‘Platforme nisu izazvale nered, naše poslovanje solidno raste’

Autor: Josipa Ban , 15. siječanj 2024. u 11:11
Vrijeme će pokazati kako će novi sustav Ministarstva rada funkcionirati, kaže Alan Voučko/Neja Markičević

Alan Voučko, direktor Bolt Fooda za Hrvatsku o novoj regulativi koja je stupila na snagu.

Nove odredbe Zakona o radu koje se tiču regulacije rada putem digitalnih platformi početkom su godine stupile na snagu. Alan Voučko, direktor Bolt Fooda za Hrvatsku, u intervju za Poslovni dnevnik kaže da će tek vrijeme pokazati kako će novi sustav Ministarstva rada, a kojem je cilj uspostaviti kontrolu nad tim novim oblikom rada, funkcionirati.

Voučko negira da je dolaskom digitalnih platformi nastao nered na tržištu rada te da udio prekršaja u području radnih odnosa agregatora, odnosno posrednika između digitalne platforme i dostavljača, nije značajan u odnosu na ukupne prekršaje u ovom području. Pitali smo ga i za poslovanje Bolt Fooda u Hrvatskoj, a koje, prema odgovorima, solidno raste.

Država je novim pravilima odlučila kontrolirati rad putem digitalnih platformi i to preko registra i informacijskog sustava o suzbijanju neprijavljenog rada. Digitalne platforme, pa tako i Bolt Food, sada moraju dostavljati mnoštvo podataka Ministarstvu rada. Kako ste se prilagodili novim pravilima i jeste li se već upisali u registar?

Ministarstvo rada razvilo je informacijski sustav koji bi trebao povećati učinkovitost inspekcijskih nadzora. Država ima svako pravo razvijati alate koji će joj pomoći da bolje izvršava svoje zadaće, a iz Ministarstva su imali razumijevanja prema svim akterima na koje će se informacijski sustav primjenjivati te su nam dali razuman rok za prilagodbu.

Prilagodba je zahtijevala određena tehnološka unapređenja na platformi, ali Bolt je postigao potpunu usklađenost s novim propisima. Ključno je bilo da se u ovom procesu regulacije jasno definira uloga svakog aktera u sferi tzv. platformskog rada, a samo vrijeme će pokazati je li to doista postignuto.

Kako će novi sustav praćenja rada putem digitalnih platformi funkcionirati s pozicije Bolt Fooda?
Bolt Food će poštivati propise i ispunjavati svoju ulogu unutar informacijskog sustava, a budući da je Bolt tehnološka kompanija, bit ćemo na raspolaganju službenicima Ministarstva bude li potrebe za tehnološkim doradama i dodatnim unaprjeđenjima sustava. U aktivnoj smo komunikaciji s našim partnerima kako bismo omogućili što bolju i bržu prilagodbu svih koji surađuju s Bolt Foodom.

90

posto dostavljača Bolt Fooda radi putem agregatora, 10% su samostalni obrtnici

Kako ocjenjujete taj novi sustav?
Dobro je osmišljen i ne bi trebao predstavljati velike administrativne poteškoće. Zasad se čini da će sve dobro funkcionirati s tehničke strane, ali treba dati vremena da vidimo kako će sustav funkcionirati u punoj primjeni. U slučaju tehničkih poteškoća aktivno ćemo surađivati s Ministarstvom.

S koliko dostavljača Bolt Food u Hrvatskoj surađuje? Koliko njih radi putem agregatora, odnosno posrednika?
U 2023. surađivali smo s više od tisuću partnera dostavljača. Oko 90 posto njih radi putem agregatora, a ostatak su samostalni obrti.

Mnoštvo je problema s načinom na koji posluju agregatori. U deset mjeseci ove godine Državni je inspektorat u 186 inspekcijskih nadzora utvrdio 102 prekršaja iz područja radnih odnosa. Provodi li Bolt Food Hrvatska kontrolu nad agregatorima s kojima surađuje? Kakva je politika odnosa s agregatorima koji se ne drže Zakona o radu te jeste li do sada otkazali koju suradnju zbog tih kršenja?
Svi partneri koji žele s nama surađivati moraju prihvatiti uvjete korištenja naše platforme. U njima jasno piše da je kršenje mjerodavnih propisa temelj za raskid suradnje. Samo državne institucije imaju nadležnost i ovlasti za utvrđivanje nečije kaznene ili prekršajne odgovornosti. Bolt Food poštuje i posluje u skladu sa zakonima i propisima RH te uvijek spremno surađuje s nadležnim u institucijama. Kad se brojevi stave u kontekst, pretjerano je govoriti o mnoštvu problema s radnim odnosima u platformskom radu.

