Uredba o određivanju graničnih prijelaza za međunarodni i međudržavni promet Republike Slovenije na vanjskoj granici EU koju je vlada Slovenije donijela 7. veljače, a stupila je na snagu 1. ožujka, izazvala je buru nezadovoljstva istarskih gospodarstvenika, osobito prijevoznika i izvoznika. Nakon reagiranja Županijske gospodarske komore Pula svoje negodovanje izrazilo je Gradsko poglavarstvo Buzeta, a u potpunosti ih je na sjednici ovog utorka podržalo Županijsko poglavarstvo.
Pismo premijeru
Novim slovenskim graničnim režimom granični prijelaz Sočerga/Požane zatvara se za teretni međunarodni granični prijelaz, a ostaje samo za putnički. Na taj način sav teretni promet usmjerava se na granični prijelaz Kaštel, što će izuzetno opteretiti taj prijelaz, osobito u vrijeme turističke sezone kada je i do sada protočnost bila premala i stvarale su se prilikom prijelaza na Istarski ipsilon nepregledne gužve. Naime, godišnje u jednom pravcu na oba prijelaza Kaštel i Sočerga/Požane prolazi oko 53.000 teretnih vozila, od čega je na Kaštel otpadalo 33.000, a 20.000 na Sočergu/Požane. “Takvo stanje neprihvatljivo je i za građane i za gospodarstvo Istre, i zato sam zajedno s gradonačelnikom Buzeta uputio pismo premijeru Sanaderu, sa zahtjevom da na diplomatskoj razini riješi taj problem sa Slovenijom”, istaknuo je na sjednici Županijskog poglavarstva župan Ivan Jakovčić. Pismo je upućeno i na više drugih adresa ne samo u Hrvatskoj nego i u Sloveniji, pa sve do Bruxellesa. Član Poglavarstva i direktor Istarske razvojne agencije Darko Lorencin podsjetio je da je Istarska županija jaki izvoznik, njezino gospodarstvo ostvaruje 11 posto cijelog hrvatskog izvoza, a velik dio robe odlazi upravo preko spomenutih graničnih prijelaza u Europu. “S pojedinim slovenskim regijama i općinama imamo izuzetno dobru gospodarsku suradnju. Zajednički ostvarujemo i projekte prekogranične suradnje što ih financiraju eurofondovi kao što su pogranične industrijske zone, razvoj ruralnih područja hrvatske i slovenske Istre i drugi, što je također važan argument da se ovako štetne odluke ni s jedne strane ne bi trebale donositi”, istaknuo je Lorencin i dodao da spomenuto pismo osim premijeru Sanaderu treba uputiti i predsjedniku Mesiću, ali i na više adresa u Sloveniji. Prethodno je već prosvjedovao i istarski klaster transporta, čiji direktor Željko Mrak je upozorio da će ova odluka podjednako pogoditi i slovenske autoprijevoznike, koji su orijentirani na ta područja. Iz toga je klastera upućena i poruka o mogućem prosvjedu pa i blokiranju prilaza granici. Predsjednik Uprave Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika Marijan Banelli cijeni da cijeli problem treba dignuti na razinu države i diplomacije, odnosno ministarstava vanjskih poslova i prometa jer ima takvu težinu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu