‘Ponude nas ne zanimaju, Vindija nije na prodaju!’

Autor: Marina Biluš , 22. ožujak 2021. u 10:44
Nenad Klepač, novi predsjednik Uprave Vindije/Vjeran Žganec Rogulja/PIXSELL

Prilagodbe su neminovne neovisno o sastavu uprave, ali nema govora o promjeni strategije koja daje rezultate.

Promjene koje izvana mogu izgledati kao iznenađenje ili nagli obrat, za nas unutra to nisu. Oni koji su poznavali pokojnog gospodina direktora znaju da ništa nije prepuštao slučaju, a svjestan svega što je u poslovanju i u životu neminovno, sa svima nama radio je na pripremi takve tranzicije.

Nenad Klepač tim je riječima počeo svoj prvi nastup za medije od kada je sredinom veljače, nakon smrti Dragutina Drka, preuzeo vođenje nove Uprave vodeće hrvatske prehrambene kompanije, varaždinske Vindije.

U ekskluzivnom intervjuu za Poslovni dnevnik Klepač odlučno negira špekulacije kao nova Uprava, u kojoj su uz njega Tamara Drk Vojnović, Dubravka Drk Mravlinčić, Saša Vojnović i Alan Mravlinčić, viziju Vindije prekraja u smjeru drukčijem nego li ju je zacrtao osnivač te kompanije, pokojni Dragutin Drk.

Kada sam 2019. Dragutina Drka pitala kako bi Vindija u budućnosti trebala izgledati i poslovati, rekao mi je da će se oni koji ju naslijede morati dogovoriti u kojem smjeru ići. Jeste li u tome uspjeli?

Vindija je danas ugledna regionalna grupacija, uspješan izvoznik i lider u prehrambenoj industriji upravo zahvaljujući dugoročnoj viziji i strategiji, dok novu Upravu čini tim članova s više od 20 godina iskustva na upravljačkim pozicijama u kompaniji koji su je i dosad stvarali i provodili. Nastavljamo tim putem, s istim prioritetima i sustavom vrijednosti.

Fokusirani smo na kvalitetu i održivost, na očuvanje domaće prehrambene proizvodnje i pažljivi u planiranju poslovnih poteza. Naravno, stalne prilagodbe poslovnim okolnostima i tržišnim trendovima su neminovne neovisno o sastavu Uprave ili čelnom čovjeku, ali nema govora o promjeni strategije koja daje rezultate.

Vjerujem da je najveća vrijednost nove Uprave angažirano i pažljivo vođenje. Uz veliko poštovanje prema sustavu i brendu, kroz našu osobnu i profesionalnu povezanost sa svim segmentima priče o maloj gradskoj mljekari koja je kroz desetljeća izrasla u regionalno prisutnu grupaciju i sinonim za kvalitetu, ovo je za sve nas puno više od funkcija i čistog menadžerskog odnosa prema poslovnim ciljevima.

Razvijamo posao i brendove s ljubavlju i posebnom povezanošću te postupamo s integritetom i snažnom osobnom motivacijom za očuvanje temelja i vizije kompanije. Vindija je velika baza znanja, iskustva i predanosti koja traje 60 godina, na koju smo i profesionalno i osobno ponosni. Izuzetno velik broj ljudi životno je vezan uz Vindiju i emotivno angažiran, pa time i zadovoljan što nastavljamo raditi prema istim vrijednostima i prioritetima.

Neupitno je da ste snažna kompanija. Ali zbog toga ste automatski primamljivi potencijalnim investitorima. Je li bilo ponuda za preuzimanje ili strateško partnerstvo i kako ste ili kako biste na njih reagirali? Dolaze li takve opcije u obzir?

Upravo zato što smo stabilna kompanija s respektabilnim rezultatima i brendom izuzetne vrijednosti, Vindija je i otprije atraktivna investitorima i zainteresiranim kupcima. Danas, kao niti ikad ranije, nemamo želje niti poslovnih razloga za razmatranje ponuda. Drugim riječima – Vindija nije na prodaju!

A izlazak na tržište kapitala? Dragutin Drk je govorio da ga domaća burza ne zanima, ali i da za zahtjevno listiranje u inozemstvu Vindija još nema predispozicije. Je li se što u međuvremenu promijenilo u tom smislu i jesu li vam takve opcije uopće u razmatranju?

I situacija i naš stav su u tom smislu nepromijenjeni.

No, nema sumnje da ćete kao nova Uprava najveće prehrambene kompanije u Hrvatskoj biti u fokusu poslovne scene, posebno konkurencije.

