Petrol postao vrlo ozbiljan igrač i kod nas: ‘Marže u Hrvatskoj omogućuju pokrivanje osnovnih troškova’

Autor: Darko Bičak , 05. listopad 2023. u 11:48
Nada Drobne Popović/BORIS ŠĆITAR/PIXSELL

Nada Drobne Popović, predsjednica Uprave slovenskog dobavljača goriva Petrol Grupe.

Iako na hrvatskom tržištu posluje već desetljećima, slovenski energetski div Petrol tek je lani s akvizicijom Croduxa postao vrlo ozbiljan igrač i u Hrvatskoj.

Kako je tekla akvizicija i integracija Croduxa, kako su se snašli u energetskoj krizi, koji su im glavni investicijski fokusi te kako stoje po pitanju energetske tranzicije, govori za Poslovni dnevnik Nada Drobne Popović, predsjednica Uprave Grupe Petrol.

Cijelu prošlu godinu ste imali ozbiljne primjedbe na regulaciju cijena u Hrvatskoj i Sloveniji, napominjući kako takva regulacija stvara značajne financijske izazove. Kakva je trenutna situacija i jeste li s dvije Vlade uspjeli postići dogovor ili određene pomake?
U tijeku su pravne mjere za naknadu štete zbog regulacije cijena goriva. U Petrolu se nadamo međusobnom poštovanju i međusobnoj komunikaciji u daljnjim odlukama. Zadovoljni smo što smo uspjeli postići višu reguliranu maržu u Hrvatskoj koja iznosi 12,5 centi po litri. Ove marže nam omogućuju pokrivanje barem osnovnih operativnih troškova, što ranije nije bio slučaj.

Nažalost, situacija u Sloveniji ostaje nepromijenjena u ovom trenutku. Prošle godine, Petrol je preuzeo punu odgovornost za regulaciju cijena u segmentu naftnih derivata i veleprodaje prirodnog plina. Nastojimo izbjeći prenošenje cjelokupnog tereta regulacije na našu stranu. Regulacija cijena predstavlja značajan izazov za cijelu Petrol grupu jer nam otežava ostvarivanje postavljenih ciljeva.

Koliko ste generalno zadovoljni efektima akvizicije Croduxa i je li proces integracije završen?
Početkom studenog 2022. godine pravnim pripajanjem društva Crodux derivati ​​dva u Petrol dovršili smo jedno od najvećih poslovnih spajanja u gotovo osam desetljeća postojanja.

Ujedinjeni, danas smo jači, veći i učinkovitiji u potrazi za ciljem pružanja najboljeg korisničkog iskustva na 202 prodajna mjesta. Kroz zajedničku nabavu naftnih derivata i drugih roba te uz podršku dva jaka brenda, dodatno smo učvrstili poziciju drugog najvećeg dobavljača naftnih derivata na tržištu Hrvatske.

12,5

centi po litri goriva iznosi Petrolova marža u Hrvatskoj

Ovaj spoj omogućuje nam povećanje prodaje dodatnih usluga i proizvoda, unaprjeđenje vrijednosti programa vjernosti za naše kupce te jačanje naše pozicije kao sveobuhvatnog pružatelja energetskih rješenja. Također, zajedničkim snagama radimo na nadogradnji naše veleprodajne mreže. Uspjeh ove integracije, rezultat je predanosti i stručnosti naše obitelji koja broji više od 2000 zaposlenika.

Prepoznali smo potencijal u mnogima od njih, a sukladno funkcionalnoj organizaciji, brojni naši zaposlenici već su u procesu preuzimanja ključnih upravljačkih funkcija. Posebno ističemo gastronomiju kao jedno od područja s velikim potencijalom koje će imati krucijalnu ulogu u ostvarivanju Petrolovih budućih rezultata.

Kako vidite trenutnu situaciju na europskom energetskom tržištu te što očekujete za nadolazeći jesenski i zimski period – hoće li se ponoviti energetska kriza?
U ovom trenutku ne vidimo razloga za nastanak nove energetske krize. Barem ne u razmjerima kakvima smo svjedočili prošle godine, kada su cijene električne energije i prirodnog plina dosegnule povijesno visoke razine vrijednosti.

