Inspiriraju djecu da um i ruke rabe za kreaciju, ali i rješenje problema

Autor: Lucija Špiljak , 05. studeni 2020. u 21:59
Foto: Alan Mate

Tako se rodila ideja o osnivanju poduzeća Tinker Labs koje od 2016. osmišljava i pruža usluge STEAM-a (znanost, tehnologija, inženjerstvo, umjetnost i matematika) za djecu uzrasta od 4 do 16 godina.

Rođeni Njujorčanin Alan Mate Orlić, čiji su roditelji porijeklom iz Dalmacije, sa suprugom Tijanom preselio se 2013. u Osijek gdje su, u potrazi za poslovnim idejama, naišli na zanimljivu franšizu otvorivši svoju prvu školu engleskog jezika u Osijeku, a dvije godine kasnije i drugu u Slavonskom Brodu. Tada je Orlić počeo intenzivno razmišljati o razvoju dodatne franšize za obrazovanje koja bi mogla funkcionirati u zemljama engleskoga govornog područja, primijetivši da djeca u školi engleskog jezika već za nekoliko godina tečno nauče jezik iako su proveli samo jedan sat tjedno u angažiranom razgovoru.

Tako se rodila ideja o osnivanju poduzeća Tinker Labs koje od 2016. osmišljava i pruža usluge STEAM-a (znanost, tehnologija, inženjerstvo, umjetnost i matematika) za djecu uzrasta od 4 do 16 godina.

Osim u Osijeku, po modelu franšiza u Hrvatskoj imaju osam škola – u Vinkovcima, Rijeci, Slavonskom Brodu, Varaždinu, Našicama i dvije u Zagrebu. Na početku su njemu i supruzi puno pomagali roditelji, braća i prijatelji, a kasnije tim zaposlenika kojih trenutačno ima osmero. U Tinker Labsu su osmislili programe kako bi obogatili i nadopunili njihovo klasično obrazovanje pod egidom “od igre, do strasti, do svrhe”.

“Naš cilj je uključiti urođenu znatiželju djece i nadahnuti ih da propitkuju svijet oko sebe”, kaže osnivač Tinker Labsa dodajući da je svaki nastavni sat osmišljen oko koncepta ili teme za koje žele da zaokupe djecu zabavom te interaktivnim igrama i aktivnostima.

“Želimo osigurati inspirativan prostor gdje djeca mogu koristiti svoje ruke i um kako bi stvorila i sagradila različite stvari. Ovom bismo igrom razvijali njihovu strast za učenjem, posebno strast za mnoštvom različitih STEAM predmeta koje obrađujemo tijekom školskih godina.

Jednom kada se upoznaju s metodom predstavljanja novih tema, naši učenici razviju vještine za kritički pristup različitim problemima, nešto što od milja nazivamo ‘kroz Tinker Labs leću’.

Ova leća pomaže djeci doživjeti svijet iz različitih perspektiva. Umjesto da samo uče matematiku, primjerice, oni uče kako pogledati predmet ili problem koristeći integrirani STEAM pristup za rješavanje problema. To je ono što čini Tinker Labs pristup učenju drugačijim od konvencionalnih metoda podučavanja; osmišljen je kako bi donosio cjelovit i integriran pristup kritičkom razmišljanju i rješavanju problema, što su karakteristike koje idu dalje od definiranih školskih predmeta”, pojašnjava Orlić čiji je Tinker Labs centar osmišljen kao laboratorij koji inspirira inovativni proces.

Svaki od programa, koji prate akademsku školsku godinu, sadrži 40 nastavnih sati podijeljenih u četiri dijela po deset jedinica.

Širenje u srbiju, uk, EU, pa i Ameriku

U Hrvatskoj su ove godine upisali gotovo 500 učenika, a njihovi novi franšizeri uspjeli su doseći svoje ciljeve unatoč padu interesa za izvanškolske aktivnosti zbog aktualne Covid-19 krize.

“U četiri godine otkako poslujemo vidjeli smo kako gotovo 1000 djece prolazi kroz naše centre, a broj se svake godine povećava kako otvaramo nove. Cilj nam je u sljedeće tri godine doći do 25 centara u Hrvatskoj, u koje će do tada biti upisano 2500 učenika”, kaže Orlić.

Ove je godine otvoren i prvi centar u Srbiji, a osnivač otkriva da su u pregovorima s tvrtkom za savjetovanje i marketing u području franšize u Velikoj Britaniji, za koju se nadaju da će pomoći u pokretanju franšize u toj zemlji.

Također su, dodaje, u pregovorima s potencijalnim glavnim franšizerima u Sloveniji i Mađarskoj.

