Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Allianz i Basler finalisti u utrci za Osiguranje Zagreb

Autor: Jadranka Dozan
18. prosinac 2006. u 06:30
Podijeli članak —

Allianz, kako saznajemo, danas zaključuje postupak dubinskog pregleda, a kako će Basler to učiniti nakon blagdana, konačne ponude očekuju se potkraj siječnja

Osiguranje Zagreb uskoro bi trebalo dobiti strateškog partnera, odnosno novog većinskog vlasnika. Zvuči poznato. Više puta u posljednje dvije godine moglo se čuti kako u OZ-u pregovaraju o ulasku strateškog investitora, a pritom su barem u glasinama bili i blizu zaključenju posla (prije se govorilo o povezivanju s Croatia osiguranjem, a nedavno s Generalijem). Ipak, najnovije informacije s tim u vezi imaju jača uporišta i jasnije obrise ozbiljna projekta od dosadašnjih. Dobro upućeni izvori tvrde kako su od sedam-osam kandidata koji su prije nekoliko mjeseci pozvani na iskazivanje interesa kroz preliminarne ponude u finale na kraju ušli Allianz i Basler osiguranje. Ima tumačenja da su u opciji za uži izbor, koji znači i dublji uvid u knjige petog po veličini domaćeg osiguravatelja, bili i Generali te Uniqa. No očito je ocijenjeno uputnim da se razotkrivanje poslovnih knjiga konkurenciji maksimalno reducira pa je pristup u drugi krug omogućen samo dvama interesentima koji su na temelju infomemoranduma iz prvog kruga dali najbolje neobvezujuće ponude. U okviru završnice projekta Allianzov je interdisciplinarni stručni tim već prošli tjedan ušao u postupak dubinskog pregleda u OZ-u i danas ga, navodno, zaključuju. Isto će učiniti i eksperti hrvatske podružnice švicarske grupacije Basler, ali vjerojatno tek poslije božićno-novogodišnjih blagdana. Nakon analiza i izvješća o nalazima tzv. due diligencea dvije će strane u procjenjivanju vrijednosti odvagati i sinergijske efekte pa je njihove konačne i obvezujuće ponude realno očekivati potkraj siječnja. A tada su na potezu vlasnici Osiguranja Zagreb. Tvrdi se da je predmetom prodaje oko 90 posto dionica za koje pregovarački mandat ima predsjednica Uprave i ključna dioničarka OZ-a Petra Tarle, ujedno i opunomoćenica nekolicine drugih dioničara. Da je ovaj put posrijedi mnogo konkretniji i ozbiljniji projekt, govori i to što su na njegovoj provedbi od samog početka angažirani savjetnici specijalizirani za M&A operacije. Na malom tržištu poput našega veoma se brzo detektiralo i da je taj posao povjeren konzultantskoj tvrtki Caper Željka Perića. Imajući u vidu osjetljivost faze u kojoj je taj preuzimački projekt, ne čudi to što su uključene strane neuhvatljive za komentar ili se, jednostavno, pozivaju na diskrecijska pravila ponašanja. Allianzove pretenzije za većinu promatrača zapravo nisu iznenađenje. Njegove ambicije veće su od dosegnutih 10,2 posto tržišnog udjela mjerena zaračunanom bruto premijom s kraja listopada.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi




Osiguranje Zagreb uskoro bi trebalo dobiti strateškog partnera, odnosno novog većinskog vlasnika. Zvuči poznato. Više puta u posljednje dvije godine moglo se čuti kako u OZ-u pregovaraju o ulasku strateškog investitora, a pritom su barem u glasinama bili i blizu zaključenju posla (prije se govorilo o povezivanju s Croatia osiguranjem, a nedavno s Generalijem). Ipak, najnovije informacije s tim u vezi imaju jača uporišta i jasnije obrise ozbiljna projekta od dosadašnjih. Dobro upućeni izvori tvrde kako su od sedam-osam kandidata koji su prije nekoliko mjeseci pozvani na iskazivanje interesa kroz preliminarne ponude u finale na kraju ušli Allianz i Basler osiguranje. Ima tumačenja da su u opciji za uži izbor, koji znači i dublji uvid u knjige petog po veličini domaćeg osiguravatelja, bili i Generali te Uniqa. No očito je ocijenjeno uputnim da se razotkrivanje poslovnih knjiga konkurenciji maksimalno reducira pa je pristup u drugi krug omogućen samo dvama interesentima koji su na temelju infomemoranduma iz prvog kruga dali najbolje neobvezujuće ponude. U okviru završnice projekta Allianzov je interdisciplinarni stručni tim već prošli tjedan ušao u postupak dubinskog pregleda u OZ-u i danas ga, navodno, zaključuju. Isto će učiniti i eksperti hrvatske podružnice švicarske grupacije Basler, ali vjerojatno tek poslije božićno-novogodišnjih blagdana. Nakon analiza i izvješća o nalazima tzv. due diligencea dvije će strane u procjenjivanju vrijednosti odvagati i sinergijske efekte pa je njihove konačne i obvezujuće ponude realno očekivati potkraj siječnja. A tada su na potezu vlasnici Osiguranja Zagreb. Tvrdi se da je predmetom prodaje oko 90 posto dionica za koje pregovarački mandat ima predsjednica Uprave i ključna dioničarka OZ-a Petra Tarle, ujedno i opunomoćenica nekolicine drugih dioničara. Da je ovaj put posrijedi mnogo konkretniji i ozbiljniji projekt, govori i to što su na njegovoj provedbi od samog početka angažirani savjetnici specijalizirani za M&A operacije. Na malom tržištu poput našega veoma se brzo detektiralo i da je taj posao povjeren konzultantskoj tvrtki Caper Željka Perića. Imajući u vidu osjetljivost faze u kojoj je taj preuzimački projekt, ne čudi to što su uključene strane neuhvatljive za komentar ili se, jednostavno, pozivaju na diskrecijska pravila ponašanja. Allianzove pretenzije za većinu promatrača zapravo nisu iznenađenje. Njegove ambicije veće su od dosegnutih 10,2 posto tržišnog udjela mjerena zaračunanom bruto premijom s kraja listopada.




