U okviru jesenskih prognoza Europske komisije predviđanja za Hrvatsku telegrafski bi se mogla svesti na već mnogo puta ponovljenu ocjenu: gospodarski rast usporava, ali će i dogodine ostati solidan. Pritom se naglašava kako to umnogome počiva na snažnoj potrošnji kućanstava potpomognutoj rastućim realnim raspoloživim dohotcima.
S prošlogodišnjih 3,8 te očekivanih 3,2 posto u ovoj godini, za iduću godinu Hrvatskoj se predviđa usporavanje rasta na 2,9, a u 2027. na 2,5 posto. U odnosu na 1,4 posto prosjeka Unije to je i dalje osjetno više. Ovu bi godinu s većom stopom rasta od RH trebale zaključiti samo tri države članice (Irska, Cipar i Malta), a tako se očekuje i za iduću, kad se najviše stope rasta, prema EK-u, očekuju u Poljskoj, Malti i Litvi.
Četiri članice sa suficitom
I kad je riječ o inflaciji, Komisijini ekonomisti predviđaju što i većina drugih; stopa inflacije ostat će povišena, premda se nakon ovogodišnjeg ubrzanja dogodine očekuje njezino usporavanje. S 4,3 posto u 2025. (prema harmoniziranom indeksu) prosječna stopa trebala bi se spustiti na 2,8 posto. Veći rast cijena očekuje se 2025. u samo tri zemlje Unije (Rumunjska, Mađarska i Estonija), dok bi u 2026. više stope mogle biti u njih pet.
Hrvatska bi tako tek 2027. prosječnu inflaciju mogla svesti tik do ciljanih dva posto. Istodobno, u međuvremenu je osjetno pogoršan proračunski saldo. Dok su, s jedne strane, rast realnih plaća i zaposlenosti u velikoj mjeri zaslužni za rast privatne potrošnje, a time i BDP-a, snažna povećanja plaća zaposlenih u državnoj upravi i javnim službama podgrijavaju inflaciju i rezultiraju, uz ostalo, i velikim rastom proračunskih rashoda za zaposlene i socijalnih izdataka.
Još 2022. Hrvatska je na razini opće države bila u blagom suficitu, a nakon što se godinu poslije prometnuo u umjereni deficit u dvije je godine potom stigao nadomak maastrichtske granice od tri posto BDP-a. Ove godine u Komisiji očekuju manjak opće države (prema ESA2010) od 2,8 posto, uz neznatno viših 2,9 posto u 2026., što bi s obzirom na nominalni BDP, tj. njegov rast trebalo omogućiti kakvo-takvo daljnje spuštanje omjera duga i BDP-a na razinama oko 56 posto.
Ove godine za 12 država EU-a očekuje se ili manji deficit od hrvatskoga ili suficit (pet zemalja godinu bi trebalo zaključiti s viškom), a iduće nas u pogledu manjka u Komisiji vide u gornjoj polovici ljestvice EU-a. Bolji proračunski saldo od onoga RH u 2026. prognozira se za 15 članica Unije, premda se i fiskalna slika EU-a, ukupno gledano, blago pogoršava. U 12 država se, naime, očekuje veći deficit nego ove godine, a u četiri od pet koje su u suficitu višak će se donekle istopiti. Doduše, u odnosu na razine deficita i duga u nekim velikim i razvijenijim ekonomijama Unije, hrvatske brojke još uvijek izgledaju manje problematično, ali među domaćim ekonomistima sve su češća upozorenja zbog ekspanzivne fiskalne politike.
Neki će s tim u vezi reći da nam je deficit još uvijek unutar granice od tri posto zbog i dalje izdašnih priljeva europskog novca, posebice bespovratnih sredstava za Nacionalni program oporavka i otpornosti koja će pritjecati još neko vrijeme. Prihodi od pomoći iz EU-a iduće godine, naime, projicirani su na 4,7 milijarde eura, što je čak milijardu više nego što bi trebali iznositi ove godine, no potom slijedi smanjivanje.
Imajući u vidu to povećanje, domaći analitičari drže da je rast prihoda središnjeg državnog proračuna (za nešto više od osam posto) projiciran više-manje realno. Hrvoje Stojić, glavni ekonomist Hrvatske udruge poslodavaca takvim ocjenjuje planirano povećanje poreznih prihoda (za 5,5 posto), s tim da je s obzirom na rast zaposlenosti i plaća u gospodarstvu znatno rezerviraniji oko plana 8,2-postotnog porasta prihoda od doprinosa.
Rizici na rashodima
No, ekonomisti su glede deficita mnogo rezerviraniji prema rashodnoj strani, odnosno rizicima njezina probijanja. Najčešće se s tim u vezi apostrofiraju izdaci za zaposlene; planirani rast mase plaća za nepunih pet posto vide kao stavku koja bi i u 2026. mogla ispasti veća od plana.
Usto, tu su i rizici vezani uz zdravstvo, kao i (sporiji) rast osobne potrošnje, izostanak oporavka u euro području, ali i trošak financiranja u euro području. Konačno, ostaje primijetiti i da je predsjednica EK-a Ursula von der Leyen ovih dana vladama država članica uputila pismo kojim im je iznijela tri opcije potpore EU-a za rješavanje hitnih f
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu