Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Lajos Alács: Da Mol ima većinu, bila bi veća cijena Inine dionice

Autor: Dalibor Klobučar
03. travanj 2007. u 06:30
Podijeli članak —

Modernizacija Ine nije samo obnova rafinerija već i mreže crpki, kaže izvršni direktor Sektora strategije i razvoja poslovanja grupe Mol

Uoči razdjeljivanja dodatnih sedam posto dionica Ine njenim sadašnjim i bivšim zaposlenicima, te bliženja lock-up perioda, nakon kojeg će Mol moći dodatno okrupniti vlasnički paket u Ini, o mađarskim planovima s hrvatskom naftnom kompanijom razgovarali smo s Lajosem Alácsom, članom Uprave Mola i izvršnim direktorom Sektora strategije i razvoja poslovanja grupe Mol.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Zašto je Mol stavio veto na odluku o Ininu smanjenju udjela u Adria LNG konzorciju?
Mol nije uložio veto već je zatražio detaljnije objašnjenje zašto bi Inin udio u Adria LNG konzorciju trebao biti smanjen sa 22 na samo 10 posto, kada Ina ne samo što je vodeća hrvatska naftna i plinska kompanija, već je i investirala u LNG projekt. Zahtjev je primljen s razumijevanjem od strane Inina većinskog vlasnika, hrvatske Vlade. Mi želimo stvarati vrijednost u Ini, a ne rasipati postojeće vrijednosti. MOL vjeruje u važnost LNG projekta i podržava Inino sudjelovanje u njemu zato što projekt ima potencijal stvaranja vrijednosti u najboljem interesu Ininih dioničara.

Uoči razdjeljivanja dodatnih sedam posto dionica Ine njenim sadašnjim i bivšim zaposlenicima, te bliženja lock-up perioda, nakon kojeg će Mol moći dodatno okrupniti vlasnički paket u Ini, o mađarskim planovima s hrvatskom naftnom kompanijom razgovarali smo s Lajosem Alácsom, članom Uprave Mola i izvršnim direktorom Sektora strategije i razvoja poslovanja grupe Mol.

Zašto je Mol stavio veto na odluku o Ininu smanjenju udjela u Adria LNG konzorciju?
Mol nije uložio veto već je zatražio detaljnije objašnjenje zašto bi Inin udio u Adria LNG konzorciju trebao biti smanjen sa 22 na samo 10 posto, kada Ina ne samo što je vodeća hrvatska naftna i plinska kompanija, već je i investirala u LNG projekt. Zahtjev je primljen s razumijevanjem od strane Inina većinskog vlasnika, hrvatske Vlade. Mi želimo stvarati vrijednost u Ini, a ne rasipati postojeće vrijednosti. MOL vjeruje u važnost LNG projekta i podržava Inino sudjelovanje u njemu zato što projekt ima potencijal stvaranja vrijednosti u najboljem interesu Ininih dioničara.

Bliži se lock up period nakon kojeg Mol može okrupnjivati udio u vlasništvu Ine. Na koji način to planirate učiniti?
Mol je u potpunosti podržao inicijalnu javnu ponudu (IPO) Ininih dionica budući da njihovim uvrštenjem na Zagrebačku i Londonsku burzu poslovanje postaje transparentnije, a tvrtka odgovornija prema dioničarima, čime dugoročno postaje učinkovitija i profitabilnija. Takvo je bilo i naše osobno iskustvo kao Grupe koja je u 100-postotnom privatnom vlasništvu i koja je lider u središnjoj i istočnoj Europi. Iako Zakon o privatizaciji Ine predviđa određene korake, ipak još nisu utvrđeni svi detalji, a to je nešto o čemu se još moramo dogovoriti. Već smo više puta javno rekli da Mol želi veći udio u Ini, ali to nije samo zato da bismo imali veću moć. Razlozi su isključivo poslovne prirode. Ina bi s Molom kao većinskim dioničarem mogla raditi mnogo bolje, što znači da bi se i cijena dionica Ine mogla znatno povećati. To je u interesu svih Ininih dioničara.

Postoje spekulacije da već sada mnogi kupuju ili već jesu kupili dionice kako bi ih preprodali Molu. Kako to komentirate?
Nemam komentara jer Mol ne može imati uvid u namjere malih dioničara Ine.

Hoćete li kupovati dionice Ine na burzi ili ćete se o daljnjoj prodaji njena udjela pokušati direktno pogoditi s hrvatskom Vladom?
Sve su opcije otvorene. Smatramo da je Ina vrlo kvalitetna tvrtka i želimo imati i veći udio u njoj od postojećih 25 posto.

Kako komentirate ulazak Zarubježnjefta u vlasništvo Rafinerije Bosanski Brod, koja je direktna konkurencija Rafineriji nafte Sisak?
Konkurencija na tržištu ojačala je i Mol i zato je i više nego dobrodošla. Čvrsto vjerujemo da ulazak Zarubježnjefta u Bosanski Brod neće ugroziti sisačku rafineriju ako se modernizacija i Ine i sisačke rafinerije bude odvijala prema potrebnoj dinamici.