Prema službenoj statistici Državnog inspektorata za 2022. godinu, provedeno je ukupno 8652 inspekcijska nadzora u području radnih odnosa te je utvrđen ukupno 4291 prekršaj. Pretpostavimo li da je u 2023. bila slična situacija, razvidno je da je omjer nadzora i prekršaja kod agregatora vrlo sličan ukupnom omjeru, a udio prekršaja agregatora u ukupnim prekršajima nije toliko značajan. Brojevi uvijek daju bolju sliku kad se stave u kontekst.

Prihodi u 2023. sedam puta veći

Usporedimo li prvu te 2023. godinu, prihodi Bolt Fooda su porasli za okvirno sedam puta. Gledajući cjelokupno poslovanje Bolta u RH, prihod je za 2023. bio 16% veći u odnosu na 2022.

Dostavljači su u prosvjedima, doduše Woltovi, tražili da se iz odredbi zakona koje se tiču platformskog rada izbace agregatori, odnosno da im direktan poslodavac budu digitalne platforme – zašto vam to nije prihvatljivo?
Ako se prisjetimo, inicijalna reakcija dogodila se zbog poslovne odluke nekih platformi koje su prestale surađivati sa samozaposlenim obrtnicima. Bolt Food je oduvijek surađivao i sa samozaposlenim obrtnicima te nikad nije ni razmišljao o prestanku, zbog čega je na spomenutim prosvjedima bilo tek nekolicina Bolt Food partner dostavljača. Od samih početaka smo prihvaćali taj model suradnje pošto omogućava veću fleksibilnost samim dostavljačima, a u konačnici i potencijalno veću zaradu. Čim su te platforme povukle svoju odluku, prosvjedi su prestali.

Svi koji se odluče pružati uslugu dostave preko naše platforme to i dalje mogu direktno preko svojih obrta ili preko tzv. agregatora. Bolt Food ni obrtima ni agregatorima ne uvjetuje ništa oko poslovanja s ostalim platformama i poslovnim subjektima na tržištu. Iako je više prednosti rada preko obrta, mnogi nemaju želju baviti se administracijom ili nemaju sva potrebna sredstva za obavljanje posla dostave, kao što su na primjer motor ili auto.

Oni koji se odluče na otvaranje obrta, mogu računati na pomoć s naše strane u vidu savjeta i razjašnjavanja mogućih nedoumica. Kada je riječ o novčanim naknadama za dostavljače koji koriste našu platformu, možemo otvoreno komentirati kako su one vrlo kompetitivne te su, također, možda jedan od razloga zašto imamo bolje odnose s našim partner dostavljačima.

Koliko u prosjeku zaradi dostavljač koji radi za Bolt Food?
Dostavljači ne rade za Bolt Food, nego koriste platformu Bolt Fooda za obavljanje svog posla. Međutim, ako gledamo šire, možemo iznijeti neke brojeve. Bolt Food agregatorima ili obrtima isplaćuje iznose na temelju ostvarenog prometa svakog njihovog dostavljača. Zarada, odnosno promet se obračunava na način da svaka dostava ima fiksni iznos za preuzimanje i dostavljanje te po prijeđenom kilometru od preuzimanja do dostavljanja.

Ovisno o potražnji u određenim satima se dodaju i povećanja na jedinični iznos. Tako se iznosi kreću od 7,5 eura pa sve do 12 eura po satu ovisno o razdoblju kad dostavljač dostavlja te gore navedenim komponentama. U zadnjim mjesecima 2023. značajno smo povećali osnovni iznos po dostavi. Konačna naknada pojedinog dostavljača ovisi o dogovoru između njega i njegovog poslodavca, jer je poslodavac taj koji s radnikom ugovara i isplaćuje mu plaću, odnosno naknadu.

Ako dostavljač za Bolt Food radi preko vlastitog obrta, koliku proviziju plaća Boltu?
Dostavljači, odnosno samozaposleni obrtnici, ne plaćaju proviziju Bolt Foodu, već platformu koriste za pružanje svojih usluga pod dogovorenim uvjetima. Pritom, Bolt Food obrtniku ne uvjetuje kada i koliko mora biti aktivan na platformi. U slučaju samozaposlenih obrtnika, njima pripada sav promet, odnosno zarada od dostava koje ostvare kroz suradnju s Bolt Foodom.