Razumljiv je porast interesa kad se, nakon niza desetljeća, nešto mijenja u samom vrhu kompanije. I taj interes za Vindiju govori puno o značaju i perspektivi kompanije. No, to nije od jučer, naviknuli smo biti pod povećalom poslovne scene, ali i konkurencija je nama pod povećalom.

Vindija je regionalno značajna kompanija, u zemljama okruženja prisutni smo i na policama trgovina i u proizvodnji te pažljivo osluškujemo što se događa i gdje su nam prilike za dodatno jačanje pozicije, svakako smo puno više proaktivni i fokusirani na provedbu naše strategije, nego reaktivni u odnosu na konkurenciju.

S poslovnom scenom oduvijek njegujemo odnos fair playa te razmjene znanja i iskustava, svjesni da se suočavamo s istim ili sličnim izazovima.

Vindija je uvijek “forsirala” kvalitetu pa premda i nauštrb bilance. Hoćete li nastaviti tim putem?

Kvaliteta je naš zaštitni znak, ono što nam osigurava ugled i tržište, povjerenje kupaca i poštovanje konkurencije, tu nećemo raditi kompromise. Nakon šest desetljeća ulaganja u kvalitetu, ponuditi nešto ispod poznatog standarda Vindije za nas nije opcija i to ćemo očuvati. Naravno, to ima svoju cijenu, zahtijeva neprestana ulaganja i pravo je umijeće održavati ravnotežu između profitabilnosti i kvalitete, osobito u uvjetima gdje se domaća prehrambena proizvodnja zbog visokih ulaznih troškova cjenovno teško može natjecati s konkurencijom iz uvoza.

Ali zato može kvalitetom, inovativnošću i razumijevanjem kupaca, okruženja i trendova. Istinski smo posvećeni razvoju proizvoda koji unapređuju prehrambene navike i općenito prehrambenu kulturu, u smjeru očuvanja zdravlja i vitalnosti.

Podsjetimo da je Vindija kroz desetljeća najviše ulagala u tehnologiju i standardizaciju proizvodnje prema kriterijima najzahtjevnijih tržišta te smo prvi u Hrvatskoj imali EU izvozni broj, što dovoljno govori o kvaliteti koja je osnovna premisa našeg poslovanja, a što će svakako i ostati.

Kako vidite svoju investicijsku politiku u sljedećih 5, 10… godina? Imate li u skorije vrijeme planova za ozbiljnije investicije?

Vindija je nedavno završila snažan investicijski ciklus vrijedan više od 24 milijuna eura, što predstavlja završetak faze kapitalnih ulaganja u tvornički kompleks Vindija –Vivis koja smo pokrenuli 2019. godine i zahvaljujući kojima je danas navedeni kompleks zaokružena zasebna cjelina – od skladišta sirovina, preko energetskog bloka i proizvodnog objekta s procesnom opremom za punjenje mlijeka i sokova, do skladišta gotovih proizvoda.

Time smo povećali kapacitete za najkvalitetniju sirovinu, a prioritet daljnjih investicijskih projekata su jačanje asortimana inovativnih, tehnološki zahtjevnih, a nutritivno vrijednih proizvoda te nastavak procesa prelaska na ‘održivu proizvodnju’.

Nastavljamo i s ulaganjem u brojne projekte zajednice u kojoj poslujemo, s podrškom očuvanju i promociji kulturne i povijesne baštine Varaždina i Hrvatske te razvoju zdravih navika kroz sport i rekreaciju. Oduvijek smo posebno podupirali organizacije koje djecu i mlade motiviraju, aktiviraju i osnažuju kroz razne sportske discipline i to ćemo činiti i dalje.

Održivost i konkurentnost domaće sirovine i proizvodnje s pandemijom su došle u poseban fokus u Hrvatskoj, a riječ je o problematici koju je Vindija uvijek isticala kao presudnu. Kako vidite stanje domaćeg agrara i proizvodnje hrane i što bi se po vama trebalo učiniti da se iskoristi potencijal i izbjegnu zamke kojih se godinama ne uspijevamo osloboditi?

U interesu nam je očuvanje primarne poljoprivredne i stočarske proizvodnje u Hrvatskoj, to prehrambenoj industriji jamči dostupnost kvalitetne sirovine i jedinstvenu komparativnu prednost u odnosu na konkurenciju iz uvoza. Opstanak života u ruralnim područjima usko je s time povezan, a bila bi velika šteta propustiti sačuvati tradicijsku proizvodnju neupitne vrijednosti i kvalitete.