Kako smo već primijetili, cijene su počele padati krajem 2022., a taj se trend nastavio i ove godine. Ključni čimbenik ovog pada cijena bila je izrazito blaga zima u Europi, što je rezultiralo smanjenom potrošnjom plina zbog relativno visokih temperatura. Europa je uspješno kompenzirala smanjene isporuke plina iz Rusije putem povećane upotrebe ukapljenog prirodnog plina, dok je povoljna hidrologija imala pozitivan utjecaj na proizvodnju električne energije.

Nada Drobne Popović/BORIS ŠĆITAR/PIXSELL

Na to upućuju i analize tržišta koje pokazuju da je manja vjerojatnost da će ove zime doći do skokova cijena struje ili prirodnog plina kakvima smo svjedočili prošle godine. Navedene projekcije temelje se na faktorima poput većih rezervi plina, smanjene potražnje i povećane dostupnosti infrastrukture cjevovoda i LNG terminala za predstojeću zimsku sezonu.

Unatoč cijenama, kao pružatelj električne energije i prirodnog plina, Petrol ne vidi potencijalne probleme u opskrbi. Grupa Petrol primjenjuje striktne politike i propise u vezi s najmom energenata. Energetski resursi se zakupljuju u određenim količinama za unaprijed definirana vremenska razdoblja kako bismo osigurali kontinuiranu i nesmetanu opskrbu energentima tijekom ove sezone grijanja.

Koliko Petrolu predstavlja prednost, a koliko veliki izazov, što je tvrtka koja se bavi trgovinom – bez vlastite proizvodnje i prerade?
Kao tvrtka bez vlastite rafinerije, upravo sada, u vrijeme regulacije, suočeni smo s izazovima. U Sloveniji i Hrvatskoj, koja su naša dva najveća tržišta, naftne derivate otkupljujemo po tržišnoj cijeni. Unatoč ovom izazovnom okruženju, kontinuirano osiguravamo stabilnu opskrbu naftnim derivatima na oba tržišta, koja zajedno obuhvaćaju 520 prodajnih mjesta od ukupno 594 u regionalnoj mreži.

Naša velika maloprodajna prisutnost omogućuje nam proširenje ponude raznovrsnog asortimana i pružanje dodatnih usluga našim kupcima. Dokaz uspješnosti ovog pristupa ogleda se u strukturi EBITDA Grupe Petrol za prošlu godinu, gdje više od 71% dolazi od prodaje proizvoda i usluga.

Nedavno ste otvorili dva rekonstruirana prodajna mjesta na zagrebačkoj obilaznici kod Sesveta. Možete nam reći malo više o tom projektu – govorili ste da je procesom integracije dva brenda i rekonstrukcije prodajnih mjesta obuhvaćeno deset lokacija?
Ove godine smo ostvarili izvanredan uspjeh u području obnove prodajnih mjesta diljem Hrvatske, čime smo postavili povijesni presedan. U našoj maloprodajnoj mreži sada imamo 10 novih prodajnih mjesta, od kojih je sedam podvrgnuto temeljitim renovacijama, dok su tri potpuno rekonstruirana.

Ovaj potonji napor podrazumijeva potpuno rušenje postojećih objekata i izgradnju potpuno novih prodajnih mjesta na istim lokacijama. Primjer toga su PM Helena Zapad i PM Helena Istok. U našim strateškim planovima također je obuhvaćena jedna greenfield investicija – otvaranje prodajnog mjesta PM Dragalić Sjever za koje vjerujemo kako ćemo ga uspješno otvoriti do kraja ove kalendarske godine.

Naša nova prodajna mjesta ponosno se ističu raznolikom ponudom, suvremenom arhitekturom i mogućnošću integracije alternativnih izvora energije. S posebnom pažnjom smo pristupili razvoju gastronomske ponude kako bismo zadovoljili i najzahtjevnije potrebe naših kupaca.

Vjerujemo da smo uspjeli stvoriti izvanrednu priču koja objedinjuje najbolje aspekte Petrola i Croduxa. Ova sinergija je ključna za postizanje jednog od Petrolovih strateških ciljeva – postati prvi izbor na putu pružajući izuzetno korisničko iskustvo.

