Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
Na domaćem terenu

Više od deset tisuća europskih hotela traži odšetu od globalnoga lidera Booking.coma

Među hrvatskim hotelijerima interes je velik, no o konkretnim brojkama tek nakon isteka roka za prijave.

Autor: Marija Brnić
08. kolovoz 2025. u 08:10
Iz Booking.coma reagirali su na inicijativu HOTREC-a i najavili da će, ako bude potrebno, i sudskim putem dokazivati da klauzule o paritetu nemaju protukonkurentski učinak/Reuters

Hrvatski hotelijeri zadovoljni su objavom krovne europske organizacije udruženja hotela i ugostitelja HOTREC o produljenju roka za registraciju i sudjelovanje u kolektivnoj tužbi protiv Booking.coma. Akcija se, kažu neki od njih, provodi u jeku turističke sezone, a iziskuje prikupljanje informacija o postupku i poprilične količine dokumentacije, koordinacije i s nacionalnim udruženjima, a poslu i valja ozbiljno pristupiti.

Koliko ih je, pak, dosad iskazalo interes za sudjelovanjem u zajedničkoj tužbi, iz Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH), koja je članica HOTREC-a, zasad ne otkrivaju. No, potvrđuju da je interes velik, kao i u ostalim europskim zemljama koje su poduprle tužbu.

Hoteli vs Booking.com

Osnov za zahtjeve hotelijera je presuda Europskog suda pravde, koja je potvrdila da su uvjeti rezervacijske platforme narušili pravila tržišnog natjecanja.

Sporne klauzule

Konkretnije o brojkama moći će govoriti nakon isteka novog roka za prijave 29. kolovoza, no iz HOTREC-a su krajem srpnja objavili da se na razini cijelog udruženja pridružilo već više od deset tisuća hotela.

U Hrvatskoj je, kao i u ostalim europskim zemljama, hotelski sektor godinama nezadovoljan uvjetima po kojima Booking.com ugovara suradnju i traju rasprave o tom problemu, a de facto i nema onih koji među oko 400 hrvatskih hotela nisu korisnici ove rezervacijske platforme. Svi koji se ozbiljno misle baviti tim poslom, a to vrijedi za globalni turizam, koriste taj kanal, najveći na globalnoj razini. Bez njega, drugim riječima, nisi dio modernog turizma.

No, ta priča ima i drugu stranu medalje, što su pokazali rezultati duge pravne bitke i presude Europskog suda pravde iz rujna prošle godine, a kojom je utvrđeno da su klauzule o paritetu Booking.coma prekršile zakonsku regulativu EU-a o tržišnom natjecanju. Ta presuda potvrdila je prethodnu odluku Saveznog ureda za zaštitu tržišnog natjecanja u Njemačkoj te je otvorena mogućnost da europski hotelijeri ostvare pravo na moguću odštetu.

10

tisuća europskih hotela već se pridružilo zajedničkoj inicijativi

Polazna točka je da su tijekom dva desetljeća Booking.comove paritetne klauzule hotelijeri dovedeni u nepovoljnu poziciju jer su, s jedne strane, bili ograničeni u ugovaranju uvjeta s drugim platformama, a s druge, limitirani na vlastitim internetskim stranicama nuditi povoljnije cijene. Rezultat toga je, što je i u pravnom postupku potvrđeno, nametanje prekomjernih troškova i smanjenje poslovne autonomije. Hotelijere sada krovna udruga poziva da od Booking.coma traže naknadu štete koju su im nanijele njegove klauzule o “najboljoj cijeni”.

Na temelju presude Europskog suda pravde postupak traženja naknade za hotelijere koji su financijski oštećeni pred nizozemskim sudovima pokrenula Zaklada Hotel Claims Alliance, a za sve zainteresirane, kako ističu u HOTREC-u, prijava je besplatna i bez rizika. Svi hoteli koji su pogođeni spornim ugovornim klauzulama imaju prema europskim pravilima o tržišnom natjecanju, pravo na povrat značajnog dijela provizija plaćenih Booking.comu za razdoblje od 2004. do 2024., uz zatezne kamate.

Iz Booking.coma su već javno reagirali na inicijativu HOTREC-a i upozorili da su posrijedi “netočne izjave i mogu dovesti do pogrešnog tumačenja”. Prema njihovu tumačenju, presuda Europskog suda prave nije zaključila da su klauzule o cjenovnom paritetu koje koristi Booking.com protukonkurentske niti da negativno utječu na tržišno natjecanje te tvrde da presuda ne daje osnova za zahtjeve o obeštećenju. Najavljuju i da će, bude li potrebno, sudskim putem dokazivati da klauzule o paritetu nemaju protukonkurentski učinak.

Inicijativa – poruka

No, hotelijeri, kako se može zaključiti iz reakcija iz njihovih redova, ne dvoje o tome tumače li pravnici koji štite njihove interese presudu i temelje za njihove zahtjeve prema Booking.comu.

Produljenje roka za prijavu, poručuje glavna direktorica HOTREC-a Marie Audren, osigurat će svim zainteresiranim hotelima priliku za sudjelovanje, unatoč vrhuncu sezone, a predsjednik udruženja Alexandros Vassilikos podvlači kako je njihova inicijativa poruka da europska hotelska industrija više neće tolerirati zlouporabe na digitalnom tržištu.

Autor: Marija Brnić
08. kolovoz 2025. u 08:10
Podijeli članak —

New Report

Close