Vindija je bila i nastavit će biti partner i generator razvoja, edukacije i tehnološkog unapređenja naših kooperanata i subjekata od kojih otkupljujemo domaću sirovinu. Izazov ostaje poslovanje u škarama između burzovnih utjecaja i pritisaka s jedne strane koji se posljedično očituju u cijenama naših proizvoda (npr. nabava GMO-free žitarica po visokim cijenama) i tržišnih viškova uvoznih proizvoda s druge strane, koji se na naše tržište plasiraju po izuzetno niskim cijenama. Naš odgovor na to i dalje će biti kvaliteta, sigurnost i inovativnost i to naši potrošači prepoznaju.

Može li tu značajnu ulogu odigrati europski novac namijenjen oporavku članica od pandemije i vjerujete li da će dostatan dio raspoloživog budžeta uistinu biti proslijeđen gospodarstvu? Biste li i sami aplicirali za njegovo korištenje i s kojim projektima?

Nadamo se što većim alokacijama za privatni sektor i strateške gospodarske grane te, kao i dosad, planiramo aplicirati za sredstva. Čitava ideja ulaska na zajedničko EU tržište ne smije rezultirati samo jačom konkurencijom domaćoj proizvodnji, svi skupa moramo tražiti načine za maksimalno iskorištenje dostupnih sredstava. U našem slučaju, to bi bilo ubrzanje procesa prelaska na održivu proizvodnju i još brži razvoj inovativnih, funkcionalnih proizvoda, u skladu s krovnim strategijama dugoročne okolišne održivosti i zdravstvene dobrobiti.

Vrijedi ponoviti i da je Vindija prva na tržište plasirala ekološki prihvatljiviju Tetra Brik Aseptic Edge ambalažu, u koju pakiramo cjelokupni asortiman ‘z bregov mlijeka, mlijeka s dodacima i funkcionalnih mlijeka. Prvi smo na domaće tržište uveli i kartonsku bocu, tzv. ekološki održivo Tetra Top pakiranje u kojem dolaze fermentirani asortimani Fortia i Freska smoothie, što su prije nas učinile tek dvije kompanije u svijetu.

Vindija je proteklih godina izuzetno napredovala po pitanju inovativnosti (GMO, halal, proteinska linija). Mogu li se i ubuduće očekivati iskoraci u tom pogledu?

Apsolutno, prilagodba specifičnim zahtjevima neminovno dodatno podiže standarde proizvodnje i kontrole, zato su takvi proizvodi atraktivni i potrošačima koji nemaju drugih motiva, osim želje za što kvalitetnijim namirnicama.

Halal i košer proizvodi značajni su nam za prilike na dalekim emitivnim tržištima, a halal je posebno važan za pozicioniranje u regiji. GMO free svježi pileći asortiman je prema preferencijama kupaca piletina broj jedan na domaćem tržištu, a proteinska linija bilježi izuzetne rezultate i vjernost sve šireg kruga potrošača.

Inovativnost se ogleda i u novim oblicima komunikacije s tržištem i našim kupcima. Radi se o digitalnoj marketinškoj komunikaciji u koju u posljednje vrijeme dosta ulažemo i koja nam omogućuje brze povratne informacije te nas na neki način tjera da budemo još bolji i efikasniji u ispunjavanju konkretnih očekivanja naših kupaca.

Izuzetno je važno raditi pravu stvar na pravi način. U tom smjeru nastavljamo i dalje te će nam u fokusu biti promocija i podrška zdravlja, zaštite okoliša i održive proizvodnje.

Kakvo je u grupaciji stanje po pitanju radne snage, imate li dovoljno kadra i planirate li dodatna zapošljavanja?

Potreba za kvalitetnim kadrovima je stalna i katkad nadilazi kapacitete domaćeg tržišta rada. Nije floskula kad kažemo da su naši ljudi naša snaga – toga smo svjesni uvijek, a posebno je bilo vidljivo na početku, ali i kroz cijelo vrijeme pandemije, kad je doslovce svaki čovjek bio ključan za očuvanje neprekinutog lanca opskrbe građana živežnim namirnicama.

Upravo smo kroz ovo vrijeme ponovno potvrdili da je Vindija pouzdan partner kako u cjelokupnom lancu nabave, uključivo kooperante gdje smo otkupljivali kako u okvirima tradicionalnih izvora, tako i sve ostale raspoložive viškove koji su u tim kriznim vremenima nastajali, ali i za maloprodajne lance s kojima smo kroz neprekidnu komunikaciju reagirali u skladu sa svim iskazanim potrebama.

Planiramo dodatno osnažiti kadrovske kapacitete na menadžerskim pozicijama i tamo gdje su novi članovi Uprave dosad bili odgovorne osobe, kao i ulagati u edukaciju, jačanje kompetencija i upravljanje resursima.

Komentirajte prvi

New Report

Close