“Naš je plan vidjeti kako će se stvari odvijati sljedeće godine i postaviti temelje za lansiranje u SAD-u i ostatku Europe, kao i na Bliskom Istoku i Aziji. Amerika ima posebna ograničenja i propise u vezi s prodajom franšiza, što znači da ćemo morati pažljivo planirati prije izlaska na to ogromno tržište”, kaže osnivač. Model franšize u Hrvatskoj je, kaže, osmišljen tako da svaki franšizer ima vlastiti definirani teritorij.

Uložili barem 500.000 eura

Zahtijeva se da svaka lokacija ima učionicu veličine najmanje 30 četvornih metara te da se pomažu u dizajniranju i nabavi opreme za svaki novi centar. Imaju i franšize u okviru postojećih privatnih vrtića, gdje se program Tinker Labsa nudi djeci kao dio njihova redovnog programa predškolskog odgoja, kao i nakon nastave u posebno dizajniranom prostoru za djecu izvan vrtića.

Orlić napominje kako su dosad uložili najmanje 500.000 eura, od potpora za inovacije, financijske pomoći obitelji, banaka i reinvestiranjem iz dobiti.

“Moramo ulagati u zaposlenike, tehnologiju, opskrbne lance i logistička rješenja kako bismo franšizni model učinili skalabilnim za međunarodna tržišta”, kaže Orlić čiji je projekt na nedavnom natječaju Inovacije novoosnovanih MSP-ova – faza II Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja dobio sredstva od gotovo 1,5 milijuna kuna.

“Inovativni proizvod se kroz projektni prijedlog prilagođava zahtjevima tržišta i priprema za komercijalizaciju kroz dvije različite usluge: poboljšani Tinker Labs program za izvođenje unutar Tinker Labs centara, te franšizni paket namijenjen prodaji na globalnom tržištu.

Ovaj nam je projekt omogućio da poboljšamo kvalitetu i logistiku pružanja usluga; to uključuje detaljan vodič za učitelje sa svim eksperimentima za svaki tečaj te pojednostavljivanje proizvodnje i distribucije svih materijala koji idu uz programe, uključujući radne bilježnice i ostale materijale za učenike i učitelje. U smislu poboljšanja franšiznog paketa namijenjenih prodaji na globalnom tržištu, projekt je omogućio da stvorimo softver koji je prilagođen potrebama korisnika franšize i učinimo komunikaciju, rad i cjelokupno praćenje svakog centra puno učinkovitijim. Softver će koristiti svaki glavni franšizer u svojoj zemlji. To nam je pomoglo da proširimo svoje poslovanje u svakom centru za učenje u Hrvatskoj i pripremimo temelj za punu internacionalizaciju, od koje već počinjemo ubirati plodove”, navodi osnivač franšize Tinker Labs.

Kompletan box

Zbog epidemioloških mjera morali su zatvoriti vrata učenicima od 16. ožujka do 18. svibnja, no taj su neuspjeh pretvorili u priliku osmislivši Tinker Boxes za svaki od tečajeva koje nude. U svakoj kutiji bio je kompletan set materijala i uputa za tečajeve u trajanju od četiri tjedna, s linkom za videozapis učitelja koji objašnjava svaki od projekata koje su djeca mogla raditi kod kuće.

500 djece

ove godine upisano u tinker labs program, u sedam gradova u hrvatskoj

“Uspjeli smo stvoriti i proizvesti dva kompleta takvih kutija za svaki tečaj. Ovo nas je iskustvo natjeralo na razmišljanje o potencijalu za proizvodnju i promociju tečajeva Tinker Labs kroz model pretplatničkog okvira. U ovom bismo slučaju morali izraditi internetsku aplikaciju koja će pratiti materijale koje bi svako dijete dobivalo u svojoj mjesečnoj kutiji. To je nešto o čemu još uvijek razmišljamo u budućnosti, ali trebamo osigurati financijska sredstva prije nego što se bacimo u novi smjer, prelazeći s uslužno orijentiranog modela franšize na model zasnovan na proizvod s online elementima”, objašnjava Orlić.

Smatra da praktičnog učenja iz STEM-a nedostaje u obrazovnom sustavu gotovo svake industrijalizirane zemlje, tako i Hrvatske.

“Vlade sporo provode opsežne promjene u svojim sustavima koje bi bile potrebne za pravilno promicanje STEM-a na bilo koji smislen način. Zato vidimo sve više rješenja za taj problem u privatnom sektoru. No, na globalnoj razini takva rješenja služe samo za jačanje ekonomske podjele jer će oni koji nemaju sredstava za upis svoje djece u izvannastavne aktivnosti biti u nepovoljnom položaju kada njihova djeca uđu na tržište rada. Mislim da situacija u Hrvatskoj nije ništa drugačija nego bilo gdje drugdje. Možda imamo prenapuhanu percepciju sebe kao zemlje izuzetno pametnih ljudi, što je istina na jednoj razini, ali PISA rezultati i općenite statistike govore drugačije”, zaključuje Alan Mate Orlić.

Komentirajte prvi

New Report

Close