Zbog isteka nekih od najprodavanijih lijekova te snažne konkurencije generika koji preplavljuju tržište najveći će svjetski proizvođači lijekova do 2016. godišnje gubiti 140 milijardi dolara prihoda. Tako, naime, pokazuje analiza nezavisne tvrtke za istraživanje tržišta Datamonitor. Gubitak od 140 milijardi dolara pogodit će veliki dio globalne industrije koja je lanjske godine, kako je objavio IMS Health, ostvarila 643 milijardi dolara prihoda. Neke od najvećih kompanija u industriji lijekova već su svjesne teškoća po isteku patenta za svoje lijekove. Analitičari već neko vrijeme upozoravaju da će pad prodaje kulminirati 2011. i 2012. kada većina njih izgubi patentnu zaštitu na svoje najprodavanije proizvode. U te dvije godine patentnu zaštitu na ključnom američkom tržištu izgubit će Lipitor američkog proizvođača Pfizera, potom GlagosmithKlineov Advair, Seroquel, kojeg proizvodi anglošvedska AstraZeneca te Plavix kojeg zajednički prodaju američki Bristol-Myers Squibb i francuski Sanofi Aventis. Međutim, mnogi analitičari zabrinuti su jer proizvođači nemaju dovoljno novih proizvoda u razvoju da bi prodaju zadržali na povijesnim razinama. Ti su problemi posebno vidljivi u posljednje vrijeme, a povrh toga neke su kompanije bile prisiljene odustati od razvoja nekih novih lijekova.
Tako je najveći svjetski farmaceut, američki Pfizer lani u prosincu zbog sigurnosnih razloga obustavio razvoj svog najjačeg eksperimentalnog lijeka protiv kolesterola, torcetrapib. Uprava je na taj korak bila prisiljena nakon što je nezavisni odbor za sigurnost preporučio Pfizeru da prekine s kliničkim testiranjem toga lijeka pod nazivom Illuminate zbog mogućih nuspojava. Pfizer je sukladno tome obustavio testiranja, u potpunosti zaključivši cjelokupni razvojni program spornoga lijeka koji uvećava stupanj “dobrog” HDL kolesterola. Taj je lijek trebao Pfizeru popuniti mjesto nakon gubitka patenta za Lipitor, inače najprodavanijeg lijeka na svijetu koji će se s generičkom konkurencijom lijekova u SAD-u prema prognozama suočiti 2010. ili 2011. S problemima se suočava i AstraZeneca koja je krajem lanjske godine bilježila oštar pad prodaje lijeka protiv hipertenzije Toprol-XL u SAD-u nakon što su njegove jeftinije verzije konkurentskih proizvođača preplavile tržište, a u uprava najavila smanjenje 3000 radnih mjesta. Problem je još ozbiljnjiji ako se zna da je AstraZeneca u akvizicije i razvoj eksperimentalnih lijekova investirala gotovo dvije milijarde dolara za prošlu godinu prekinuvši razvoj čak tri lijeka. Datamonitor u izvješću također navodi da mnoge kompanije već rade na novim i poboljšanim formulama lijekova kojima prijeti konkurencija generika nadajući se da će noviteti udahnuti vjetar u leđa tim proizvodima. “Iako bi strategije reformulacija tih lijekova mogle biti kratkoročno učinkovite u suzbijanju konkurencije generika, u konačnici proizvođači trebaju razviti prave nove lijekove da bi očuvali prihode od franšiza i portfelja unatoč generičkoj konkurenciji”, smatra Allistair Sinclair, farmaceutski analitičar Datamonitora. Tako su američki proizvođači lijekova Merck & Co. i Schering-Plough na jačanje generičke konkurencije odgovorili u ožujku najavivši da zajednički započinju razvoj novog lijeka za snižavanje kolesterola koji će združiti Zetiu (lijek koji zajednički prodaju) sa spomenutim Pfizerovim Lipitorom. Globalna prodaja Zetie u prošloj je godini generirala 1,93 milijardi dolara prihoda, dok je Lipitor ostvario čak 12,9 milijardi dolara.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu