U okruženju u kojem je digitalno poslovanje nešto što se podrazumijeva, poslovni lideri shvaćaju da bez znanja o modernim tehnologijama nema budućnosti. No, više nije samo važno digitalno transformirati kompaniju, što podrazumijeva tehničku modernizaciju, promjenu poslovnih modela, poboljšanje korisničkog iskustva…, nego je važno transformirati i ljude, prije svega lidere. Koje su nove kompetencije danas nužne liderima?
Riječ je ne samo o savladavanju najnovijih tehnoloških rješenja, nego i o vođenju s vizijom, agilnošću i utjecajem u eri koju oblikuju umjetna inteligencija, automatizacija te stalne poslovne promjene i izazovi. Vođe koje napreduju u ovom smislu bit će arhitekti budućnosti. Ipak, stvarnost im ne ide u prilog jer 30% poslova koji danas postoje izumljeni su u proteklih pet godina, a do 2030. godine 60% novih poslova zahtijevat će vještine koje trenutno posjeduje samo oko 20% populacije. Zato je važno ulaganje u obrazovanje!
Nova pravila igre
Naime, na Sveučilištu u Dubrovniku do 30. rujna traju upisi u doktorski studij Poslovne ekonomije u digitalnom okruženju, kojeg ova prestižna institucija već šestu godinu zaredom provodi na hrvatskom i engleskom jeziku u suradnju s Ekonomskim fakultetom u Zagrebu. Riječ je o prvom doktorskom studiju u Hrvatskoj koji se sustavno bavi ekonomskim aspektima digitalizacije, novim oblicima vrijednosti, tržišta i upravljanja u digitalnom dobu.
Kurikulum studija pokriva teme iz digitalne ekonomije, međunarodnog poslovanja, turizma, marketinga i menadžmenta, uz snažan fokus na razvoj metodoloških i analitičkih kompetencija. Nastavu izvode znanstvenici i stručnjaci iz Hrvatske i inozemstva, a doktorandima je omogućen pristup bogatoj mreži projekata, istraživačkih centara i međunarodnih akademskih mreža.
Posebnu vrijednost studija predstavlja pristup jedinstvenoj znanstveno-istraživačkoj infrastrukturi u Hrvatskoj, koja uključuje i specijalizirane laboratorije poput onih za afektivno računarstvo i neuromarketing. Takvo istraživačko okruženje omogućuje provođenje najsuvremenijih istraživanja u području digitalne ekonomije i novih poslovnih modela. Polaznicima su otvorene i mogućnosti uključivanja u međunarodne kompetitivne istraživačke projekte, suradnje s poslovnim sektorom i objavljivanja radova u međunarodnim znanstvenim časopisima.
Znanje i iskustvo koje će tamo dobiti priprema ih za tržište rada u kojem je važno promptno moći preoblikovati poslovni model i redefinirati očekivanja u svijetu koji se brzo mijenja. Tvrtke poput Netflixa, Tesle i Airbnba poremetile su cijele industrije jer su se njihovi čelnici znali snaći u brzo razvijajućem digitalnom svijetu. I dok smo nekada govorili o transformaciji, danas govorimo o disrupciji ili iznenadnoj i temeljitoj promjenu tržišta “uzrokovanoj” novom tehnologijom ili poslovnim modelom.
Dok se transformacija fokusira na poboljšanje onoga što već postoji, disrupcija dovodi u pitanje same temelje poslovanja i kako takva zahtjeva potpuno nova “pravila igre” i vještine. Što to konkretno znači? Tradicionalni lider će, kad se pojavi nova tehnologija, poput umjetne inteligencije danas, kasniti s reakcijom, jer će se držati postojećih modela, dok će moderan (i obrazovan) lider inovativnim rješenjima i prilagodbama pomalo uzimati svoj tržišni dio.
Vođe budućnosti
Vođe danas moraju razmišljati brže i šire te uspješno baratati tehnologijom, poslovanjem i ljudima. Raj Polanki, američki IT strateg i autor posvećen poticanju inovativnih tehnoloških rješenja u poslovanju, kaže da postoji sedam vještina koje definiraju novog digitalnog vođu. To su umjetna inteligencija i fluentnost podataka (moraju razumjeti kako umjetna inteligencija i analitika podataka mogu potaknuti pametnije poslovne odluke); automatizirano razmišljanje, strateška vizija (predviđanje budućih prilika), sposobnost upravljanja timom (posebice u vrijeme promjena), učenje iz pogrešaka, agilno donošenje odluka (umjesto čekanja idealnog trenutka) te vještina komunikacije. Sve to i još puno više moguće je naučiti na doktorskom studiju Poslovna ekonomija u digitalnom okruženju.
Pravo upisa imaju kandidati s diplomom diplomskog sveučilišnog studija ili četverogodišnjeg dodiplomskog studija iz područja društvenih znanosti, prvenstveno ekonomije. Moguće je upisati se i s diplomom iz drugih znanstvenih područja, uz obvezu polaganja razlikovnih kolegija. Kandidatima se može priznati dio obveza sa srodnih poslijediplomskih studija. U akademskoj godini 2025./2026. planiran je upis 15 studenata, a prijave su otvorene do 30. rujna.
* Sadržaj omogućilo Sveučilište u Dubrovniku