Bolt Food je oduvijek surađivao i sa samozaposlenim obrtnicima, zbog čega je na prosvjedima bilo tek nekolicina Bolt Food partner dostavljača, ističe Voučko/M. Lukunić/PIXSELL

U koliko gradova u Hrvatskoj poslujete? Za koliko restorana dostavljate hranu?
S obzirom na optimizaciju poslovanja, koncentrirali smo se na veće gradove, ali kontinuirano pratimo porast potražnje za ovakvom vrstom usluge te prema tome i širimo našu dostupnost. Naš ozbiljan pristup poslovanju su uvidjeli i popularni lanci McDonald’s i Submarine Burger čiji dolazak na našu platformu su pozdravili ne samo korisnici, već i partneri dostavljači zbog veće mogućnosti zarade.

Kako ide dostava namirnica, koliki postotak vašeg poslovanja uzima dostava namirnica?
Bolt Food nije primarno usmjeren na poslovanje s trgovinama s namirnicama. Trenutačno imamo dva takva partnera na platformi, zajedno s ukupno 30 specijaliziranih trgovina koje uključuju prodavaonice igračaka, beer shopove i trgovinu s tonerima. Unatoč tome, naš glavni fokus i dalje je usmjeren na restorane.

Bolt u Hrvatskoj posluje tri i pol godine. Kolike ste prihode u tom periodu ostvarili? Kako stojimo u odnosu na druga jugoistočna tržišta?
Ako usporedim prvu te 2023. godinu prihodi Bolt Fooda su porasli za okvirno sedam puta, uz to se broj partnera dostavljača i restorana udvostručio. U 2023. godini smo se usmjerili na optimizaciju poslovanja što se odrazilo i na veću profitabilnost. Gledajući generalno na cjelokupno poslovanje Bolta u Hrvatskoj, prihod je za 2023. godinu bio 16 posto veći u odnosu na 2022. godinu.

4291

prekršaj u 8652 inspekcijska nadzora utvrđen je u 2022. u području radnih odnosa

Raste li tržište dostave hrane putem digitalnih platformi?
Globalni trendovi sugeriraju da je tržište dostave hrane putem digitalnih platformi uglavnom u porastu. U mnogim zemljama, pa tako i u Hrvatskoj, korisnici sve više preferiraju praktičnost online narudžbi hrane i korištenje mobilnih aplikacija za dostavu.

Kakvi su vam planovi u Hrvatskoj u 2024. godini?
Planovi Bolt Fooda za 2024. godinu vezani su za širenje poslovanja s naglaskom na kvaliteti usluge i poboljšanju korisničkog iskustva zahvaljujući redovitom prikupljanju povratnih informacija od korisnika. U fokusu će nam biti kontinuirano privlačenje novih restorana na platformu kako bi se povećala raznolikost ponude, ali i povećanje suradnje s lokalnim restoranima u cilju pružanja podrške lokalnoj zajednici i prilagodbe ponude regionalnim preferencijama. U planu je i postupno proširenje poslovanja u nove gradove, prateći lokalne zakonodavne i regulatorne uvjete, kao i trendove.

Digitalne platforme su donijele brojne promjene na tržištu rada. Fleksibilnost se navodi kao najveća prednost, a nezaštićenost radnika kao najveća mana. Koje su po vama najveće prednosti i mane koje su donijele digitalne platforme?
Digitalne platforme su multiplikatori gospodarske aktivnosti i donose niz dodanih vrijednosti za sve uključene strane, što je evidentno iz njihove visoke primjenjivosti na svim tržištima diljem svijeta. Digitalne platforme su alat koji vrlo učinkovito povezuje ponudu i potražnju na pojedinom tržištu, a to znači da korisnici lakše dolaze do proizvoda i usluga koje im trebaju, dok pružatelji usluga lakše pronalaze korisnike, odnosno prilike za zaradu. U smislu tržišta rada, svako tržište ima svoje specifičnosti.

Kada gledamo Hrvatsku, Bolt Food surađuje s pružateljima konkretnih usluga koji su ili samostalni obrtnici ili poslovni subjekti koji zapošljavaju svoje dostavljače. I samostalno obrtništvo i radni odnos postojali su u Hrvatskoj i prije dolaska digitalnih platformi te su zakonski uređeni već desetljećima. Prema tome, priča o nezaštićenosti ne stoji, jer je to pitanje primjene propisa koji postoje dugi niz godina. S druge strane, novom regulacijom se uvodi određena doza fleksibilnosti koja ide ukorak s vremenom i trendovima u ostalim državama EU koje svojim politikama potiču samostalni rad i tzv. freelancing.

Komentirajte prvi

New Report

Close