U Hrvatskoj su klađenja i igre na sreću omiljen “sport” prilično velikog broja ljudi. Mnogi se pritom i dalje koriste gotovinom, ali u skladu s općim trendom rasta bezgotovinskih transakcija, napose kod onih koje se obavljaju na daljinu, i u tim “zanimacijama” sve se više poseže za plaćanjima iz fotelje i/li s mobitela.
Klađenja i igre na sreću uvjerljivo su najzastupljenija zona kad su posrijedi online plaćanja: na taj je način prošle godine obavljeno više od 10,3 milijuna transakcija s vrijednošću većom od pola milijarde eura ili, preciznije, 528 milijuna.
Spomenuti podaci jedan su od nalaza koje pruža najnoviji godišnji pregled Hrvatske narodne banke o platnim karticama i kartičnim transakcijama. Izdanje za 2024. prvi put, naime, nudi i sektorsku sliku, odnosno strukturu prema tzv. kodnim listama trgovaca i/li pružatelja usluga.
Za trećinu više ‘daljinskih’
Uz ostalo, ona pokazuje i razmjere potrošačkih navika u još jednoj niši s naglašenim trendom online kanala prodaje/plaćanja, a to je rastuća popularnost online naručivanja hrane. Takvih je transakcija prošle godine s raznim ugostiteljskim objektima i restoranima obavljeno više od 5,7 milijuna, a vrijednost tih isporuka premašila je 103,5 milijuna eura. Kategorija restorana inače je visoko zastupljena i u kartičnim plaćanjima na fizičkim lokacijama. Istodobno, putem ugostiteljskih POS terminala lani je obavljeno 20,5 milijuna platnih transakcija iznosa većeg od 514 milijuna eura.
Kad je riječ o kartičnim transakcijama zadanima s udaljenosti, kategoriju klađenja i igara na sreću vrijednošću slijede telekomunikacijske usluge s 3,5 milijuna online plaćanja vrijednih 141 milijun eura, a više od sto milijuna eura iznosila su i ona za usluge povezane s mjenjačnicama i putničkim čekovima (134 milijuna eura). Prema HNB-ovim podacima, razmjerno raširen je online segment i u trgovini elektronikom te trgovinom namještajem i opremom za dom (s po nešto više od 85 milijuna eura vrijednosti online plaćanja).
U analizi se navodi da je od ukupnog broja nacionalnih i međunarodnih kartičnih platnih transakcija 104,7 milijuna transakcija u vrijednosti od 5,45 milijarda eura lani inicirano kanalom s udaljenosti (online kartična plaćanja). S druge strane, 639 milijuna transakcija ukupne vrijednosti 17,6 milijardi eura provedeno je uz fizičku prisutnost korisnika na prodajnom mjestu, najčešće putem POS uređaja. U usporedbi s 2023. broj online zadanih platnih transakcija ukupno je porastao za 30 posto, a njihova vrijednost za 34 posto. Istodobno, kod plaćanja uz fizičku prisutnost rast je osjetno sporiji: devet posto u broju i 15 posto u vrijednosti.
Neovisno o načinu zadavanja kartičnih transakcija (na fizičkom mjestu ili na daljinu) hrvatski potrošači najčešće upotrebljavaju platne kartice u supermarketima, na benzinskim postajama i u trgovinama odjećom, ističu analitičari HNB-a. Supermarketi i trgovine prehrambenim proizvodima okosnica su svakodnevnoga kartičnog plaćanja u zemlji, a prošle godine na tim prodajnim mjestima (uz fizičku prisutnost) karticama je plaćena roba vrijedna 4,4 milijarde eura, i to kroz više od 223 milijuna transakcija. Na benzinskim postajama tako je namireno gotovo 1,8 milijarda eura potrošnje, a u kategoriji trgovina odjećom “za cijelu obitelj” 751 milijuna.
Rast međunarodnih plaćanja
Inače, gotovo svaki građanin posjeduje dvije kartice ili više njih. Lani je njihov ukupan broj porastao za nešto više od dva posto, a od ukupno 8,7 milijuna gotovo 8,2 milijuna se odnosi na potrošače. Unatoč stalnom rastu udjela kartično plaćenih transakcija, otprilike tri od četiri fiskalizirana računa u Hrvatskoj i dalje su plaćena gotovinom, ali s obzirom na recentne trendove u HNB-u očekuju da bi udio broja računa plaćenih karticom uskoro mogao premašiti trećinu.
Kad je riječ o trendovima, broj kartičnih transakcija u svrhu podizanja gotovine lani je ostao gotovo istovjetan onom iz prethodne godine, ali korisnici u prosjeku podižu veće iznose, u prilog čemu govori 14 posto veći ukupan iznos. Isto tako, broj međunarodnih platnih transakcija lani se povećao za 32 posto, a njihova vrijednost za 37 posto.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu