Način upravljanja obrazovnim ustanovama koji bi davao čelnicima značajno više autonomije, ali bi istodobno tražio odgovornost za rezultate kroz financiranje usmjereno prema učeniku/studentu i ostvarenom rezultatu, ključna je promjena koja bi naš sustav obrazovanja učinila konkurentnijim, smatra Mislav Balković, dekan Visokog učilišta Algebra i predsjednik HUP Udruge poslodavaca u obrazovanju. Za Poslovni dnevnik govori o stanju u obrazovnom sustavu, analizira reforme i govori o problemima u tom sustavu s pozicije poslodavaca.
Koliko je novi obrazovni curriculum prilagođen potrebama tržišta rada i prema vašoj ocjeni kreću li se stvari u pravom smjeru?
Novi kurikulum koji objedinjuje predškolsko, osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje konačno nastoji integrirati trenutno slabo povezane elemente sustava obrazovanja, te srednjoškolske programe iz 1990 tih i osnovnoškolske iz 2006 nastoji zamijeniti cjelovitim i modernijim pristupom. Cjelovita kurikularna reforma jedan je od značajnijih elemenata Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije i duboko sam uvjeren da bez takvog pristupa Hrvatska ne može očekivati značajniji razvoj svoga obrazovanja. S druge strane, ukoliko izradu kurikularnih dokumenata ne bude pratilo i temeljito osposobljavanje nastavnika te značajno unaprjeđenje sustava vrednovanja znanja, bojim se da ćemo dobiti Potemkinovo selo i potrošiti jednu od rijetkih prilika za stvarnu promjenu. Promatrajući do sada objavljene kurikularne dokumente svakako mogu pohvaliti produženje osnovne škole njenim ranijim početkom, produljenje školske godine za dva tjedna projektne nastave kao i veću individualizaciju programa, uvođenje posebnih programa (razlikovni kurikulum) za nadarene učenike, fokusiranje sa memoriranja činjenica na razumijevanje te međupredmetne sadržaje koji bi trebali pomoći u izgradnji generičkih kompetencija. Također, preloženi model vrednovanja koji zadržava numeričko ocjenjivanje od trećeg razreda osnovne škole, ukida zaključnu ocjenu razreda ali zadržava ocjene predmeta, zadržava državnu maturu kao oblik vanjskog vrednovanja i predlaže alternativu "maloj" maturi, djeluje promišljeno i uvjerljivo. On naime percipira postojeći problem neobjektivnog ocjenjivanja koji davanjem krive povratne informacije učeniku i roditeljima o stvarnom uspjehu i sposobnostima učenika stvara krivi sustav vrijednosti i očekivanja kod učenika i ne potiče osobnu odgovornost za vlastiti rezultat. S druge strane, uvođenjem hibridnog sustava vrednovanja koji uključuje državne ispite koje koristi i distribuira sam nastavnik, povećava njegovu objektivnost ocjenjivanja i daje istinitu povratnu informaciju učeniku i roditeljima, ali bez stesa i negativnih efekata vanjskog vrednovanja, budući da takav ispit završava samo sa "običnom" ocjenom. Sve navedeno, ako se ispravno i u potpunosti provede, mislim da može u dužem roku dovesti do značajnih društvenih koristi koje će pozitivno utjecati i na gospodarstvo. Direktnije povezivanje kurikuluma sa tržištem rada ostvareno je korištenjem metodologije hrvatskog kvalifikacijskog okvira (HKO) kod strukovnih srednjoškolskih programa. Iz dokumenata nije potpuno vidljiva moguća veća dinamika promjena u tim programima slijedom promjena u zahtjevima tehnologije i zanimanja, ali vjerujem da se ona podrazumijeva jer je osigurana kroz HKO.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu