Inovativni samo u nuždi, a financijeri ih ignoriraju

Autor: Ana Blašković , 12. lipanj 2013. u 22:00
Željko Ivanković (Bankamagazine), Nenad Mećava (Zagrebačka banka), Hrvoje Meštrić (BICRO), Sonja Radas (EIZG), Ivan Brezak Brkan (Netokracija)

Većina manjih i srednjih tvrtki ima premalo znanja o tržištu i tehnologijama, kaže Sonja Radas sa zagrebačkog Ekonomskog instituta.

Domaći poduzetnici pribjegavaju inovacijama uglavnom u nuždi, a ne potaknuti poslovnom klimom. Čak i za one rijetke koji žele steći konkurentsku prednost pred ostalima, najveći je problem pronaći financiranje, istaknuto je na okruglom stolu "Uloga banaka i države u poticanju inovativnog poduzetništva" u organizaciji magazina Banka.

 

50milijuna

uložio je BICRO u inovativne poduzetnike u pet godina

"Većina manjih i srednjih tvrtki u anketama ističe da ima problema s financijama i visokim troškovima, kao i nedostatak znanja o tržištu i tehnologijama", kaže Sonja Radas sa zagrebačkog Ekonomskog instituta. Koliko će tvrtke biti inovativne u proizvodima, uslugama, novim procesima ili tržištima, ističe, ne ovisi (toliko) o tome jesu li velike ili male već jesu li izložene snažnoj konkurenciji na tržištu na koje barijere ne priječe ulazak. Upravo su inovacije u IT-u dobar recept za domaće tvrtke jer se radi o globalnom tržištu s minimalnim barijerama, pa je omjer uloženog i dobivenog vrlo dobar. U inovacijama prednjače startupi, no za njih u regiji gotovo i nema klasičnih financijera poput fondova rizičnog kapitala. Poslovni anđeli istodobno su slabo aktivni, a banke u pravilu nezainteresirane zbog visokog rizika, rekao je glavni urednik Netokracije Ivan Brezak Brkan. Izlaz je osloniti se na institucije poput državne Poslovno-inovacijske agencije BICRO koja je u proteklih pet godina u talentirane poduzetnike uložila oko 50 milijuna eura. Dok s jedne strane mora pokrivati puno više rizika nego drugi financijer, Agencija odgovara za proračunski novac.

Zato se BICRO uglavnom fokusira na tehnološke inovacije koje se najlakše mogu komercijalizirati uspješnim 'utapanjem' u velikim sustavima, kaže ravnatelj Hrvoje Meštrić. "Da će netko početi od nule i osvojiti tržište, a ne radi se o IT-u, to je malo vjerojatno", kaže Meštrić, napominjući da se inovatori i, često znanstvenici, trebaju paralelno 'preodgojiti' da razmišljaju poduzetnički.  Zagrebačka banka stoga je i pokrenula natječaj za najbolje inovativne koncepte,  najavio je na okruglom stolu Zabin direktor poduzetničkog bankarstva Nenad Mećava.  "Cijeli proces ima za cilj približiti način razmišljanja svih nas, posebno banke koja je uglavnom fokusirana na održivost projekta. Ulaskom u EU Hrvatska sutra izlazi na izrazito konkurentno tržište i jedini način za opstanak je inovativnost, kreativnost, održivost i atraktivnost. Naše tržište za to nije najbolje pripremljeno i želja nam je to promijeniti, pa od ovog projekta puno očekujemo u narednih nekoliko mjeseci", istaknuo je Mećava. 

Eto prilika

Zaba nagrađuje najbolje inovacije sa 300.000 kuna

Na natječaju "Moja prilika" Zagrebačka banka u naredna tri mjeseca prikupljat će inovativne ideje. Natječaj je otvoren za sve poduzetnike, ali i fizičke osobe. Pristigle prijave ocjenjivat će povjerenstvo po kriterijima inovativnosti, kreativnosti, opravdanosti, tržišnom potencijalu i održivosti. Najmanje 10 najesen ulazi u finale tijekom kojeg će dobiti priliku za edukaciju za finalnu prezentaciju svojih koncepata te izlazak na tržište. Finalisti će moći sudjelovati na interaktivnoj radionici s uspješnim poduzetnicima te na 'Startup Weekendu' na ZŠEM-u, a tri najbolja bit će nagrađena s po 100.000 kuna.

Komentirajte prvi

New Report

Close