Rusija i Njemačka gotovo istodobno nastoje zakonima uspostaviti nadzor i ograničenja stranim ulaganjima u njihove strateške gospodarske djelatnosti. Duma (ruski parlament) usvojila je zakon kojim se ograničavaju strana ulaganja u 42 ruske strateške gospodarske djelatnosti. U Njemačkoj je u završnoj fazi pisanje zakona kojim će se blokirati neželjene investicije inozemnih državnih i paradržavnih fondova u njemačke kompanije. Ekonomski analitičar Damir Novotny za Poslovni dnevnik pojašnjava kako su u novije vrijeme kreirani veliki državni investicijski fondovi koji su u funkciji i političkih i državnih interesa, a ne samo interesa kapitala koji obrću. Takvi su fondovi pogotovo u porastu u Rusiji i Kini.
Ravnoteža interesa
Novotny procjenjuje da ruski i kineski državni investicijski fondovi upravljaju s imovinom vrijednom oko tisuću milijardi dolara. Pod Putinovim vodstvom Rusija se nastoji nametnuti i kao globalna gospodarska sila, pa je glavni cilj njezinih državnih investicijskih fondova kupovina tehnološki najrazvijenijih zapadnih kompanija. Pritom nisu usmjereni samo na energetski sektor već ulažu i u farmaceutsku, automobilsku, prehrambenu i druge tehnološki najrazvijenije industrije, te u građevinarstvo ili turizam. Slično rade i kineski investicijski fondovi, jer su i oni u funkciji državne politike za razliku, primjerice, od arapskih investicijskih fondova kojima je primarni cilj oploditi i vratiti veliki privatni kapital koji investiraju u kompanije na Zapadu. U tom investicijskom srazu Zapada i Istoka, po mišljenju Novotnyja, članice Europske unije već su poprilično zakasnile s uspostavljanjem nadzora i podizanjem prepreka neželjenim preuzimanjima njihovih kompanija, jer su pogotovo ruski državni investicijski fondovi već ušli u vlasništvo priličnog broja najrazvijenijih zapadnoeuropskih kompanija. Novotny smatra da zbog toga većih problema neće biti ako se uspostavi ravnoteža interesa, jer i ruska energetska strategija, primjerice, ne može biti neovisna o zapadnim potrošačima, a niti zapadne kompanije ne mogu biti posve neovisne o ruskim energentima i ruskoj energetskoj politici. Većih problema moglo bi biti ako sukobljavanja različitih interesa u gospodarskim i političkim odnosima EU-a i Rusije poprime hladnoratovska obilježja. No zasad to nije slučaj. Gdje je u svemu tome Hrvatska? Novotny smatra da Hrvatska nema strategiju kako se postaviti prema stranim ulaganjima, pogotovo prema ulaganjima iza kojih stoje veliki državni investicijski fondova. Hrvatska nema ni viziju u kome bi se pravcu trebale razvijati njezine najpotentnije tvrtke kad postane članice Unije, pa onda ne može ni imati strategiju prema stranim ulaganjima i preuzimanjima hrvatskih kompanija. S druge strane, Njemačka je pri kraju definiranja zakona koji će joj omogućiti formiranje državnog tijela sličnog američkom Odboru za inozemne investicije koje će imati pravo revidiranja, s mogućnošću stavljanja veta, preuzimanja od državnih i paradržavnih investicijskih fondova za koja se procijeni da predstavljaju prijetnju državnoj sigurnosti ili javnom redu.

Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu