Na posao putuje od kreveta do računala, a zaradi 1000 eura mjesečno

Autor: Bernard Ivezić , 28. studeni 2017. u 13:41
Toni Sabalić Sacre sa svojim timom Kliktechom pobijedio je u disciplini League of Legends/Matija Habljak/PIXSELL, LEAGUE OF LEGENDS

U šest mjeseci razvoja tržišta za e-sport u Hrvatskoj i regiji, njemački ESL s Vipnetom skupio 1200 igrača i četiri milijuna gledatelja.

Tek kad upoznate Tonija Sabalića shvatite zašto se danas toliko priča o milenijalcima. Sabalić i vi ne živite u istom svijetu. On ima 21 godinu. Rodio se i odrastao u Požegi.

Trenutačno u Zagrebu studira digitalni marketing na Algebri. I tu svaka veza sa svijetom koji poznajete prestaje. U svijetu milenijalca, Sabalić ima nadimak Sacre. Njegov put do posla je šetnja od kreveta do računala. Posljednjih osam godina počeo je razvijati karijeru profesionalnog gamera u disciplini League of Legends. U sezoni 2017. jedan je od 200 najboljih igrača te računalne igre u Europi. Za vikend je na najvećoj domaćoj gaming konvenciji, zagrebačkom Reboot InfoGameru, koja je ove godine premašila 70.000 posjetitelja, sa svojim timom KlikTechom pobijedio u finalu prve jadranske e-sportske lige Vip Adria Lige. Kliktech je osvojio 5000 eura i izravan ulazak u ESL Southeast Europe Championship, koji je sedmi po redu.

Nakon uspjeha u Zagrebu, Sacre se već priprema za turnir u Beogradu. Zatim u siječnju ide na još jedan turnir u Grčku, a onda počinje sezona koja traje do listopada.  Mjesečno, ako nema većih turnira, Sacre živi na plaći koja se kreće do tisuću eura. Dok su prethodne generacije sanjale o karijeri nogometaša, Sacre sanja da bude e-sportaš kojeg prepoznaju sponzori u zapadnoj Europi. To bi mu osiguralo mjesečnu plaću od 50.000 eura na više. E-sport jedna je od industrija koja dolazi s prodorom milenijalca, a ove je godine i u Hrvatskoj počela poprimati opipljiv financijski obujam. Razvoj e-sporta u Sacreovoj disciplini, League of Legends, potiče globalno širenje američkog proizvođača računalnih igara Riot gamesa.

 

1200 igrača

uključilo se u prvu sezonu regionalne e-sport lige

Riot je na igri League of Legends 2015. godine imao prihod od 1,5 milijardi dolara, lani 1,6 milijardi dolara, a ove godine očekuje daljnji rast. Vlasnik Riota, koji zapošljava 2500 kreativaca i programera u 19 ureda diljem svijeta, kineska je korporacija Tencent.  Ona je lani po tržišnoj vrijednosti prerasla Alibabu, a prošli tjedan i Facebook. Tencent sada vrijedi više od 500 milijardi dolara. Hrvatski e-sportaš Sacre iz neke stare perspektive možda tek kompetitivno igra "tamo neku" računalnu igru, ali to što radi dio je svijeta u kojem se natječu sve kompanije danas. Tencenta s ostatkom društva, poput Applea i Alphabeta, podjednako uspješno piše pravila igre za Sacreov League of Legends, kao i za sve druge biznise.  Toni Sabalić Sacre navodi više načina na koji Riot zarađuje na League of Legendsu.

Najzanimljiviji je kroz prodaju digitalne mode, koju u gaming zajednici zovu "kozmetika". "Riot kroz e-sport promiče trendove. Sad dolaze zimski skinovi za likove kao i novi likovi. I ja ih kupujem, jer volim posebne skinove i imam svoje najdraže heroje", kaže Sabalić. Riot nije jedini kojem je Hrvatska, ali i regija upala pod radar. Svoje e-sportaše u regiji gledaju i drugi nogometni klubovi novog doba poput američkog proizvođača računalnih igara Activision Blizzarda, koji je lani imao prihod od 6,6 milijardi dolara i zapošljava 9500 ljudi. Proizvodi sve od World of Warcrafta preko Call of Dutyja i Diabla pa sve do Candy Crush Sage. Tu je i američki Valve, čiji se godišnji prihod procjenjuje na 3,5 milijardi dolara. Valve proizvodi Half Life i Counter Strike, a ujedno je i vlasnik najveće trgovine računalnim igrama na svijetu Steama.

 

1,6 mlrd.

dolara prihod igre League of Legends u 2016. godini

Ništa manji igrači u ovoj industriji su Microsoft, izdavač igara kao što su Age of Empires, Halo i Gears of War, te bjeloruski Wargaming.net, koji izdaje World of Tanks. Prema agenciji Newzoo u 2017. tržište računalnih igara rast će 7,8 posto na 108,9 milijardi dolara. Veće je od Hollywooda. Broj igrača, među kojima su i e-sportaši, narast će na 2,2 milijarde. Usporedbe radi, isto je toliko korisnika pametnih mobitela na svijetu. Sav taj rast prati e-sport industrija, od koje se očekuje da će ove godine narasti 700 milijuna dolara, a koja igračima poput Sacrea daje podršku i organizira turnire.

"Ovdje upravo traje utrka tko će napraviti najbolju nacionalnu i regionalnu ligu i potpisati ugovore s Riotom i drugim izdavačima", kaže Sabalić. Izdavači igara ovdje su poput Fife u nogometu. Najveća e-sport kompanija na svijetu, njemački ESL, prije šest mjeseci zato je ušla na hrvatsko tržište te s Vipnetom organizirala Vip Adria ligu. Direktorica komunikacija Vipneta Martina Rizman Matić prezadovoljna je inicijalnim rezultatima. "U šest mjeseci okupili smo 1200 igrača iz regije, održali 459 mečeva, a sve je pratilo četiri milijuna gledatelja", kaže Rizman Matić.

Uz ESL, u Hrvatskoj je e-sport počelo razvijati i mnogo manjih igrača. Tako Toni Sabalić kao član tima KlikTech radi preko domaće tvrtke Kliktronik, koja je lani prema podacima Fine imala 404,4 tisuće kuna prihoda i neto dobit od 48,8 tisuća kuna. Priliku je prepoznao i bivši tehnički direktor Kolektive Antonio Meić, koji je s Draganom Gučanin prvi odlučio investirati u e-sport. Njihova tvrtka Vailance uložila je 250 tisuća eura u najjači regionalni Counter Strike tim (CS:GO) poznat kao Binary Dragons. Cilj mu je da Binary Dragons, čiji e-sportaši žive na plaći od 1500 eura na više, postanu jedan od 15 najboljih CS:GO timova na svijetu.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Nevjerojatno da u članku o e-sports i LOL-u autor ne spomene Perkza iz Hrvatske koji po postignućima daleko nadmašuje ovog momka, a ima 19 godina. o_O

New Report

Close