Rafinerija - da ili ne?

Kao tvrtka bez vlastite rafinerije, upravo sada, u vrijeme regulacije, suočeni smo s izazovima jer naftne derivate otkupljujemo po tržišnoj cijeni.

Veliki broj vaših prodajnih mjesta ima McDonald’sov restoran. Radi li se o strateškom partnerstvu, vašoj strategiji ili nečemu trećem?
Petrolova prodajna mjesta odavno nisu tek benzinske postaje, već mjesta koja nude brojne mogućnosti i gdje kupci mogu izdvojiti vrijeme za zaustavljanje i osvježenje iz bogate ponude svježe pripremljenih proizvoda. Stvaranje širokog asortimana proizvoda i usluga jedan je od ključnih čimbenika za ostvarenje strateškog cilja – postati prvi izbor na putu.

Na nekim prodajnim mjestima naša gastronomska ponuda proizlazi iz uspješnih partnerstava s renomiranim brendovima poput McDonald’sa, lanca brze hrane kojemu pridajemo izuzetan značaj kao idealnim izborom za brze stanke na putu. Kroz ova partnerstva, zajedno pružamo sveobuhvatnu ponudu koja zadovoljava raznolike potrebe naših kupaca, dodatno jačajući našu poziciju preferirane destinacije na putu.

Kako tehnički funkcionira suradnja s McDonald’som – vlasnici restorana ste vi, partneri ili netko treći?
Petrol posjeduje cjelokupno prodajno mjesto, uključujući i segment namijenjen lokaciji McDonald’sa. McDonald’s, kao naš partner, zakupljuje određeni dio prostora za svoj restoran i osigurava kompletnu opremu i inventar za svoje operacije.

Kako napreduje Petrol Green i što od njega očekujete do kraja godine?
Projekt Petrol Green predstavlja ključni korak u energetskoj tranziciji za Petrol grupu. U kolovozu smo u sklopu projekta spojili prve dvije solarne elektrane na krovove prodajnih mjesta u Sloveniji. Planiramo do kraja ove kalendarske godine opremiti solarnim elektranama čak 102 prodajna mjesta u Sloveniji.

Implementacijom ovih sustava proizvest ćemo više od 5 MWh električne energije godišnje, što nam omogućuje postizanje značajne samoodrživosti, do otprilike 50%, naših prodajnih lokacija. Istovremeno, aktivno radimo na pripremi dokumentacije i stjecanju potrebnih dozvola za buduću fazu projekta u Sloveniji te planiramo njegovo proširenje na tržište Hrvatske.

71

posto udjela u strukturi EBITDA ima prodaja proizvoda i usluga

Gdje ste generalno po pitanju obnovljivih izvora energije te kakvi su vam planovi za narednih godinu ili dvije?
Proizvodnja električne energije iz obnovljivih izvora energije ima značajno mjesto u strategiji energetske tranzicije Petrol Grupe. Trenutno već aktivno djeluju dvije vjetroelektrane, 30 manjih solarnih elektrana i šest malih hidroelektrana. U 2022. godini, zahvaljujući ovom portfelju, Petrol Grupa je proizvela impresivnih 166,8 tisuća MWh električne energije.

U skladu s našom strategijom, u grupi Petrol ubrzano nastavljamo razvijati nove projekte u području obnovljivih izvora energije na širem području regije. Većina tih projekata fokusirana je na Hrvatsku, gdje se projekt izgradnje jedne od najvećih solarnih elektrana u regiji, na tri lokacije oko našeg vjetroparka Ljubač (Suknovci, Vrbnik i Pliskovo u Hrvatskoj) snage 22 MW, nalazi u završnoj fazi priključka na mrežu, što će omogućiti aktivaciju elektrana.

Također, kontinuirano radimo na razvoju projekta vjetroelektrane Dazlina u Hrvatskoj. Kroz ostvarenje ovih projekata, kako za vlastite potrebe, tako i za prodaju električne energije, planiramo do 2025. godine premašiti instaliranu snagu od 160 MW. Ovaj korak reflektira našu predanost obnovljivim izvorima energije i istraživanju novih prilika, u skladu s našim poslovnim strategijama i ciljevima.

Komentirajte prvi

New Report

Close