Hrvatski hotelijeri zadovoljni su objavom krovne europske organizacije udruženja hotela i ugostitelja HOTREC o produljenju roka za registraciju i sudjelovanje u kolektivnoj tužbi protiv Booking.coma. Akcija se, kažu neki od njih, provodi u jeku turističke sezone, a iziskuje prikupljanje informacija o postupku i poprilične količine dokumentacije, koordinacije i s nacionalnim udruženjima, a poslu i valja ozbiljno pristupiti.
Koliko ih je, pak, dosad iskazalo interes za sudjelovanjem u zajedničkoj tužbi, iz Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH), koja je članica HOTREC-a, zasad ne otkrivaju. No, potvrđuju da je interes velik, kao i u ostalim europskim zemljama koje su poduprle tužbu.
Sporne klauzule
Konkretnije o brojkama moći će govoriti nakon isteka novog roka za prijave 29. kolovoza, no iz HOTREC-a su krajem srpnja objavili da se na razini cijelog udruženja pridružilo već više od deset tisuća hotela.
U Hrvatskoj je, kao i u ostalim europskim zemljama, hotelski sektor godinama nezadovoljan uvjetima po kojima Booking.com ugovara suradnju i traju rasprave o tom problemu, a de facto i nema onih koji među oko 400 hrvatskih hotela nisu korisnici ove rezervacijske platforme. Svi koji se ozbiljno misle baviti tim poslom, a to vrijedi za globalni turizam, koriste taj kanal, najveći na globalnoj razini. Bez njega, drugim riječima, nisi dio modernog turizma.
No, ta priča ima i drugu stranu medalje, što su pokazali rezultati duge pravne bitke i presude Europskog suda pravde iz rujna prošle godine, a kojom je utvrđeno da su klauzule o paritetu Booking.coma prekršile zakonsku regulativu EU-a o tržišnom natjecanju. Ta presuda potvrdila je prethodnu odluku Saveznog ureda za zaštitu tržišnog natjecanja u Njemačkoj te je otvorena mogućnost da europski hotelijeri ostvare pravo na moguću odštetu.
Polazna točka je da su tijekom dva desetljeća Booking.comove paritetne klauzule hotelijeri dovedeni u nepovoljnu poziciju jer su, s jedne strane, bili ograničeni u ugovaranju uvjeta s drugim platformama, a s druge, limitirani na vlastitim internetskim stranicama nuditi povoljnije cijene. Rezultat toga je, što je i u pravnom postupku potvrđeno, nametanje prekomjernih troškova i smanjenje poslovne autonomije. Hotelijere sada krovna udruga poziva da od Booking.coma traže naknadu štete koju su im nanijele njegove klauzule o “najboljoj cijeni”.
Na temelju presude Europskog suda pravde postupak traženja naknade za hotelijere koji su financijski oštećeni pred nizozemskim sudovima pokrenula Zaklada Hotel Claims Alliance, a za sve zainteresirane, kako ističu u HOTREC-u, prijava je besplatna i bez rizika. Svi hoteli koji su pogođeni spornim ugovornim klauzulama imaju prema europskim pravilima o tržišnom natjecanju, pravo na povrat značajnog dijela provizija plaćenih Booking.comu za razdoblje od 2004. do 2024., uz zatezne kamate.
Iz Booking.coma su već javno reagirali na inicijativu HOTREC-a i upozorili da su posrijedi “netočne izjave i mogu dovesti do pogrešnog tumačenja”. Prema njihovu tumačenju, presuda Europskog suda prave nije zaključila da su klauzule o cjenovnom paritetu koje koristi Booking.com protukonkurentske niti da negativno utječu na tržišno natjecanje te tvrde da presuda ne daje osnova za zahtjeve o obeštećenju. Najavljuju i da će, bude li potrebno, sudskim putem dokazivati da klauzule o paritetu nemaju protukonkurentski učinak.
Inicijativa – poruka
No, hotelijeri, kako se može zaključiti iz reakcija iz njihovih redova, ne dvoje o tome tumače li pravnici koji štite njihove interese presudu i temelje za njihove zahtjeve prema Booking.comu.
Produljenje roka za prijavu, poručuje glavna direktorica HOTREC-a Marie Audren, osigurat će svim zainteresiranim hotelima priliku za sudjelovanje, unatoč vrhuncu sezone, a predsjednik udruženja Alexandros Vassilikos podvlači kako je njihova inicijativa poruka da europska hotelska industrija više neće tolerirati zlouporabe na digitalnom tržištu.