Mađarski su članovi Uprave Ine i sami nedavno komentirali kako se modernizacija hrvatskih rafinerija mora ubrzati. Što se radi na tome?
U cijeloj Europi postoji velika potražnja za kvalitetnim gorivom koji proizvode naše dvije rafinerije. Mogli bismo ga prodati za višu cijenu od one po kojoj ga prodajemo Ini, no mislimo da je naša dužnost kao strateškog partnera pomoći Ini dok stupanj moderniziranosti rafinerija ne dopusti podmirivanje njenih potreba. I zbog toga smo zagovornici modernizacije rafinerija u Sisku i Rijeci bez čega je budućnost Ine problematičnija. Modernizacija rafinerija u Rijeci i Sisku uglavnom se odvija prema planu i završetak gradnje Claus postrojenja u trećem tromjesečju ove godine nužnost je radi zaustavljanja zagađenja u Sisku što je prije moguće. Modernizacija Ine znači više od same obnove dviju rafinerija: ona se također odnosi na mrežu pumpnih stanica, i to ne samo u Hrvatskoj, istraživanja sirove nafte i plina, te na transformaciju poslovnih procesa Ina Grupe kako bi postal transparentnija i učinkovitija. To su sve bitni koraci koji se moraju poduzeti i uključuju ne samo ljudske već i znatne financijske resurse. Sve su to područja u kojima osjećamo da se Ina mora poboljšati kako bi sustigla konkurenciju u regiji i dostigla željenu razinu usluga.

Zašto se izabralo postrojenje Claus za odsumporavanje kada metoda Scot jedina zadovoljava oštre ekološke kriterije Europske unije, koji zahtijevaju derivat očišćen od sumpora na razini od 99,9 posto, dok Claus može očistiti “tek” 95 posto sumpora iz nafte? Nije li to protraćena investicija?
Naš apsolutni cilj je da ispuštanja budu još bolja nego što propisuju standardi EU. Zato smo odabrali najbolje tehnološko rješenje. Scot (Shell claus off-gas treating) jedna je od prvih metoda za obradu otpadnih plinova, a izumio ju je Shell. Na toj metodi se temelje tehnologije mnogih tvrtki. Međutim, sekcija za obradu otpadnih plinova, kojom se upravlja Scot ili nekom sličnom metodom, samo je jedan dio jedinice za uklanjanje sumpora. Naime, u samoj jedinici za desumporizaciju primjenuju se dvije tehnolgije. Jedinica za desumporizaciju, koja će biti dovršena u sisačkoj Rafineriji, ima sekciju za uklanjanje sumpora (na početku cijelog procesa) koja se temelji na metodi Claus, kojom će se odstraniti 95 posto sumpora, dok će na kraju procesa biti sekcija za obradu otpadnih plinova kojom će upravljati RAR, koji se temelji na Scot metodi. Ova tehnologija će povećati učinkovitost postrojenja u uklanjanju sumpora na barem 99,8 posto.

Jesu li objavljeni, kako je Uprava Ine obećavala, svi natječaji za sva postrojenja, kojih je u riječkoj i sisačkoj rafineriji ukupno 15-ak, do kraja ožujka?
Odabir tvrtki za neka postrojenja već je završen, a za ostatak postrojenja je u završnoj fazi.

Mislite li da bi, nakon što Vlada razdijeli sedam posto dionica Ine zaposlenicima tvrtke, trebalo doći do reorganizacije u Nadzornom i Upravnom odboru, s obzirom na to da će vlasništvo države pasti na 44 posto?
Mol je zadovoljan menadžmentom koji vodi Inu i ne vidimo da išta treba mijenjati. Paradoksalno će zvučati, ali kada bismo dobili kontrolu, u Upravi bi bilo još manje Mađara. Naš je cilj naći najbolje rješenje za budući razvoj Ine, slijedeći poslovnu logiku i pravila slobodnog tržišta.

Vjerujemo u sinergiju

Poznato je da je Mol zainteresiran i za Naftnu industriju Srbije. Postoje li naznake o spajanju Ine i Nisa, kao tvrtki kćeri Mola u daljoj budućnosti ako Mol kupi Nis?
Mol je zainteresiran za Nis. Njegove rafinerije na Dunavu imaju potencijal pokrivanja ne samo srbijanskog tržišta već i država niz Dunav. Mol vjeruje u lokalni know-how i uspješne lokalne brendove i iz tog je razloga sačuvao identitet Slovnafta u Slovačkoj i Rotha u Austriji. Te su tvrtke vođene od strane lokalnog menadžmenta potpomognutog Molovim know-howom i iskustvom. Vjerujemo u sinergiju i učinkovitost koja iz toga proizlazi što je poslovna logika koja nas vodi.

Autor: Dalibor Klobučar
03. travanj 2007. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close