40.454 štete.  

Zakonodavac je, podsjećamo, liberalizaciju, odnosno deregulaciju autoosiguranja, dopustio od siječnja 2008., no individualizirane cjenike osiguratelji su tržištu ponudili tek u rujnu 2013. Koliko je ta odgoda kumovala lavini nervoze unutar industrije, a koliko je uzrok negativnim trendovima prevelik broj društava naspram ukupna nacionalnog voznog parka možda će razbistriti ova godina.  

Naime, podaci iz 2013. otkrivaju da je svako društvo u Hrvatskoj u prosjeku ugovorilo tek 125.406 polica na obveznim autoosiguranjima. Istodobno je u Sloveniji ta brojka iznosila 198.895, u Mađarskoj 251.624, u Češkoj 488.413, a u Poljskoj čak 595.588 polica.

Treba li šutnju Hanfe isčitavati ipak kao znak da sva društva imaju dovoljne financijske pričuve za  utrku kakva se sada vodi ili je s ovakvim padom premije prije za očekivati da bi neko društvo uskoro moglo potonuti pod teretom liberalizacije?    

 

Komentirajte prvi

New Report

Close