Boris Galić, predsjednik uprave hrvatske podružnice njemačke osigurateljne grupacije, najavama je planova rasta za 2007. godinu, uostalom, nagovijestio agresivan tržišni nastup. Istodobno, Baloise Insurance Group iz Basela u Hrvatskoj je tek prije šest godina osnovao dvije podružnice, Basler i Basler životno osiguranje, i to u suradnji s Hrvatskom liječničkom te Hrvatskom stomatološkom komorom kao (manjinskim) dioničarima. S naglašenom specijalizacijom dvije su Baslerove tvrtke-kćeri dosad dosegnule 0,67 posto tržišnog udjela, od čega se dvije trećine aktivnosti odnosi na Basler životno osiguranje. Glavna niša Basleru su dosad bili proizvodi prilagođeni nekolicini profesija; u prvom redu medicinskim, a potom i inženjersko-tehničkim te pravnim i ekonomskim. Iz postojećih tržišnih pozicija dvaju pretendenata na Osiguranje Zagreb proizlaze i različiti sinergijski efekti, odnosno bitne razlike u tome što koji traži u OZ-u i što mu donosi. Allianz je OZ-u zacijelo zanimljiv zbog financijske snage i činjenice da osigurava podršku partnerske banke kao važan prodajni kanal za razvoj osiguravateljskog biznisa (Allianzovu snažnom rastu uvelike je pridonijela upravo uska suradnja sa Zagrebačkom bankom). Očekuje se da će uskoro sve više manjih osiguravajućih kuća ići prema savezima s partnerskim bankama, a općenito je realno očekivati da će približavanje Hrvatske EU i s tim povezani kapitalni zahtjevi većinu manjih kuća potaknuti da potraže partnera za dokapitalizaciju. Dakle, konkurencija onih koji će tražiti strateške partnere će se povećati i u tom je smislu OZ zapravo odabrao dobar trenutak. Ne računajući neizvjesnosti vezane uz privatizaciju i strateški smjer Croatije osiguranja, Allianzu je OZ prilika da jednokratno poveća svoj tržišni udjel za više od pet posto, za što organskim rastom danas treba mnogo vremena. Osim solidno strukturirana portfelja polica životnih i neživotnih osiguranja (približno pola-pola), s OZ-om bi Allianz dobio i solidnu platformu za razvijanje segmenta dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja, a u budućnosti i privatnog. Sustav dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja putem vlastitih ustanova te ukupna struktura portfelja ni Basleru vjerojatno nisu manje zanimljivi. Njemu je OZ prilika da se od male i specijalizirane kuće prometne u osiguravateljsku grupu univerzalnog tipa sa solidnim tržišnim udjelom, više od 20 podružnica i poslovnica, nekoliko stotina aktivnih ugovora sa zastupnicima i brokerima te prodajnom mrežom s nekoliko tisuća suradnika.Procjenjuje se da bi veće sinergijske efekte za rast biznisa mogao donijeti ulazak Allianza. No u konačnom izboru treba računati s još nekim parametrima. Neki od njih mogli su se iščitati u intervjuu čelnice OZ-a Poslovnom dnevniku prije nekoliko mjeseci, kad je društvo preuzelo 15-ak tisuća zdravstvenih polica posrnulog Addenda osiguranja.




Osim razmišljanja o akvizicijama (“ne velikim”), gospođa Tarle tada je govorila i o planovima OZ-ova izlaska u zemlje uže regije “za što bi mu dobro došao strateški partner”. Najavila je kako će “vjerojatno doći do spajanja”, ali i da joj je vrlo bitno na koji način. Prilično je jasno naglasila kako joj je važno da Osiguranje Zagreb to i ostane, ne samo imenom, a zadržavanje menadžmenta ocijenila je samorazumljivim jer je to najvrjednije što društvo ima. Način integracije nakon preuzimanja mogao bi pak biti Baslerova prednost jer se pretpostavlja da bi u toj kombinaciji OZ-ova uprava mogla računati na više samostalnosti. Ipak, u konačnom izboru najveću će težinu sigurno imati cijena, a preferencije poput spomenutih mogle bi prevagnuti u slučaju da razlika između dviju ponuda bude mala. Koliko “mala” i kolike je uopće ponude realno očekivati, zasad je teško procjenjivati. S obzirom na šarolike strukture portfelja i druge specifičnosti sektora osiguranja (pitanje matematičkih i tehničkih pričuva, šteta i slično), raspon je preuzimačkih multiplikatora prilično širok. U odnosu na iznos zaračunane bruto premije neke se kompanije vrednuju samo 1,5 puta više, a neke trostruko (pa i više). Prošlu godinu OZ je zaključio sa 436 milijuna kuna bruto premije ili oko 60 milijuna eura. Po kojem će je multiplikatoru vrednovati dva kupca ovisi o tome koliko će kvalitetnom ocijeniti pozadinu iskazanih premija i koliko su spremni uvećati procijenjenu fer vrijednost na račun sinergijskih efekata u budućnosti.

Autor: Jadranka Dozan
18. prosinac 2006. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close