Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

HNB bi da državni proračun ne premaši 115 mlrd. kuna

Autor: Jadranka Dozan
11. prosinac 2011. u 22:00
Podijeli članak —

Guverner Rohatinski barata s tri fiskalna scenarija, a zagovara onaj koji donosi 7 milijardi kuna manji proračun i deficit do 5%

Kraj godine vrijeme je kad i središnja banka izlazi s planovima za narednu godinu. Iako ovaj put zbog izbora još nema bitnih ulaznih parametara, monetarne će projekcije za 2012. guverner Hrvatske narodne banke Željko Rohatinski predstaviti na sjednici Savjeta HNB-a u četvrtak.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Kako se i novi saziv parlamenta i sastav vlade koja će krojiti proračun tek treba potvrditi, još nisu jasni fiskalni planovi. U HNB-u će stoga, prema saznanjima Poslovnog dnevnika, izaći s tri scenarija odnosno pretpostavke okvira javnih financija s obzirom na razmjere fiskalne konsolidacije; veličinu proračuna i deficita. Svaki od tih scenarija ima odraz i u monetarnim veličinama, kao i procjene kretanja gospodarske aktivnosti o kojima se danas i s obzirom na europsko okruženje najčešće govori na način da bi “sve iznad stagnacije ili nulte stope rasta bilo preoptimistično” (više domaćih analitičara ima i lošije prognoze).

Kraj godine vrijeme je kad i središnja banka izlazi s planovima za narednu godinu. Iako ovaj put zbog izbora još nema bitnih ulaznih parametara, monetarne će projekcije za 2012. guverner Hrvatske narodne banke Željko Rohatinski predstaviti na sjednici Savjeta HNB-a u četvrtak.

Kako se i novi saziv parlamenta i sastav vlade koja će krojiti proračun tek treba potvrditi, još nisu jasni fiskalni planovi. U HNB-u će stoga, prema saznanjima Poslovnog dnevnika, izaći s tri scenarija odnosno pretpostavke okvira javnih financija s obzirom na razmjere fiskalne konsolidacije; veličinu proračuna i deficita. Svaki od tih scenarija ima odraz i u monetarnim veličinama, kao i procjene kretanja gospodarske aktivnosti o kojima se danas i s obzirom na europsko okruženje najčešće govori na način da bi “sve iznad stagnacije ili nulte stope rasta bilo preoptimistično” (više domaćih analitičara ima i lošije prognoze).

Stoga je jasno da će HNB dodatno upozoriti buduću vladu na pojačane rizike i posredno apelirati na odlučniju fiskalnu konsolidaciju od onoga što se dosad iznosilo. U središnjoj banci zazivaju državni proračun veličine oko 115 milijardi kuna (ovogodišnji je 122 milijarde) i fiskalni deficit ispod pet posto BDP-a. Uz pretpostavku nulte stope gospodarskog rasta, pri inflaciji nešto iznad dva posto (dakle, uz blagi nominalni rast BDP-a), moglo bi se računati i s blagim porastom proračunskih prihoda. S druge strane, tu su i neki “autonomni rashodi” kod kojih je izvjestan rast i koji će zacijelo “pojesti” eventualnih 1-2 milijarde kuna porasta prihoda proračuna. Samo trošak plaćanja kamata dogodine bi na razini opće države mogao biti dvije milijarde kuna veći nego ove godine, što implicira porast udjela tog troška na oko tri posto BDP-a.

Nadalje, blizu pola milijarde kuna mogli bi porasti proračunski izdaci za mirovine samo po osnovi očekivanog prirasta broja umirovljenika za 20-ak tisuća (za toliko ih je ovog listopada bilo više nego u listopadu 2010). Usto, pritisak na porast rashoda stvaraju i indeksacije u sferi nekih proračunskih plaća (npr. obrazovanje), a Silvano Hrelja, predstavnik koalicijskog partnera koji zastupa interese umirovljenika, najavio je da će inzistirati na usklađivanju mirovina s troškovima života. Najvjerojatnijeg ministra financija Slavka Linića, ukratko, čeka teži posao nego većinu drugih ministara. No, mnogi stručnjaci drže da je on najbolja osoba za neugodne poslove, ali i da ima snagu “pod kontrolom” držati Radimira Čačića. Državne investicije kao poluga oporavka nisu rješenje, ta je matrica potrošena, kaže jedan zagovornik odlučnih poteza. Dodatni argument čvršće fiskalne konsolidacije novoj je vladi pružio i EU summit. To može biti argument više za objašnjavanje nepopularnih mjera, smatra Sandra Švaljek, ravnateljica Ekonomskog instituta. Na tom tragu bit će i HNB-ove poruke.

Autor: Jadranka Dozan
11. prosinac 2011. u 22:00
Podijeli članak —
Komentari (2)
Pogledajte sve

Državne investicije kao poluga oporavka nisu rješenje, ta je matrica potrošena, kaže jedan od zagovornika odlučnih poteza.
Nadam se da „jedan od zagovornika odlučnih poteza“ nije netko iz buduće vladajuće garniture. Naravno da pod odobravanjem „ državnih investicija“ nitko ozbiljan više ne misli na klasične državne investicije. Međutim, treba, objektivnosti radi,upozoriti na nužnost suvremenih državnih intervencija, ili kako Čačić kaže, „nutricionističkih“ državnih intervencija.
A koja su to , da se vidjeti , između ostalog, već u prostornim planovima općina. Naime, većina općina u svojim prostornim planovima nema, napr. predviđene terene za geotermalna istraživanja, a da o eksploataciji geotermalnih voda niti ne govorimo. Općine jednostavno nemaju novaca za to!
Nadalje, da li su općine i njihova kadrovska kapacitiranost osposobljena za pisanje programa za korištenje europskih fondova, za veće iznose, napr. preko 10 mio Eura, Itd. itd.
O tim „nutricionističkim“ državnim intervencijama i te kako će ovisiti naša budućnost!

Državne investicije kao poluga oporavka nisu rješenje, ta je matrica potrošena, kaže jedan od zagovornika odlučnih poteza.
Nadam se da „jedan od zagovornika odlučnih poteza“ nije netko iz buduće vladajuće garniture. Naravno da pod odobravanjem „ državnih investicija“ nitko ozbiljan više ne misli na klasične državne investicije. Međutim, treba, objektivnosti radi,upozoriti na nužnost suvremenih državnih intervencija, ili kako Čačić kaže, „nutricionističkih“ državnih intervencija.
A koja su to , da se vidjeti , između ostalog, već u prostornim planovima općina. Naime, većina općina u svojim prostornim planovima nema, napr. predviđene terene za geotermalna istraživanja, a da o eksploataciji geotermalnih voda niti ne govorimo. Općine jednostavno nemaju novaca za to!
Nadalje, da li su općine i njihova kadrovska kapacitiranost osposobljena za pisanje programa za korištenje europskih fondova, za veće iznose, napr. preko 10 mio Eura, Itd. itd.
O tim „nutricionističkim“ državnim intervencijama i te kako će ovisiti naša budućnost!

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close