‘Ograničite minimalnu cijenu vožnje, spustite PDV i dopustite nam starije aute’

Autor: Darko Bičak , 09. veljača 2021. u 22:00
Vodstvo novoga Nezavisnog sindikata vozača taksija Tihomir Jaić, Iva Filipović i Goran Črešnjek/MATIJA HABLJAK/PIXSELL

Globalne im platforme ruše cijenu te oni traže izmjenu regulative. Izdavanje dozvola se, kažu, slabo kontrolira.

Tržište taksi prijevoza je, nakon velikih turbulencija tijekom 2017., zadnjih godina bilo stabilno i s tendencijom rasta u svim svojim segmentima, no korona kriza je uzdrmala čitavi sektor.

Na to upozoravaju i u Nezavisnom sindikatu vozača taksija (NSVT), udruzi koja je tek nedavno osnovana, a čine je uglavnom vozači samostalni poduzetnici koji rade za velike platforme, bili nacionalne, bilo globalne.

Sindikat je jučer u Zagrebu organizirao prosvjed upozorenja te su ispred sjedišta jedne od takvih globalnih taksi platformi, Bolt, zaustavili veći broj svojih vozila i održali konferenciju za novinare.

Dovedeni pred propast

NSVT je najavio da će zbog neodrživih cijena taksi prijevoza, koje im ruše Uber i Bolt, tražiti od Vlade da izmjenom Zakona o prijevozu u cestovnom prometu ograniči minimalnu cijenu vožnje po kilometru.

Goran Črešnjek, potpredsjednik NSVT-a, ustvrdio je da postojeći zakon, koji je donesen 2018., ima puno nedostataka pa izmjenama po uzoru na brojne europske države traže uvođenje minimalne cijene kilometra. “Imamo dvije kompanije Uber i Bolt koje se bore za tržište, rušeći postojeće cijene kilometara.

Trenutačna cijena od 2,8 kuna po kilometru sve nas je dovela pred propast”, rekao je Črešnjek. Od te cijene, kaže, 25% odlazi na PDV, a od 20% do 25% na proviziju Boltu ili Uberu. Uz to moraju održavati vozilo, plaćati gorivo, doprinose, porez, HGK i turističku zajednicu.

Sindikat stoga traži i da im se smanji PDV na 13%, te da propisana starost vozila bude deset godina umjesto sadašnjih sedam, dok kompanije traže da vozila budu starosti do pet godina.

Predsjednik sindikata Tihomir Jaić rekao je da su organizirali prosvjed upozorenja te da idu s konstruktivnim prijedlozima, a ako ih ne shvate ozbiljno spremni su na jače prosvjede i blokade.

“Idemo s prijedlogom podizanja minimalne cijene taksi prijevoza jer je ona u EU višestruko veća od one u Hrvatskoj te na ovoj razini cijene nije moguće poslovati rentabilno uz poštivanje svih sigurnosnih standarada za vozače i putnike.

Isto tako, idemo i s prijedlogom da se olabavi regulative oko starosti voznog parka. Naime, postojeća pravila predviđaju maksimalno sedam godina starosti vozila, a već naredne godine se to spušta na pet godina. To je jedan od najrigidnijih pravilnika ove vrste u Europi i svijetu”, kazao je Jaić.

Nauštrb vozača

Procjene su da u Hrvatskoj ima više od 10.000 vozača, a broj vožnji im je zbog pandemije pao za 50% i više. Iva Filipović, tajnica Nezavisnog sindikata vozača taksija i koordinatorica bojkota vožnji na Bolt economy, ističe da je zadnjih mjeseci došlo do velikog rušenja cijena.

“Kompanije su počele rušiti cijene direktno na uštrb samih vozača. Smatramo da je nedopustivo da kompanije financiraju svoj marketing i poziciju na tržištu direktno na trošak vozača”, kazala je Filipović. Podsjetimo da su prije desetak dana s prijedlogom za promjenom postojećeg Zakona o cestovnom prijevozu izašli i taksisti koji posluju u sklopu obrtničkih taksi udruženja u hrvatskim gradovima.

Tako Jozo Kovačević, predsjednik Udruženja autotaksi prijevoznika Zagreba, kaže da su problemi postojećeg zakona neadekvatna i nesustavna kontrola izdanih dozvola za obavljanje taksi prijevoza.

Dodaje da oni predlažu da svako taksi vozilo mora imati dozvolu za obavljanje taksi prijevoza, jer postojeće stanje je takvo da se na jednu dozvolu može staviti neograničeni broj vozila što je u potpunosti neprihvatljivo i neodrživo, te gubi smisao postojanja dozvola.

Traže i da bi svako taksi vozilo moralo biti označeno posebnom vinjetom za svaki grad u kojem smije obavljati prijevoz.

Na njegovom tragu je i Milivoj Topić, predsjednik ceha prijevoznika Udruženja obrtnika Splita, koji naglašava da u Hrvatskoj i dalje imamo preveliki broj vozila kojima se obavlja taksi prijevoz, a konkretnu brojku nitko ne može sa sigurnošću utvrditi je ne postoji registar vozila.

Komentirajte prvi

New Report

Close