Brz transfer znanja iz poduzeća u učionice uz poticanje direktnog umrežavanja

Autor: Marija Brnić , 08. travanj 2024. u 22:00

‘Nastavnici u poduzeća – praksa za nastavnike’ po uzoru na Bečku gospodarsku komoru.

Već četvrtu godinu u Hrvatskoj se provodi program “Nastavnici u poduzeća – praksa za nastavnike”. Inicijativa je to koju je po uzoru na projekt Bečke gospodarske komore pokrenuo Advantage Austria – austrijski ured za vanjsku trgovinu, u suradnji s Agencijom za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, HOK, Njemačko-hrvatskom industrijskom i trgovinskom komorom, Švicarskim veleposlanstvom u RH, Švicarsko-hrvatsko gospodarskom udrugom te Zakladom Znanje na djelu. Nastava za nastavnike održana je prošli tjedan, u svim područjima Hrvatske i u svim sektorima, od trgovine, proizvodnje, kemijske industrije, logistike, do financijskog i turističkog sektora, te poljoprivrede.

Uključile se brojne tvrtke

Uključene su tu brojne velike tvrtke poput Strabaga, Ine, dm-a, Kauflanda, Müllera, Konzuma, Tokića, Porsche Inter Auta, RALU Logistike, Belja, Grawe osiguranja, Erste banke, Lagermaxa, Rail Cargo Logisticsa, Aluflexpacka, Maistre, Jadranke, Falkensteinera, Hiltona, Hotela Osijek, Kostwein proizvodnje strojeva, Selka, Cemexa, Atlantske plovidbe do kozmetičkih salona, frizerskih obrta i cvjećarnica. Ukupno je praktičnu školu u više od 50 tvrtki prošlo 120 nastavnika, a do sada, u četiri godine, njih 400 u 200 poduzeća. Da je projekt pogođen i dobro primljen u Hrvatskoj najbolje potvrđuju brojke da je u Austriji toliki broj nastavnika sudjelovao u ovoj specijalnoj nastavi u 10 godina.

“Inicijativa omogućuje brz transfer znanja iz poduzeća u učionice te potiče direktno umrežavanje i suradnju između poslovnog i obrazovnog sektora. Pored toga strukovnim nastavnicima pruža kvalitetnu nadopunu kurikuluma, koja proizlazi iz njihovih osobnih iskustava na radnom mjestu. To onda ima utjecaja i na mogućnost poboljšanja kompetencija učenika, čineći ih spremnijima za radno okruženje”, objašnjava motive ove inicijative Gerhard Schlattl, direktor Advantage Austria u Zagrebu, napominjući i da je i za poslodavce to prilika za izgradnju dugoročnih odnosa sa strukovnim školama i budućim talentima.

Jedna od tvrtki iz redova proizvođača koja participira u ovom projektu je Hrvatski kišobran. Ta tvrtka inače ima vlastiti volonterski projekt (P)ostani poduzetnik, putem kojega omogućava poduzetnicima ili onima koji to žele postati, stručnu i besplatnu podršku, a i vlasnik, Marin Rogić čest je sudionik predavanja i panela koji se održavaju u suradnji sa školama i fakultetima. Tako je i došlo do angažmana u projektu Advantage Austrije.

“Ove godine, smo po treći puta održali praksu nastavnicima. Bile su to tri profesorice Trgovačke škole Zagreb, koje su odradile praksu u trajanju od tri dana za vrijeme koje su prošle sve odjele, upoznale se s poslovanjem i vrijednostima poduzeća”, kažu u Hrvatskom kišobranu. Program prakse prilagođavali su predmetima koje predaju, ali u pravilu ih je sve zanimala stvarna dokumentacija koju koriste, način protoka informacija, te neke specifičnosti svakodnevnih zadataka.

“Smatramo da je vrijedno učiti čitav život, ali je još vrednije stečena znanja i iskustva dijeliti dalje. Ovim projektom i profesori ostvaruju veliku korist dobivanjem uvida u stvarne radne procese, odnosno, kako oni funkcioniraju u praksi, ali i učenici kojima ti profesori prenose naučeno i viđeno. Nama je upravo to i bio glavni motiv – pružiti svoja znanja mladim generacijama posredstvom njihovih profesora”, ističe vlasnik ove zaprešićke tvrtke koja je razvila svoj brend i proizvod plasira i na zapadnoeuropsko tržište. Do sada su kroz program “Nastavnik u poduzeću” primili ukupno sedam profesorica – iz zagrebačke Škola za modu i dizajn Zagreb, zaprešićke Srednje škole Ban Jelačić, te I. ekonomske škole Zagreb i Trgovačke škole Zagreb.

Na volonterskoj osnovi

I nastavnici koji sudjeluju su zadovoljni ovim iskustvom, a potvrđuje to i činjenica da su neki od njih već sudjelovali u programu i u ranijim ciklusima. Jedan od njih je Zvonimir Mesić, profesor bjelovarske građevinske škole, kojeg smo zatekli u Strabagu. I prije dvije godine je bio u Strabagu, a tada je, kaže, bio na građevinskom terenu i upoznao je u praksi odvijanje procesa, razgovarao s inženjerima. Sada je edukaciju proveo u BIM odjelu, stječući iz prve ruke uvid kako funkcionira korištenje tog programskog modela koji je u građevinarstvu sve više primjenjuje.

“Naša škola jedina je u Hrvatskoj koja ima podučavanje o tome i za nas je ovo iskustvo dragocjeno jer smo stekli mnoštvo novih ideja i informacija koje će biti korisne, koje s interneta nisu dostupne. Što je važno, stekli smo i kontakte s vrhunskim stručnjacima s kojima ćemo nastaviti suradnju”, ističe Zvonimir Mesić, rezimirajući kako je iz nastave u Strabagu dobio potvrdu da su na dobrom putu i dobili su upute kako u školovanju nastaviti dalje i kvalitetnije pripremiti mlade za tržište rada. Na upit koliko kurikulum stiže pratiti promjene u praksi, čija je dinamika sve ubrzanija, Mesić kaže kako se kurikulumi mijenjaju, s time da se temeljna znanja ne mijenjaju, ali i da nastavnici imaju dosta profesionalne autonomije, te mogu nadopuniti standardne programe, a upravo zbog čega je i iskustvo koje pruža program “Nastavnik u školi” hvalevrijedno. U Strabagu kažu da je do sada praksu kod njih uspješno završilo 11 nastavnika, kojima se na taj način omogućilo autentičan uvid u svakodnevni rad poduzeća i stjecanje iskustva u realnom sektoru koje će moći prenijeti svojim učenicima.

Za tvrtke koje otvaraju vrata nastavnicima dio je to ne samo društvene odgovornosti, nego i njima predstavlja priliku da utječu na obrazovni sustav. A da ovu suradnju svi doživljavaju potrebnom potvrđuje i to što i nastavnici i tvrtke u cijelosti program provode na volonterskoj osnovi, bez naknada i izvan redovnih aktivnosti.

Komentirajte prvi

New Report

Close